Anonym skriver:
Hej derude,
Min datter på 8 er en lille smule overvægtig og har altid været det.
Det betyder ikke så meget for mig og vi spiser sundt og varieret. Til sammenligning er hendes søskende slanke, og de får det samme at spise alle tre. Jeg har ønsket at give hende et afslappet forhold til krop og mad.
Problemet er bare, at det har hun ikke. Hun har i over et år klaget over at hun synes hendes lår er store. Hun synes hun er tyk og har dårligt selvværd. Jeg synes det er meget tideligt at tænke på den slags - hun er som sagt kun 8.
Det sidste år har jeg fejet det væk og sagt at alle er forskellige og at vi synes hun er perfekt. Men hun tager det ikke ind. Jeg overvejer derfor at tale med hende om kost/motion, men ville i virkeligheden ønske at jeg ikke skulle. Det er kun for hendes egen skyld, for hun tror ikke på at hun er perfekt, men hun ved jo heller ikke hvad der kan gøres ved problemet. Lige nu er hun bare ked af det, så det skulle være for at hjælpe, men det virker også forkert.
Hvad havde i gjort? Gode råd modtages.
kh mig
Nu skriver du selv hun er lidt overvægtig, men hun er så lille at hun kan nå at smide hvalpefedtet.
selvom hendes søskende er slanke kan hun jo sagtens være anderledes i kropsbygning.
selvom hun kun er 8 år, synes jeg det er vigtigt du anerkender hendes følelser omkring sig selv. En ting er at sige hun er perfekt som hun er, men hvis det betyder så meget for hende må du rumme det for hende.
Når i, i forvejen spiser sundt og varieret så er der ingen grund til at tale kost med hende, du kan fortælle i spiser sundt og så længe hun spiser sundt som hun gør skal det nok gå.
hvis hun ikke går til nogen sport, ville jeg nok opmuntre hende til det. Find noget hun kan li og forklar at motion både er godt så man får det bedre med sig selv og til at få en masse nye venner også. Kan være det ændrer hendes syn på sig selv hvis fx pigerne i klassen er mindre end hende, at hun så går til sport med måske mere varierede kropstyper..
børn bliver tidligere og tidligere opmærksomme på sig selv og hvordan de ser ud, og det skal der ikke være noget galt i, men det skal heller ikke blæses op til noget stort. Det er en fin balancegang og jeg tror særligt piger bliver meget opmærksomme tidligt pga den verden vi lever i. Kan se det bare med nogle af pigerne i min søns klasse på 12 år, de klæder sig som noget jeg ikke vil sætte ord på da jeg faktisk ikke har et pænt ord for det…..
Min pointe er, hvis du vil lære hende at elske sin egen krop, og hvile i sig selv, må du høre hende og møde hende inden for rimelighedens grænser.
det er ikke sjovt at føle sig som den “tykke pige”, og jeg er selv vokset op med en meget slank søster hvor jeg selv var til den kraftige side som barn, og det fylder noget for man spejler sig rigtig meget som pige i sine søstre.
Spørg hende hvad hun tænker vil gøre hun får det bedre med sig selv, køb nyt tøj med hende som hun er tilpas i eventuelt, opmuntre til sport og motion og fortæl hende hvad du ser når du ser på hende. Når hun kommer ind og har taget tøj på, så komplimenter hende.. at opbygge selvtillid tager tid..
håber det ikke blev for rodet og du kan bruge mit svar til noget