Må han være alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.159 visninger
17 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. september 2023

Less is more

Profilbillede for Less is more

Det sidste halve år har jeg ladet min dreng på 6 år være alene hjemme i 15-20 minutter, mens jeg var ved købmanden.

Han ser enten fjernsyn eller programmer på min telefon mens jeg er væk.

Han bliver lidt stolt, når jeg spørger ham, om han kan være alene, men.....er det egentlig okay?

Jeg slukker selvfølgelig for levende lys mv inden jeg går, men er faktisk i tvivl, om det er forsvarligt.

Hvad mener - og gør I??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2023

Anonym

Jeg tror at det er op til ens egen holdning. Jeg havde personligt ikke gjort det. Men kender da nogle der også gør det. Jeg ville bare ikke kunne lade være med at tænke på, hvis der nu skulle ske noget i de 15 min. Der mener jeg både med din søn, men også med dig selv ☺️

Anmeld Citér

24. september 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Less is more skriver:

Det sidste halve år har jeg ladet min dreng på 6 år være alene hjemme i 15-20 minutter, mens jeg var ved købmanden.

Han bliver lidt stolt, når jeg spørger ham, om han kan være alene, men.....er det egentlig okay?

Jeg slukker selvfølgelig for levende lys mv inden jeg går, men er faktisk i tvivl, om det er forsvarligt.

Hvad mener - og gør I??

Jeg vil mene at en 6 årig godt kan være alene kort tid, hvis h*n har mulighed for at kontakte en forælder.

Min datter fik en telefon der kun kunne ringe (og sms, men det brugte vi ikke) og så kunne hun godt være alene mens jeg gik i vaskekælderen eller lige løb ned efter lidt småting hos købmanden.

Nu er hun 9 år, og kan snildt være alene i 1,5-2 timer. Men kun hvis hun har mulighed for at kontakte mig undervejs. Det er sjældent hun gør brug af det, men det gør os begge mest trygge.

Anmeld Citér

24. september 2023

Anonym

Mine drenge på 6 og 7 år er begyndt at være alene (ikke samtidig) det er nødvendigt i forhold til at alle mand skal med til hinandens fritidsaktiviteter og så kan vi ikke være hjemme når ham på 7 år kommer med taxa hjem, da vi har arbejde, men de har begge ure de kan ringe fra, så de har altid mulighed for at komme i kontakt med os og vi er 5 min væk 

Anmeld Citér

24. september 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er individuelt. Nogen børn tør ikke eller føler sig usikre. Din søn tager det helt fint. Grib den modenhed og lad ham vokse med de små sejre  

mine er knapt 12 og 9 nu og den lille skal til selv at gå fra sfo til dans en gang i ugen. Inde i midten af en større by, i myldretiden.. ca 10min gang. Jeg har totalt nerver på over det.  Men jeg ved at hun godt kan håndtere det og jeg ved at hendes selvstændighed og selvtillid vokser helt vildt af at få lov at få den frihed.  

jeg er mega fortaler for at børn får lov at få frihed når de selv viser de vil - og vi som forældre har en fornemmelse af at de kan. Jeg ved godt at verden er et frygteligt sted til tider og jeg får da også selv katastrofe tanker. Men… jeg nægter at leve i frygt for “hvis nu”. Og det skal mine børn heller ikke.  

Anmeld Citér

24. september 2023

nanan78

Profilbillede for nanan78

Min begyndte også at være lidt alene som 6-årig. Hun efterspurgte det selv. Nu er hun 9, går selv til og fra skole/SFO, kan gå ned og handle nogle simple ting og er super stolt af at være så selvstændig. Vi havde i starten ikke telefon til hende, men en aftale med genboen om, at hun kunne gå derover hvis der var noget.

Jeg er også stor fortaler for at hjælpe børn til at blive selvstændige- i deres eget tempo. 

Anmeld Citér

24. september 2023

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Less is more skriver:

Hvad mener - og gør I??

Ja!!!!!! Perfekt at begynde og øve når de er skolebørn. Vi gjorde det samme og har udvidet alene tiden gennem årene. 

Anmeld Citér

24. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det kommer jo an på dig - og på hvilket barn du har. Jeg giver ret meget snor til selvstændighed, nok også mere end andre i min generation - så min store på 7 går selv til og fra skole, går i Netto, er alene hjemme i op mod en halv times tid, vi cykler sammen i trafikken, osv.

Vi bor i storbyen og jeg er helt tryg, barnet er trygt (og moden af sin alder), alt er godt - og fordi jeg ikke ønsker det, har barnet heller ikke hverken mobil, tablet eller ur. 

Den mindste er knapt 5 og vi øver løbende små skridt - barnet er fx alene imens jeg går ned og hænger vasketøj op, eller han får lov at lege i gården, imens jeg går op og laver aftensmad, osv.

Til gengæld vokser de i metermål, klarer sig super selvkørende når de er ude i verden - og så tror jeg på at de har rigtig godt af at mestre de små udfordringer der opstår undervejs.

Anmeld Citér

24. september 2023

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Når jeg tænker på min barndom i 80-90’erne, var det helt almindeligt at 6-årige var alene hjemme i kortere tid. Vi gik selv til skole i børnehaveklassen. Flere store veje skulle krydses. Jeg cyklede selv hjem til legekammerat tværs gennem en større provinsby. 
Så ork ja, hvis din søn er klar, kan han godt

Anmeld Citér

24. september 2023

Anonym

Bare man lytter til sine børn. Min på 6 var cool med at cykle det sidste stykke hjem fra skole alene og vente på os men jeg hentede den lille i børnehaven. Det var vel en lille kilometers cykeltur selv. Ialt alene 40-60 minutter. 

Ingen mobil men ville kunne hente hjælp hos naboen. Vi træner stadig skolevejen (første del er slem synes jeg) men tænker at det bliver muligt at køre alene hjem om et halvt års tid. Har også handlet selv (småting mens jeg ventede udenfor) synes det er vigtigt at støtte deres intiativer. Har også haft en lang periode hvor det var utænkeligt og efterspurgte at være med til alt. Så lyttede vi til det

Vi startede i øvrig så småt på "alenetid" omkring 5 år da det blev efterspurgt at vente i bilen mens vi handlede lette indkøb

Alene hjemme fra 6 år, men ikke noget vi trækker ned over hovedet på barnet -kun når barnet selv har lyst

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.