Pligter 12 år+

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.464 visninger
11 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. oktober 2023

Anonym trådstarter

Hej! 
jeg er lidt i vildrede omkring pligter.. 

min søn bliver snart 13 år, og hans eneste reele pligt er at han går ned med skrald hver dag. 
ellers forventer jeg af ham at: 

- han holder sit værelse pænt 

- laver lektier/pakker taske 

- ligger sit vasketøj til vask 

- selv ligger sit rene vasketøj på plads (folder det i en bunke til ham på spisebordet) 

Jeg ordner alt her hjemme ellers, og generer mig ikke da det er almindeligt i vores familie at kvinden står for hjem og børn. 
men eftersom min søn gerne vil have lommepenge og han bruger dem på småudstyr (ting der skal skiftes hyppigt) til sit sport (4 gange ugentligt) samt hygge med vennerne efter skole, og han har lavet en lille opsparing selv hvor han ligger til side hvis der er noget særligt/dyrt han vil have så han selv kan købe det, har vi fastsat han får 125kr om ugen/500 mnd. 
beløbet generer mig ikke synes det er ganske fint, men synes bare ikke at gå ned med skrald er nok? 

han er sød til at tá af bordet eller tømme opvaskemaskine hvis jeg Beder om det, hjælper med at bære varer op når jeg har handlet osv. 

Men er fuldstændig blank når det kommer til pligter.. Også fordi han bruger meget tid på sin sport, og vil ikke ligge for meget på ham når han både har skole/lektier, venner og sport. 

Hvad laver jeres børn på 12 år+ i hjemmet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
Anonym skriver:

Hej! 

min søn bliver snart 13 år, og hans eneste reele pligt er at han går ned med skrald hver dag. 

- selv ligger sit rene vasketøj på plads (folder det i en bunke til ham på spisebordet) 

Jeg ordner alt her hjemme ellers, og generer mig ikke da det er almindeligt i vores familie at kvinden står for hjem og børn. 
men eftersom min søn gerne vil have lommepenge og han bruger dem på småudstyr (ting der skal skiftes hyppigt) til sit sport (4 gange ugentligt) samt hygge med vennerne efter skole, og han har lavet en lille opsparing selv hvor han ligger til side hvis der er noget særligt/dyrt han vil have så han selv kan købe det, har vi fastsat han får 125kr om ugen/500 mnd. 
beløbet generer mig ikke synes det er ganske fint, men synes bare ikke at gå ned med skrald er nok? 

han er sød til at tá af bordet eller tømme opvaskemaskine hvis jeg Beder om det, hjælper med at bære varer op når jeg har handlet osv. 

Men er fuldstændig blank når det kommer til pligter.. Også fordi han bruger meget tid på sin sport, og vil ikke ligge for meget på ham når han både har skole/lektier, venner og sport. 

Hvad med

- en ugentlig maddag?

- rengøring af fx badeværelse 1 gang om ugen

- en ugentlig opgave, som varierer - noget, du måske ikke altid selv når (rengøring af køleskab, køkkenskabe, oprydning i skuffer eller lignende)

- Fast afrydning af bordet efter aftensmad + opvask af gryder mv.

- støvsugning af hele huset en gang om ugen

Jeg tænker egentlig, at der er nok at tage af. Og så synes jeg, det er rigtig fint at inddrage ham i de huslige opgaver, så han lærer lidt om, hvad der venter ham, når han en dag flytter hjemmefra. Lommepenge eller ej. Og megaskønt at have et stort barn, der reelt kan hjælpe med nogle af opgaverne.

Jeg tænker selvfølgelig ikke, at han skal gøre alle tingene på listen, det er bare forslag

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej! 

For hans egen skyld ville jeg klart sætte kravene op. Han skal jo lære at kunne klare sig selv på et tidspunkt, lave mad, købe ind, gøre rent, lægge sengetøj på osv.

Det kan godt være du synes det er fint at kvinden står for de daglige huspligter, men det kunne jo ske han møder en kvinde i fremtiden, som smider ham ud fordi hun ikke gider en doven mand…

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Flnad84

Min 13 årige slår græs om sommeren og rydder sne om vinteren. Udover det går han med hundene et par gange om ugen (vi voksne, hans storebror og han skiftes - ikke noget fast mønster)

Han laver også mad når han far er på job og jeg kommer sent hjem. 
Min 17årige gør rent på deres badeværelse hveranden uge. Og går med hundene. Han vasker også selv sit tøj.

Min 9årige tømmer opvaskemaskine ca hver anden gang.

og ellers hjælper de allesammen med at dække bord når de bliver bedt om det  og alle hjælper med at rydde af, ligesom alle selv lægger tøj sammen og på plads når det er vasket. De to yngste deler vaskekurv  - så det sorterer de også selv. De støvsuger selv værelser og rydder op derinde.

Mine børn får ikke lommepenge. De får når de mangler noget og når vi har lyst til at give dem noget. 

Da jeg selv var 13 havde jeg en ugentlig maddag, gjorde rent på badeværelset hver fredag og vaskede op hveranden dag. Jeg fik lommepenge. 

Anmeld Citér

21. oktober 2023

B&J

Vores søn på 13

Tømmer opvaskemaskinen

Ligger sit tøj på plads

Rengøring af egen værelse

Laver mad hver lørdag han elsker at lave mad 

Tømmer skraldespanden 

Tømmer kattebakken 

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Anonym trådstarter

Tak for gode ideer! 
tænker bestemt at variation også vil kunne gøre han ikke kører død i det, og er nemlig godt hvis han lærer de ting selv for jeg forventer ikke han finder en kvinde i samme “kultur” som os. Kan godt fornemme det er en sjældenhed og vil gerne “ruste” ham til at kunne tage en aktiv del af husholdningen uden en kommende kæreste/kone skal kæmpe med ham men det falder ham naturligt. 

Jeg tænker jeg lige sætter mig og får lavet et uge skema og så taler med ham om jeg forventer han laver 1-2 ting mere fast ugentligt + en ting der variere.

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Anonym

Nu er min søn syg med Epilepsi så derfor har han ikke ret mange pligter men han er god til at hjælpe mig når han ser jeg rydder op.  Noget han går meget op i er at vælge mad når vi bestiller måltidskasser. Og han elsker og stå for at lave dem med mig på sidelinien. 
Hans værelse er altid pinlig rent og det også ham der går med skraldet. Han er lige fyldt 13, og får 1000kr ind hver måned men det meget sjældent han bruger dem. Kun hvis vi er i byen en sjældent gang så køber han noget han godt vil have. 

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu er min søn syg med Epilepsi så derfor har han ikke ret mange pligter men han er god til at hjælpe mig når han ser jeg rydder op.  Noget han går meget op i er at vælge mad når vi bestiller måltidskasser. Og han elsker og stå for at lave dem med mig på sidelinien. 
Hans værelse er altid pinlig rent og det også ham der går med skraldet. Han er lige fyldt 13, og får 1000kr ind hver måned men det meget sjældent han bruger dem. Kun hvis vi er i byen en sjældent gang så køber han noget han godt vil have. 

Ja det gør min dreng ikke hvis han skal hjælpe skal han bedes om det, og der er ofte brok over små ting som at skulle tømme opvaskemaskinen.. 

Mad-dag er desværre ikke noget han kan få fast, han træner meget og er først hjemme omkring 19 4 dage om ugen og hver anden weekend er han hos sin far på samvær, så jeg har lavet mad når han kommer hjem og varmer til ham.. 

hvis han endelig er hjemme ved aftensmad tid hjælper han gerne med at stege kød fx, men et helt måltid er sjældent han vil det. (Han kan sagtens og er faktisk god til at lave mad, han gider bare ikke)

men netop fordi han træner så meget og også skal have tid til venner har jeg holdt meget igen med egentlige pligter.. 

han har dog sagt til sin far at han laver ALT her hjemme (fordi han går ud med skrald, skal holde sit værelse og skal hjælpe når han bliver bedt om det) der havde hans far grint en hel del og sagt han havde det nemmere end de fleste gudskelov kender hans far mig og min familie godt nok til at vide det ikke er sådan det hænger sammen. 

Anmeld Citér

21. oktober 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Tak for gode ideer! 
tænker bestemt at variation også vil kunne gøre han ikke kører død i det, og er nemlig godt hvis han lærer de ting selv for jeg forventer ikke han finder en kvinde i samme “kultur” som os. Kan godt fornemme det er en sjældenhed og vil gerne “ruste” ham til at kunne tage en aktiv del af husholdningen uden en kommende kæreste/kone skal kæmpe med ham men det falder ham naturligt. 

Jeg tænker jeg lige sætter mig og får lavet et uge skema og så taler med ham om jeg forventer han laver 1-2 ting mere fast ugentligt + en ting der variere.

Jeg tænker da også at han med stor sandsynlighed får nogen år hvor han bor alene - dér vil det også være meget fedt at han ved hvordan han holder hytten i nogenlunde stand, får mad på bordet og rene underbukser så moar ikke skal komme og være rengøringskone for sin voksne søn  

Anmeld Citér

22. oktober 2023

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Hej! 

Min på 12 år får 200,- om måneden, og går ud med skraldet, og holder sit værelse pænt og rent. Han har så mulighed for at få lidt ekstra hvis han støvsuger og tømmer/fylder opvaskemaskinen (10,- pr. gang) så han når ofte op på 500,- i alt pr. måned.

Derudover hjælper han rigtig meget til uden at gå penge for det, og det synes jeg er en vigtig lektie. At vi hjælper hinanden

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.