Kære brugere her på Baby.dk
Jeg har efterhånden i lang tid døjet med psykiske problemer. Det skjuler jeg efterhånden ret godt, da det kun er kæresten der ved det. Jeg har fast arbejde som jeg passer, men nogle dage spænder min psyke mig ben, og jeg melder mig syg. Det er typisk hvis jeg dagen inden har været oppe og skændes med kæreste eller hvis jeg siger noget i afmagt til børnene på en sur måde. Så har jeg dårlig samvittighed.
Lidt baggrundsviden om mig:
Jeg mistede min far som 13 årig. Tilbage havde jeg min mor der er døv, så jeg blev lynhurtig den voksne der skulle hjælpe min mor og være tolk for hjælp selvom jeg kun var et barn. Min mor har ikke mange ressourcer selv, og hun kan ikke selv træffe beslutninger osv. Min mor gav desuden også mig skyld for min fars død. Jeg fik aldrig min fars død snakket igennem eller bearbejdet.
Jeg fik en voksenven fra kommunen som jeg var rigtig glad for. Desværre fik hun andet job og jeg fik en ny. Hun var ok, men slet ikke ligesom hende den anden. Pludselig en dag stoppede hun bare kontakten hvilket jeg den dag idag syntes er mega underligt og et svigt fra hendes side.
Jeg fik en “spiseforstyrrelse”. Dvs. jeg stoppede med at spise og dyrkede enormt meget motion, så jeg tabte mig jo. Der var ingen voksne på efterskolen der opdagede det. Eller der var ihvertfald ingen der gjorde noget selvom de spiste med ved bordet og kunne se, at jeg intet mad tog. Men på en eller anden måde kom jeg ud af det efter, at jeg stoppede på efterskole.
Min mor fik et alkoholmisbrug. Jeg fandt hende ofte siddende på gulvet, helt væk i alkohol, hvor hun var svær at komme i kontakt med. Jeg havde fået et job i den lokale købmand og min mor handlede imens jeg sad ved kassen og købte alle sine øl. Det var så flov kan jeg huske, at jeg syntes.
Jeg har nu som voksen gennemført en uddannelse, har fast arbejde gennem mange år, har kæreste og 2 børn.
Jeg har på det sidste fået det værre. Jeg bliver meget hurtig sur, stresset og presset. Jeg siger og gør ting som jeg ikke mener. Jeg er meget hård mod mig selv. Dvs hvis jeg laver dårlig mad eller fejl på arbejde så bliver jeg sur på mig selv.
Jeg er meget kassetænkende. Alt skal ind i kasser, rammer og orden. Jeg kan ikke klare spontane ting. Jeg elsker planlægning og hvis der dukker noget spontant op, kan det ødelægge min dag. Jeg snerrer og siger hurtigt ting jeg ikke mener.
Jeg har mine opgaver hver søndag som jeg skal gerne gøre, og hvis de skrider så er min dag ødelagt.
Jeg stresser enormt meget mig selv.
Nogle dage føler jeg mig deprimeret og har svært ved at overskue noget som helst. De dage har jeg kun lyst til at ligge i sengen og gemme mig. Andre dage er lige modsat.
Puha….det blev langt…
Hvad tænker I om overstående??