Forældrene eller skolen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2023

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Og de har ikke en fast klassepædagog, som føler klassen fast? Mest fordi det jo handler helt generelt om en forståelse af at sætte andres grænser og behov over sine egne, og en pædagog Måske kunne med klassen om det generelt.

Forældrene kan selvfølgelig også arbejde med det, men de er jo langt væk i de situationer du taler om. Hvis du går til forældrene ville jeg tage den tilgang, at z gerne vil x, men trækker sig pga af adfæren, så altså en snak om at x's adfærd sætter venskabet i fare. 

Er han også grænseoverskridende på andre områder eller kun i farvel situationen? 

Jo der er en klassepædagog som også er hans lærer i er af fagene. Hun var med til skole/hjem samtalen så hun kender også til problemet. 

I forhold til forældrene ville jeg også tage en helt mild tilgang uden at være dømmende eller noget som helst og stille og rolig bare sige til dem at x ofte kommer hjem og fortæller at z ikke accepterer hans grænser når han ikke vil kramme. Så om de vil være søde og tage en snak med ham om det fordi det vil være synd hvis det skal gå udover deres venskab. 

Ja han er også i andre tilfælde. F.eks når han er hjemme på legeaftale hos os går x selv i skabe og køleskab selvom jeg beder ham om at lade være. Men udover det har z ikke nævnt andre ting som er generende for ham. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ville klart snakke med forældrene om det.

Start med at sige noget i retning, at z er meget glad for at lege med x, men at han begynder at have mindre lyst til, at være sammen med ham, fordi x konstant overtræder z grænser, ved at give kram.

Sige at du self er glad for, at x er sådan en sød og kærlig kram, men at det altså er alt for meget for din søn.

Og hvis de feks ska ha legeaftaler, så ska det forgå hjemme ved jer, hvor du kan hjælpe din dreng, med at sige ENDNU klare og tydeligere fra overfor x. Gør det feks ved at holde z i hånden, når der ska sige farvel, og hvis så x prøver på at give kram, så stil dig fysisk imellem og venligt påtale, at z ik vil have kram, og at nu ska ha med mor og far hjem, eller følg ham kærligt, men bestemt yd til cyklen, mens z bliver indenfor. 

Hvis han bliver ked af det, så giv hans skulder et kærligt, men fast farvel klem, og vis ham i den rigtige retning.

Også ellers tage en snak med din søn om, at det er SÅ FINT, at han siger fra. Og ellers i sidste ende vælger at lege med nogen venner der overholder hans grænser, og i en periode derfor holder lidt afstand til x.

Og sidst men ikke mindst, så blit skiv en lille info til lærene omkring, at dit bare og x, måske i en periode, holder lidt pause fra hinanden, hvis det giver mening. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. november 2023

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Jeg ville klart snakke med forældrene om det.

Start med at sige noget i retning, at z er meget glad for at lege med x, men at han begynder at have mindre lyst til, at være sammen med ham, fordi x konstant overtræder z grænser, ved at give kram.

Sige at du self er glad for, at x er sådan en sød og kærlig kram, men at det altså er alt for meget for din søn.

Og hvis de feks ska ha legeaftaler, så ska det forgå hjemme ved jer, hvor du kan hjælpe din dreng, med at sige ENDNU klare og tydeligere fra overfor x. Gør det feks ved at holde z i hånden, når der ska sige farvel, og hvis så x prøver på at give kram, så stil dig fysisk imellem og venligt påtale, at z ik vil have kram, og at nu ska ha med mor og far hjem, eller følg ham kærligt, men bestemt yd til cyklen, mens z bliver indenfor. 

Hvis han bliver ked af det, så giv hans skulder et kærligt, men fast farvel klem, og vis ham i den rigtige retning.

Også ellers tage en snak med din søn om, at det er SÅ FINT, at han siger fra. Og ellers i sidste ende vælger at lege med nogen venner der overholder hans grænser, og i en periode derfor holder lidt afstand til x.

Og sidst men ikke mindst, så blit skiv en lille info til lærene omkring, at dit bare og x, måske i en periode, holder lidt pause fra hinanden, hvis det giver mening. Vh Stine 

Jeg vil ikke stille krav til at legeaftaler kun skal foregå hos mig. De elsker at være hos x og har også soveaftaler sammen derhjemme. Noget de sætter stor pris på og som ikke er en mulighed hos mig. 

jeg når ikke engang at kunne stille mig mellem dem. For ligeså snart x ser mig eller hans far når z bliver hentet så er han på ham lige med det samme. 

har snakket med min søn mange gange og sagt det er rigtig fint at han siger fra og det skal han også bare blive ved det. Og det gør han også. 
pædagogerne har skilt dem meget ad allerede så x ikke hænger så meget op af z men begynder at lege med andre også så z får mulighed for at lege med dem han vil lege med og det fungerer også fint. 

men krammene kommer selvom de ikke leger sammen. 

men tænker jeg snakker med lærerne først. Måske de kan tage et emne om der hedder respekt for andres grænser i klassen. Og hjælper det ikke så snakke med forældrene 

Anmeld Citér

9. november 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil ikke stille krav til at legeaftaler kun skal foregå hos mig. De elsker at være hos x og har også soveaftaler sammen derhjemme. Noget de sætter stor pris på og som ikke er en mulighed hos mig. 

jeg når ikke engang at kunne stille mig mellem dem. For ligeså snart x ser mig eller hans far når z bliver hentet så er han på ham lige med det samme. 

har snakket med min søn mange gange og sagt det er rigtig fint at han siger fra og det skal han også bare blive ved det. Og det gør han også. 
pædagogerne har skilt dem meget ad allerede så x ikke hænger så meget op af z men begynder at lege med andre også så z får mulighed for at lege med dem han vil lege med og det fungerer også fint. 

men krammene kommer selvom de ikke leger sammen. 

men tænker jeg snakker med lærerne først. Måske de kan tage et emne om der hedder respekt for andres grænser i klassen. Og hjælper det ikke så snakke med forældrene 

Også selvom flertallet siger at du skal nævne det på en pæn måde for forældrene? Jeg ville blive virkelig skuffet hvis mit barns legekammerats forældre ikke kom og sagde det til mig direkte men gik til lærerne. Man har jo ik en chance som forældre for at hjælpe hvis man ikke får det af vide. 

Anmeld Citér

9. november 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Også selvom flertallet siger at du skal nævne det på en pæn måde for forældrene? Jeg ville blive virkelig skuffet hvis mit barns legekammerats forældre ikke kom og sagde det til mig direkte men gik til lærerne. Man har jo ik en chance som forældre for at hjælpe hvis man ikke får det af vide. 

Ja. Jeg lavede ikke afstemning for at dølge flertallet. Jeg lavede afstemning for at se hvad flertallet ville gøre også har jeg bedømt udfra diverse kommentarer hvad jeg vil gøre. Fordi flertallet stemmer for en ting betyder det ikke at det er det eneste rigtige. I situationer som denne er der ikke rigtig og forkert. Så blot fordi du ville blive skuffet betyder det ikke at andre vil blive det. 

Anmeld Citér

9. november 2023

Anonym trådstarter

Opdatering til de interesserede. 

jeg har skrevet til klasselæreren idag og fortalt om problemstillingen og der blev hurtigt svaret tilbage. Læreren har sat sig ned og taget en snak med drengene sammen og x har nu fået at vide at han skal spørger z om han vil have et kram idag. Så kan han selv få lov at sige ja eller nej. X er helt ærlig og fortæller at han vil prøve at overholde det men han måske glemmer det. 
Der er taget hånd om det og hvis han glemmer det mp vi husle ham på det ved at hjælpe med at sige fra. 

Anmeld Citér

11. november 2023

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Min søn (lad os kalde han z) går i 2. klasse. I klassen er en dreng, lad os kalde ham x for nemhedens skyld. Han og min søn er ok gode venner. Men x overskrider z’s grænser hver dag. 
når min søn bliver hentet så vil x kramme. Z er ikke den store krammer generelt. Og han siger ofte fra når x prøver at kramme ham. 
men selvom han siger fra og direkte siger “stop x. Jeg vil ikke have kran idag” så tager han alligevel bare fat i ham og holder ham fast. 
har selv set flere gange hvor z fysisk prøver at puffe ham fra sig eller skærme sig fra ham og alligevel bliver det ikke respekteret. Ikke engang når jeg siger til han “x hvis z ikke vil kramme idag skal du sød at lade være. “ men dertil får man bare er svar retur der hedder “jamen det vil jeg” også gør han det bare stadig. 

det er så tit efterhånden at z kommer hjem og fortæller at x ikke stopper når han beder ham om det. 
vi var til skole/hjem samtaler for en måneds tid siden hvor vi vente det med lærerne som sagde at de ville snakke med x om det. Men det er faktisk bare blevet værre siden hen. 

jeg ved godt at x jo ikke gør det i en ond mening på nogen måde, men z skal heller ikk gøre ting der er over hans grænser som kram er for ham. 

hvem ville i kontakte ? Lærerne igen eller x’s forældre? 

Som lærer plejer jeg at sige, at forældre selvfølgelig altid er velkomne til at kontakte hinanden indbyrdes (der laves aftaler hvert år om måden, man kontakter hinanden på, til forældremødet). Men forældre er altid velkomne til at lade det gå gennem os, når tingene sker i skolen. Hvis det sker i afhentningssituationen i SFO, ville jeg gå til SFO-personalet, da det så sker i deres regi. 
Sker tingene udenfor skolen, kan jeg som lærer have svært ved at gå ind og løse det, så der må forældrene selv på banen, men de er altid velkomne til at informere os, hvis der sker noget mellem børnene udenfor skoletid, som kan have indflydelse på deres trivsel i skolen. Så kan vi eventuelt understøtte og hjælpe, hvis vi ser tegn på at tingene også sker i skolen.

Så ud fra din beskrivelse, ville jeg nok gå til læreren eller SFO-personalet, alt efter hvilket regi det sker i.

Anmeld Citér

11. november 2023

Anonym trådstarter

Matsør skriver:

Som lærer plejer jeg at sige, at forældre selvfølgelig altid er velkomne til at kontakte hinanden indbyrdes (der laves aftaler hvert år om måden, man kontakter hinanden på, til forældremødet). Men forældre er altid velkomne til at lade det gå gennem os, når tingene sker i skolen. Hvis det sker i afhentningssituationen i SFO, ville jeg gå til SFO-personalet, da det så sker i deres regi. 
Sker tingene udenfor skolen, kan jeg som lærer have svært ved at gå ind og løse det, så der må forældrene selv på banen, men de er altid velkomne til at informere os, hvis der sker noget mellem børnene udenfor skoletid, som kan have indflydelse på deres trivsel i skolen. Så kan vi eventuelt understøtte og hjælpe, hvis vi ser tegn på at tingene også sker i skolen.

Så ud fra din beskrivelse, ville jeg nok gå til læreren eller SFO-personalet, alt efter hvilket regi det sker i.

Jeg skrev en besked til lærerne på aula. Og hans klasselærer vente hurtigt tilbage og tog en fælles snak med drengene. Og x har lovet at han vil prøve at huske og spørger først inden han bare krammer. 

og da jeg hentede ham samme eftermiddag. Så kaldte x som ment og bare farvel og vinkede og z vinkede pænt tilbage og sagde farvel. 

så situationen er løst på en god måde synes jeg. Og jeg snakkede med min søn på vej hjem i bilen som også sagde han var glad for jeg havde sagt det til hans lærer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.