Må han være alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2023

HilliHallo

Dreng på 6år her (nummer to i flokken) og han kan godt være alene hjemme mens vi handler ind eller henter den andre børn. Han ser somregel fjernsyn imens eller leger på sir værelse. 

Han har ikke adgang til mobil, men vi er tætte med naboerne. 

Han ønskede selv at være alene hjemme og så prøvede vi det af. Først 5min, så 10min osv. Osv. Og han er pave stolt  

Men vi hviler også mere i det. Den ældste var ikke alene hjemme da han var 6år. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2023

Anonym

Vores yngste på 5 år(lige startet skole) ville fint kunne være alene i 15-20 minutter. 

Længere tid ville jeg ikke bryde mig om, men få gange hvis jeg har været nødt til at køre søskende til sport eller hente noget i netto, har han ikke gidet med og spurgt om han ikke godt måtte blive. 

Men vi bor et dejligt trygt sted. Han kender de fleste der bor i husene på vores vej, så hvis der skulle være noget ville han fint kunne finde en voksen. 

Udover det har han fået kodet os og mormor og morfar ind på sin iPad så han kan FaceTime. Så det har han mulighed for. 

Anmeld Citér

25. september 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Jeg tror på børn har godt af at få lov selv, når de viser de er klar. (Inden for rimelighedens grænser). 

At være alene hjemme i en kortere periode med adgang til telefon/voksne der kan hjælpe når man er 6 år er ganske fint, og opbygger både selvtillid men også en følelse af mor og far tror på jeg kan. 

min store har fået lov lige så stille siden 6 års alderen i det omfang han selv har spurgt. Han havde telefon så han kunne ringe, og gode naboer at gå til. Han gik fra 1 klasse selv i skole (stisystem så han var aldrig ude ved biler) og var så stolt! Små ture som ned til netto osv var store sejre for ham gennem årene. Han er 12 år nu, og utroligt selvstændig, han går selv til og fra skole, til sine venner i byen, til sport, offentlig transport til samvær mm. Han gør det helt enormt godt og jeg må indrømme jeg som mor er stolt af at have en dreng der er så god til at tage ansvar og gøre ting egenhændigt, og som ved præcis hvad han skal gøre i de forskellige situationer, han tager det hele i stiv arm og er løsnings orienteret og opmærksom, og det synes jeg er så vigtigt børnene lærer, så de bliver nogen dygtige selvstændige voksne mennesker  

har set modsat, en bekendts datter på 17 år går aldrig ud selv, kan ikke tage offentligttransport, vil ikke være alene hjemme helst, og skal køres til og fra skole.. tildels er det jo forældrene der har pylret og kørt hende til alt og nu er det blevet en selvfølge at mor og far hopper og springer og kører til det ene og det andet og siger de nej og at hun må/kan selv, nægter hun at tage afsted eller bliver gal, det synes jeg næsten er mere bekymrende og må være utrolig hårdt både for mor og far men også for et ungt menneske ikke at være “rustet” til at klare sig selvstændigt..

Anmeld Citér

25. september 2023

321

Profilbillede for 321
Less is more skriver:

Det sidste halve år har jeg ladet min dreng på 6 år være alene hjemme i 15-20 minutter, mens jeg var ved købmanden.

Han ser enten fjernsyn eller programmer på min telefon mens jeg er væk.

Han bliver lidt stolt, når jeg spørger ham, om han kan være alene, men.....er det egentlig okay?

Jeg slukker selvfølgelig for levende lys mv inden jeg går, men er faktisk i tvivl, om det er forsvarligt.

Hvad mener - og gør I??

De kan jo altid ringe hvis der er noget. Hvis barnet er moden nok til det, så skal det have lov. Men det er nok også et spørgsmål om opdragelse. 
jeg frygter mest for de børn som bliver skånet for meget.  

Anmeld Citér

25. september 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg tror at det er op til ens egen holdning. Jeg havde personligt ikke gjort det. Men kender da nogle der også gør det. Jeg ville bare ikke kunne lade være med at tænke på, hvis der nu skulle ske noget i de 15 min. Der mener jeg både med din søn, men også med dig selv ☺️

Hvornår vil du så gøre det fra?

Anmeld Citér

25. september 2023

AnoMor

Less is more skriver:

Det sidste halve år har jeg ladet min dreng på 6 år være alene hjemme i 15-20 minutter, mens jeg var ved købmanden.

Han bliver lidt stolt, når jeg spørger ham, om han kan være alene, men.....er det egentlig okay?

Jeg slukker selvfølgelig for levende lys mv inden jeg går, men er faktisk i tvivl, om det er forsvarligt.

Hvad mener - og gør I??

Ja da. Hvis han selv er tryg ved det og det ikke er længere tid ser jeg ikke noget forkert i det. 

Min søn har været alene som 5 årig i 15-20 min mens jeg lige har været på vaskeriet. Han sad bare og kiggede youtube i mens. Og hvis han var utryg så kunne han ringe til mig fra messenger (har oprettet en konto til ham til det forhold). det har han dog aldrig gjort. 
En gang har jeg dog oplevet at jeg kunne høre ham kalde “jeg er færdiiiiiiig” helt ude u opgangen da jeg kom op. Så sad han på toilettet og ventede på han kunne blive tørret  Som om jrg kunne høre ham helt nede på vaskeriet

Anmeld Citér

25. september 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Less is more skriver:

Hvad mener - og gør I??

Synes det lyder super fint . Hvor dejligt for ham, du stoler på ham og for, at han er stolt

Anmeld Citér

25. september 2023

Less is more

Profilbillede for Less is more

Tusinde tak for jeres input og opbakning ��♥️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.