Min dreng er 8 år og går i 2.klasse. Efter en lidt svær skolestart er han kommet godt efter det - han er fint med fagligt og kan godt lide sin klasse og sine lærere.
Han plejede at være i en meget fasttømret gruppe af tre-fire drenge, som legede sammen i hvert eneste frikvarter. Vi havde dem på legeaftaler og han var også hjemme hos dem - dog ikke så meget den ene.
Men her i 2.klasse har der været noget opbrud. Der er sket nogle rokeringer i klasserne pga en ny struktur, og derfor er der kommet flere nye børn i klassen, som nok har rykket ved de grupperinger der var. Det er helt naturligt, tænker jeg. Men det har efterladt min dreng i en situation, hvor han kommer hjem de fleste dage og fortæller, at han har leget alene eller bare har gået rundt. Og det gør mig ked af det og bekymret for ham.
Vi har snakket med lærerne om det - og jeg regner med, de vil prøve at hjælpe ham med i nogle lege. Det er dog ikke sket endnu. (Vi snakkede med dem i fredags, så det er ok)
Han er ikke asocial eller vildt speciel, men han kan ikke lide boldspil og er heller ikke vild med computerspil. Så han falder måske lidt imellem to grupper af børn i skolen. Og så er han måske ikke den, der finder på en hel masse lege - men han vil meget gerne lege, og han bliver frustreret, når kammeraterne bare gerne vil ‘snakke’, som han siger. Så måske er han lidt umoden på nogle punkter.
Vi prøver at invitere på legeaftaler, og synes egentlig det går rigtig fint, når der er nogen her. Men alligevel er han meget alene i skolen.
Er der nogen, der har prøvet noget lignende, hvor det er gået over? Eller som har nogle gode råd? Indtil videre trives han nogenlunde i det. Men jeg er bekymret for, hvornår det begynder at påvirke ham for alvor.
Anmeld
Citér