Barn ondt i maven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.995 visninger
12 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. oktober 2023

Anonym trådstarter

Hej 

Vi har en datter på snart 5 år, som hele sit liv har døjet med forstoppelse og mavesmerter.. 

Hun er i forløb hos en god børnelæge, der har speciale i mave- og tarmsygdomme, og hun er blevet udredt flere gange med både blodprøver og scanninger.. Intet er galt bortset fra, at hun har det, man kalder en doven tarm - altså at tarmen ikke rigtigt gider arbejde.. 

Derfor får hun også movicol (2 breve) samt 5 dråber laxoberal hver dag, plus hun også får fiskeolie og tidligere i to perioder også har fået mælkesyrebakterier (de har dog absolut ingen effekt).. 

Vi har også prøvet en zoneterapeut, som heller ikke havde nogen effekt..

Vi har til daglig fokus på, at hun skal sidde på toilettet efter morgenmad, frokost og aftensmad, samt hvis hun får meget ondt i maven eller giver signaler til, at hun måske skal af med noget.. Vi har også fokus på, at hun sidder rigtigt på toilettet med fødderne op på en skammel, og at det skal være hyggeligt/en god oplevelse at sidde derude..

MEN hun har stadig daglige smerter.. Hun har afføring hver dag mellem 2-4 gange, og det er den rigtige konsistens, så der burde ikke være forstoppelse mere, mener børnelægen.. 

Men hvordan skal vi komme smerterne til livs? Lægen har ingen idé.. Er der nogle af jer andre, der har nogle erfaringer, som I kan hjælpe os med? 

Panodil hjælper ikke, og det skal hun jo heller ikke have hver dag.. Og sådan en dag som i dag, hvor hun er mut og klager meget over smerter, så plejer der som regel at ske uheld i bukserne, så tænker ikke, at det er psykisk..

På forhånd tak for svar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2023

Anonym

Min dreng har siden har var 4-5 år gået fast til Body SDS, da han også klagede over maven hver dag. 

Hos os har lægen så aldrig fundet en forklaring udover han har lav muskelspænding. Men vedkommende vi går til body sds hos får altid gang i hans mave, og siger at hun kan mærke han ikke får sig tømt helt, selvom han er på toilet og har nornal afføring hver dag. Efter et besøg hos hende kommer der altid ekstra gang i tarmene, og der er gang i prutterne.

Vi er afsted ca hver 6. uge, og har gået der i 1,5 til 2 år nu. Efter et års tid stoppede vi med det, da vi troede det var ovre, da han aldrig klagede mere. Efter ca 2 måneder kom mavesmerterme igen. Efter en behandling var de væk igen. 

Det er jo ikke samme historie som din datter. Men kender til frustrationen, når de har ondt. Måske du kan læse mere om body sds og se om det kunne være noget for jer? 

Anmeld Citér

12. oktober 2023

Anonym

Vores datter tåler ikke mejeriprodukter. Og vi har om børnelæge. Og de test kan ikke se det. Desværre ingen test på mærket er gode til det. Vi tog alt mejeriprodukter væk efter 14 dage var det et helt alm barn vi havde og ingen ondt eller forstoppelse.

I Danmark symptom behandler lægen. Altså du har forstoppelse =vi giver noget så du ikke har det merer eller afhjælpe. Man tænker /ser ikke hvad der kan forudsige at der kommer forstoppelse. 

En anden ting mht mejeriprodukter fri. Symptomer i den danske sundhed.Dk/ sundhedsstyrelsen (som de skal følge). er forstoppelse ikke med som en bivirkning. 

Når det er sagt vores "nye" læge var mega god. Det er hende der fortæller os om det. Og vi prøvet os frem. 

Spørger om det kan være det. 

Og som en sidste ting det er kun svært i starten. Men kærer hurtigt hvad der er mælk/smør I og ikke er i

Anmeld Citér

12. oktober 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vores datter tåler ikke mejeriprodukter. Og vi har om børnelæge. Og de test kan ikke se det. Desværre ingen test på mærket er gode til det. Vi tog alt mejeriprodukter væk efter 14 dage var det et helt alm barn vi havde og ingen ondt eller forstoppelse.

I Danmark symptom behandler lægen. Altså du har forstoppelse =vi giver noget så du ikke har det merer eller afhjælpe. Man tænker /ser ikke hvad der kan forudsige at der kommer forstoppelse. 

En anden ting mht mejeriprodukter fri. Symptomer i den danske sundhed.Dk/ sundhedsstyrelsen (som de skal følge). er forstoppelse ikke med som en bivirkning. 

Når det er sagt vores "nye" læge var mega god. Det er hende der fortæller os om det. Og vi prøvet os frem. 

Spørger om det kan være det. 

Og som en sidste ting det er kun svært i starten. Men kærer hurtigt hvad der er mælk/smør I og ikke er i

Hun er testet for laktose-intolerans.. Det bliver testet via en blodprøve/gentest.. Og dette er hun blevet testet for 2 gange, og den er negativ.. Så det fejler hun ikke.. Men ellers tak for buddet

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hun er testet for laktose-intolerans.. Det bliver testet via en blodprøve/gentest.. Og dette er hun blevet testet for 2 gange, og den er negativ.. Så det fejler hun ikke.. Men ellers tak for buddet

Laktose er mælkesukker og ikke mælken. De tester for. Meget stor forskel. 

Det er som at sige man tester for kun æggeblommen og hviden og blommen samtidig. (Hvis det var æg )

Igen vores læge sage man ikke kan teste for selveste mælken. 

Held og lykke håber i går svar 

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Hvad med glutenallergi? jeg har en elev der har det og hun døjer i perioder med mavesmerter og forstoppelse

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Hvad med glutenallergi? jeg har en elev der har det og hun døjer i perioder med mavesmerter og forstoppelse

Det er hun også testet for .. Der skulle heller ikke være noget, medmindre lægen har glemt at ringe til os 

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Laktose er mælkesukker og ikke mælken. De tester for. Meget stor forskel. 

Det er som at sige man tester for kun æggeblommen og hviden og blommen samtidig. (Hvis det var æg )

Igen vores læge sage man ikke kan teste for selveste mælken. 

Held og lykke håber i går svar 

Ahh okay så forstår jeg det .. 

Hmm altså hun får smør på brødet hver dag, og i perioder meget ost eller yoghurt, og det får hun ikke mere ondt i maven af.. Så tænker ikke, at det desværre er det 

Anmeld Citér

16. oktober 2023

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg har en datter med evig mave problemer flere indlæggelser som baby også med forstoppelse og fordi hun skreg.

Jeg gjorder alt prøvede alt hun fik et helt brev movikol i sin flaske morgen og aften som baby vi gik over på dulcosoft da hun ikke ville drikke movikol da hun blev større. Så blev det lidt beder i dagpleje aldern for så at blive slemt igen i børnehave alderen 

Hun er også testet og scannet de kan ikke finde nået. 

Hun er 8år nu og for 1 år siden ca besluttede jeg mig for at forsøge at fjerne kerner fra alt hendes kost  så hun får bånebrød med gulerod i stedet for rugbrød med kerner og intet boller eller nået hvor der er kerner i.

Og allerede efter kort tid så jeg bedring hos hende lægerne mente ikke det gav mening da kerner jo burde være godt men der er nogen hvor kerner passere langsommere i tarmene hvilken kan give smerter. 

Jeg har en glad pige nu der ikke har ondt i maven dagligt mere og vi har sjældent brug for dulcosoft nu.

Siger ikke det virker for jer men det var måske et forsøg hver?

Anmeld Citér

16. oktober 2023

Anonym trådstarter

anna111 skriver:

Jeg har en datter med evig mave problemer flere indlæggelser som baby også med forstoppelse og fordi hun skreg.

Jeg gjorder alt prøvede alt hun fik et helt brev movikol i sin flaske morgen og aften som baby vi gik over på dulcosoft da hun ikke ville drikke movikol da hun blev større. Så blev det lidt beder i dagpleje aldern for så at blive slemt igen i børnehave alderen 

Hun er også testet og scannet de kan ikke finde nået. 

Hun er 8år nu og for 1 år siden ca besluttede jeg mig for at forsøge at fjerne kerner fra alt hendes kost  så hun får bånebrød med gulerod i stedet for rugbrød med kerner og intet boller eller nået hvor der er kerner i.

Og allerede efter kort tid så jeg bedring hos hende lægerne mente ikke det gav mening da kerner jo burde være godt men der er nogen hvor kerner passere langsommere i tarmene hvilken kan give smerter. 

Jeg har en glad pige nu der ikke har ondt i maven dagligt mere og vi har sjældent brug for dulcosoft nu.

Siger ikke det virker for jer men det var måske et forsøg hver?

Hmm kan da godt prøve.. Vi bruger nemlig også ofte kerner herhjemme 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.