Anonym skriver:
Hej!
jeg er lidt i vildrede omkring pligter..
min søn bliver snart 13 år, og hans eneste reele pligt er at han går ned med skrald hver dag.
ellers forventer jeg af ham at:
- han holder sit værelse pænt
- laver lektier/pakker taske
- ligger sit vasketøj til vask
- selv ligger sit rene vasketøj på plads (folder det i en bunke til ham på spisebordet)
Jeg ordner alt her hjemme ellers, og generer mig ikke da det er almindeligt i vores familie at kvinden står for hjem og børn.
men eftersom min søn gerne vil have lommepenge og han bruger dem på småudstyr (ting der skal skiftes hyppigt) til sit sport (4 gange ugentligt) samt hygge med vennerne efter skole, og han har lavet en lille opsparing selv hvor han ligger til side hvis der er noget særligt/dyrt han vil have så han selv kan købe det, har vi fastsat han får 125kr om ugen/500 mnd.
beløbet generer mig ikke synes det er ganske fint, men synes bare ikke at gå ned med skrald er nok?
han er sød til at tá af bordet eller tømme opvaskemaskine hvis jeg Beder om det, hjælper med at bære varer op når jeg har handlet osv.
Men er fuldstændig blank når det kommer til pligter.. Også fordi han bruger meget tid på sin sport, og vil ikke ligge for meget på ham når han både har skole/lektier, venner og sport.
Hvad laver jeres børn på 12 år+ i hjemmet?
Hvad med
- en ugentlig maddag?
- rengøring af fx badeværelse 1 gang om ugen
- en ugentlig opgave, som varierer - noget, du måske ikke altid selv når (rengøring af køleskab, køkkenskabe, oprydning i skuffer eller lignende)
- Fast afrydning af bordet efter aftensmad + opvask af gryder mv.
- støvsugning af hele huset en gang om ugen
Jeg tænker egentlig, at der er nok at tage af. Og så synes jeg, det er rigtig fint at inddrage ham i de huslige opgaver, så han lærer lidt om, hvad der venter ham, når han en dag flytter hjemmefra. Lommepenge eller ej. Og megaskønt at have et stort barn, der reelt kan hjælpe med nogle af opgaverne.
Jeg tænker selvfølgelig ikke, at han skal gøre alle tingene på listen, det er bare forslag