Najell babylift er meget farlige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.828 visninger
14 svar
13 synes godt om
19. oktober 2023

Børnelægen

Kære alle. 

Jeg skriver herinde for at advare jer om Najell babylifte: De er simpelthen ikke lavet sikkert nok. Der er sket en voldsom stigning af babyer med alvorlige hovedskader (kraniebrud) efter Najell er blevet så populære. 

Babyliften åbner sig meget let, så hvis man slipper den ene strop, åbner liften sig og baby glider ud - og lander meget ofte på hovedet, som er det tungeste på babyen. 

Jeg har set mange flere kraniebrud i det seneste halvandet år end nogensinde før - og det er fald fra Najell, der er årsagen. 

Der samles nu data på de mange faldskader mhp at få trukket liftene tilbage fra markedet. 
https://dk.trustpilot.com/review/najell.com

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Tænker Forbrugerrådet og nyhederne ville komme ud med en meddelelse hvis det var? 
selvfølgelig falder barnet ud af liften hvis man slipper den ene strop?

Hvorfor i alverden skulle man gøre det når ens barn ligger i?

hvis du har dit barn i en anden “blød” lift (som er moderne lige nu og kan laves til legetæppe og der er mange mærker) vil det samme ske? 

hvis dit barn ligger i en almindelig hård lift og man slipper en strop falder barnet også ud? 

Det er sgu da (forhåbentligt) almindelig sund fornuft man ALDRIG nogensinde slipper en strop på en lift når ens barn ligger i? 

og generelt almindelig sund fornuft at man tænker sig om når det kommer til ens børn for at undgå fald/skader?? 
Dvs aldrig lader barnet ligge alene på sofaen hvor det kan falde ned, støtter barnets hoved når man løfter på det, ikke lader barnet ligge alene på puslebordet mm?

men vil da kopiere dit link samt link til denne debat du har oprettet og sende til Forbrugerrådet. Så kan de da lave en vurdering for det er da bestemt aktuelt så må de jo se på alle sleepcarriers om det er et skråplan at gå ud på med babyudstyr. 

Anmeld Citér

20. oktober 2023

Børnelægen

Tænker Forbrugerrådet og nyhederne ville komme ud med en meddelelse hvis det var? 
selvfølgelig falder barnet ud af liften hvis man slipper den ene strop?

Hvorfor i alverden skulle man gøre det når ens barn ligger i?

hvis du har dit barn i en anden “blød” lift (som er moderne lige nu og kan laves til legetæppe og der er mange mærker) vil det samme ske? 

hvis dit barn ligger i en almindelig hård lift og man slipper en strop falder barnet også ud? 

Det er sgu da (forhåbentligt) almindelig sund fornuft man ALDRIG nogensinde slipper en strop på en lift når ens barn ligger i? 

og generelt almindelig sund fornuft at man tænker sig om når det kommer til ens børn for at undgå fald/skader?? 
Dvs aldrig lader barnet ligge alene på sofaen hvor det kan falde ned, støtter barnets hoved når man løfter på det, ikke lader barnet ligge alene på puslebordet mm?

men vil da kopiere dit link samt link til denne debat du har oprettet og sende til Forbrugerrådet. Så kan de da lave en vurdering for det er da bestemt aktuelt så må de jo se på alle sleepcarriers om det er et skråplan at gå ud på med babyudstyr. 

Der er pågående arbejde for at få indsamlet data mm. 
Vi så slet ikke så mange faldskader fra babylifte tidligere - der er et meget tydeligt mønster omkring de bløde babylifte. 
Og nej, ingen taber deres baby med vilje - men hvis konstruktionen på babyliften er tilstrækkelig idiotisk, sker flere uheld. Og najell folder sig for ‘let’ ud. Typisk er det (tror jeg!), når man har den på skulderen, og den ene strop glider ned fra skulderen. Så falder baby fra hoftehøjde, og det er nok til at forårsage kraniebrud. 

Anmeld Citér

20. oktober 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Børnelægen skriver:

Der er pågående arbejde for at få indsamlet data mm. 
Vi så slet ikke så mange faldskader fra babylifte tidligere - der er et meget tydeligt mønster omkring de bløde babylifte. 
Og nej, ingen taber deres baby med vilje - men hvis konstruktionen på babyliften er tilstrækkelig idiotisk, sker flere uheld. Og najell folder sig for ‘let’ ud. Typisk er det (tror jeg!), når man har den på skulderen, og den ene strop glider ned fra skulderen. Så falder baby fra hoftehøjde, og det er nok til at forårsage kraniebrud. 

Og hvad så med copehagen Colors, eastgrow fawn, filibaba, liewood, voksi (som faktisk har lavet en lignende!!), FAVN, britax mm.. de har alle lavet tilsvarende bløde lifte. Når ét mærke rammer et marked og bliver populært kommer der jo oftest “kopier/lignende udgaver”. 
tænker måske det vil være mere aktuelt at se på om den bløde lift i det hele taget er et problem så? 
CC og najell ligner hinanden nærmest identisk bortset fra smådetaljer og samme system fx. 

derudover synes jeg hvis Forbrugerrådet er gjort opmærksom på det, at så plejer de stadig at sende en besked ud om at der er opmærksomhed på noget især når det er til børn. Kan huske dengang med de der squishies der kom besked så snart de gik igang med at undersøge det og så en ny besked da de havde undersøgt færdig med skidtet skulle smides ud. Må være op til Forbrugerrådet at indsamle den nødvendige data, og lave de nødvendige tests som jeg tænker de er lidt mere fagligt kompetente til end en læge eller almindelige civile personer.  
Jeg sender stadig det her videre til Forbrugerrådet. 
jeg har ikke den erfaring med najell, men er der noget i det skal det undersøges af professionelle. Og man kan sige bare at påstanden opstilles gør at det er nødvendigt at undersøge det. 

Anmeld Citér

20. oktober 2023

L1232

Profilbillede for L1232

Vi har haft et problem med moonboon slyngevugge, der er ik nogen former for sikkerhedsele eller noget som hekst. Vores baby faldt ud af den da han var 3 mdr gammel.

Anmeld Citér

20. oktober 2023

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Det er rigtigt at der er problemer med flere babynest / lifte. Blandt andet najels som netop kritiseres for at siderne er for bløde og barnet nemt kan falde ud 

https://taenk.dk/forbrugerliv/familieliv/undersoegelse-sikkerhed-babynest

Anmeld Citér

20. oktober 2023

Mortil_2

L1232 skriver:

Vi har haft et problem med moonboon slyngevugge, der er ik nogen former for sikkerhedsele eller noget som hekst. Vores baby faldt ud af den da han var 3 mdr gammel.

Havde i lukket slyngevuggen? Jeg synes siderne er ret høje og kan næsten ikke forestille mig at en 3 mdr baby kan falde ud af den hvis man har lukket den 

Derudover må de aldrig ligge uovervåget i slyngevuggen. Et af de helt store minuser ved slyngevuggen 

Anmeld Citér

20. oktober 2023

Børnelægen

Mortil_2 skriver:

Det er rigtigt at der er problemer med flere babynest / lifte. Blandt andet najels som netop kritiseres for at siderne er for bløde og barnet nemt kan falde ud 

https://taenk.dk/forbrugerliv/familieliv/undersoegelse-sikkerhed-babynest

Det er netop problemet: Den er for dårligt lavet til at kunne bruges som lift. Og problemstillingen er netop, at babyerne alt for let glider ud. Derfor de mange kraniebrud. Det er en skandale. 

Anmeld Citér

27. oktober 2023

L1232

Profilbillede for L1232

Havde i lukket slyngevuggen? Jeg synes siderne er ret høje og kan næsten ikke forestille mig at en 3 mdr baby kan falde ud af den hvis man har lukket den 

Derudover må de aldrig ligge uovervåget i slyngevuggen. Et af de helt store minuser ved slyngevuggen 

Ja helt lukket, men min 3 mdr gamle baby var meget aktiv, og heldigvis var jeg i værelset da han faldt, jeg kan slet ik forstille mig hvordan jeg ville ha det hvis jeg ikke var der. Mange er altså ikke i rummet mens de har deres babyer i slyngevuggen, det er vel meningen med en slyngevugge….. at man kan nå at ordne mange praktiske ting imens de små pus sover.

synes faktisk slet ikke den er 5000kr værd…. Som I overhovedet ikke, dog fik vi alle pengene retur efter 2 mdr

Anmeld Citér

29. oktober 2023

Mortil_2

L1232 skriver:

Ja helt lukket, men min 3 mdr gamle baby var meget aktiv, og heldigvis var jeg i værelset da han faldt, jeg kan slet ik forstille mig hvordan jeg ville ha det hvis jeg ikke var der. Mange er altså ikke i rummet mens de har deres babyer i slyngevuggen, det er vel meningen med en slyngevugge….. at man kan nå at ordne mange praktiske ting imens de små pus sover.

synes faktisk slet ikke den er 5000kr værd…. Som I overhovedet ikke, dog fik vi alle pengene retur efter 2 mdr

Producenten oplyser selv at babyer aldrig må ligge uovervåget i slyngevuggen. Hvordan folk så vælger at bruge den må man selv stå til ansvar for

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.