Jeg har en datter som er ultra introvert, stille, genert og har det generelt bedst med få tætte venskaber.
Desværre er problemet lidt, at alle de piger som er i hendes omgangskreds er ekstroverte og ekstremt sociale, de vil gerne være sammen mange og på kryds og tværs, både i skoletiden og i fritiden (det skal de selvfølgelig bare have lov til.)
Men... Min datter føler sig alene og glemt af de andre. Den veninde hun har haft siden 0 klasse, er også meget social og har ikke lyst til at binde sig en hel dag til en enkelt.
Desværre er de meget få piger i klassen og derfor er følelsen af ensomhed hos min datter ekstra nem at få frem. Der er også begyndt at opstå episoder i skoletiden hvor min datter føler sig "udstillet" af sin veninde, f.eks hvor hendes veninde får de andre til at grine på bekostning af min datter. (Personligt mener jeg det grænser til mobning).
Moderen til veninden har jeg god kontakt med normalt, vi er ikke tætte venner, men føler altid vi har kunne snakke åbent omkring børnenes trivsel og udvikling osv. samt det faktum at vores døtre er tætte veninder.
Nu har jeg så desværre haft en meget ulykkelig pige en en periode, som ikke fungerer med de andre piger i klassen. En af pigerne har sågar sagt "ej ved du hvad, nogle gange kan jeg simpelthen ikke lide dig, du er alt for meget!"...
Valgte at ringe til min datters venindes mor, for at snakke med hende omkring det min datter oplever på skolen og på en pæn måde fortælle hvad hendes datter "gør", og som jeg også sagde, så det jo ikke engang sikkert at hendes datter ved hun gør min datter ulykkelig.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg havde regnet med, men selvfølgelig gik hendes mor i defensivt mode. (Kan jeg selvfølgelig godt forstå). Hun mener omvendt at min datter ofte spørger om hun og veninden ikke bare skal være de to på skolen idag, og ikke sammen med de andre. At min datter er omklamrende og gør "krav" på hendes datter.
Det gør mig selvfølgelig utroligt ked af det, at høre. For selvfølgelig skal de have lov at være sammen med dem de ønsker. Men er det virkelig så forkert at have et ønske om at være sammen med en veninde en dag i skoletiden?
Veninden kan jo bare sige nej, som hun jo gør.
Nu vi blevet enige om at snakke sammen så det kan løses børnene imellem. Men som en der selv er meget konfliktsky har jeg virkelig ondt i maven.
Kan næsten ikke holde til det. Har fornemmelsen af venindens mor vil kunne vende alt til hendes datters fordel og min datter og jeg vil komme til at sidde i klemme eller med følelsen af de os der er forkerte.
Det ikke en oplevelse jeg har lyst til at byde hende. Venindens mor er normalt utroligt sød, men når det kommer til hendes datters "fejl" (alle er jo forskellige men vi kan jo stadigvæk såre hinanden), så virker hun meget lukket.
Ved dog det også ville blive taget ile op hvis jeg går gennem skolen. Så jeg bange for vores forhold vil blevet helt ødelagt.
Hvordan takler man det her.
Vil min datter det bedste og hun kæmper virkelig.