Pyha. Som mor til fire synes jeg, at jeg har oplevet meget i mit forældreskab, men intet så ubetinget vanskeligt som at være mor til en preteen datter. Hun er 12 og er min ældste, så jeg har ikke erfaring at læne sig op ad. Jeg kan heller ikke spejle mig i min egen opvækst, fordi jeg var skilsmissebarn og voksede op i to forskellige hjem, som var dysfunktionelle. I det ene hjem ekstremt mange overdrevne regler, skæld ud, straf, store konsekvenser. I det andet hjem diametralt modsat. Ingen pligter, regler, grænser, konsekvenser.
Min datter på nu 12 er skilsmissebarn, og jeg har et rigtig godt samarbejde med min x og er meget tæt med børnenes bonusmor. Blot for at give kontekst.
Men min datters adfærd bliver værre og værre. Hun har altid haft store følelser og været sensitiv, men der hvor hun er nu, er alting alle andres skyld, og hun har ikke et ansvar.
Hun bliver rasende, hver gang jeg stiller et krav, også selv om det er ting, vi har aftalt sammen. Om aftenen aftaler og fordeler vi børnene imellem næste dags pligter (og de har ikke ret mange), så de har medbestemmelse. Men når hun så skal gøre det, bliver hun rasende og meget personlig.
Eksempler.
- De skal vaske madkassen op, når de kommer hjem fra skole. Jeg var hjemme og mindede min datter om det, da hun var ved at glemme det. Hun skældte ud, råbte FUCK DIG MOR og trampede ovenpå og smækkede døren.
- Hun spillede PC ovenpå, jeg stod i køkkenet nedenunder og lavede mad. Airfryer og emhætte kørte, og jeg kunne derfor ikke høre ret meget. Hun siger noget til mig ovenpå. Jeg siger pænt, at jeg ikke kan høre hende, fordi de støjer. Hun taler videre. Jeg gentager, at jeg desværre ikke kan høre, hvad hun siger, hvortil hun råber fuck dig mor igen.
- I morges i bilen mindede min mand hende om (stille og roligt), at når de ryddede op på værelset i eftermiddag måtte de gerne sætte service direkte i opvaskeren. Mind you, min datter har selv bedt om at blive forberedt på den slags. Hun begynder at hidse sig op og siger, at min mand bare er pisse sur, og så går hun ud af bilen og råber fuck dig og smækker døren.
- I aftes havde hun fået lov at tage i svømmehal med veninderne og var derfor i seng 21.30 frem for 21 som hun plejer. Alligevel gav jeg lov til 15 min lydbog, selv om det var blevet sent. Hun var mega sur og utilfreds med, at lydbogen blev så kort, og hun må aldrig noget, og jeg hader dig mor osv (jeg ved hendes bedste veninder kommer i seng normalt 20.30).
- en anden aften for nyligt blev hun vanvittigt rasende. Egentlig over hun skulle i seng, for det ville hun ikke, men det eskalerede mere og mere, fordi vi havde sat restriktioner på skærm (ingen skærm mellem 17-19 og 20-21. Det betyder hun må have skærm fra 14.20-17 og fra 19-20. Fordi hun virker afhængig. Det har faktisk skabt masser af god kvalitetstid med hende, hvor hun har været glad, men her var hun så rasende over det). hvor hun sagde nogle dybt personligt sårende ting til mig.
Jeg siger naturligvis fra, når hun taler til mig på den måde, men laver ikke en større diskussion når hun stadig er i affekt. Når der så er lidt ro på, går jeg ind i samtalen med hende for at tale med hende om, at alle følelser er okay, men vores måde at reagere på dem på kan være forkert og over grænsen. Spørge ind til hendes perspektiv osv, men så snart hun fornemmer ANTYDNINGEN af, at det kan handle on, at hun har gjort noget forkert, råber og skriger hun og render på værelset.
Jeg føler mig så opgivende. Hvad fanden skal jeg snart gøre??