Hej med jer,
Jeg er helt ny herinde og håber at jeg er landet det rigtige sted.
Jeg har brug for lidt kommentarer på min håndtering af en episode, der opstod i dag på en legeplads, hvor jeg var med vores datter på knap 3 år, min kone, konens søster, konens veninde og dennes datter.
Vores datter og venindens datter havde moret sig hele dagen i et børnesvømmebad på legepladsen, og da det var tid til, at vi skulle videre, bad vi min datter om, at finde sine legesager, som er et par ting til at lege i sandkasse med, spand, skovl osv.
Der var så en anden lille pige, yngre endnu, der legede med hendes skovl, og min datter fik vristet den fra hende. Her dukkede der så to drenge på 6-7 år op og begyndte at hive skovlen ud af hånden på min datter.
I og med at de var to og dobbelt så gamle, synes jeg ikke bare, at jeg kunne sidde og se på, så jeg gik over og sagde til drengene, at det var vores datters. De gav slip, men straks derefter kom så en kvinde hen og sagde, at det var deres skovl.
Jeg ved, hvordan nogen mennesker altid tror de har ret, særligt når det handler om deres egne børn, så istedet for at insistere, sagde jeg at det vel måtte forholde sig sådan, at de begge havde samme type skovl, og at vi måtte finde ud af, hvor den anden skovl så var.
Det næste der så skete var, at en anden kvinde, der åbenbart var med i samme gruppe på ialt tre kvinder og deres børn, råbte op om, at jeg bare skulle give den skovl NU, for det var deres!
Min datter var fuldstændig grådkvalt, men jeg kunne heller ikke se, hvordan det her kunne ende godt, da gruppen af kvinder forekom mig at være meget agressive, men prøvede stadig på at opfordre til, om vi ikke lige kunne se, om ikke der skulle være en skovl mere af samme type.
Men jeg gav meget modvilligt skovlen til dem, da jeg kunne mærke, at det her virkelig kunne eskalere. Jeg tænkte også, at der er god chance for at møde dem igen, og så gider jeg ikke, at der skal være sådan en fjendestemning, der ødelægger atmosfæren - har dog ingen intentioner om at blive bedste venner med de folk.
Nå, men jeg forsøgte at forklare på bedste vis til min datter, at vi ikke kunne vide, hvis skovlen var, men det forstod hun selvfølgelig ikke.
Her kom den første kvinde over og spurgte om vi ville have en vandkande, som de havde en ekstra af. Det sagde jeg ja tak til for jeg følte, at det måtte gøre en lille positiv forskel i min datters oplevelse.
Min kones søster fortalte bagefter, da vi var gået, at hun så dem dække en skovl til, der lignede den, der var vores, så de har muligvis overset, at de havde deres skovl til at ligge og så i processen fundet ud af, at de tog fejl. Hvis det virkelig er sådan, det forholder sig, er det jo klart voldsomt dårlig stil, at de ikke kom over og gav en undskyldning, og jeg havde hele tiden forsøgt at være diplomatisk og venlig, så der var ikke noget for dem at frygte.
Min kone og resten af følget turde ikke gribe ind, hvilket selvfølgelig også gjorde det sværere for mig, men på den anden side kunne situationen sikkert være løbet mere af sporet - det er svært at vide.
Jeg skyndte mig bagefter at købe to nye og meget bedre skovle til min datter, og også forklare hende, at nogle gange er der en kamp, man ved man ikke kan vinde, som man ligeså godt kan lade være med at tage.
Jeg fortalte hende også, at ikke alle mennesker er gode mennesker, men roste hende også for, at hun stod op mod de to drenge, der var to hoveder højere end hende. Det er selvf. lidt i konflikt med, hvad jeg sagde omkring at afveje om det er smartest at kæmpe eller smutte, udfra hvad man er oppe imod, men jeg var ski stolt over hendes fandenivoldskhed 
Nå, men hvordan synes I situationen blev håndteret fra min side, og hvad synes I om opfølgningen i forhold til kommunikationen med min datter efterfølgende?
Jeg føler mig som verdens mest skyldige far efter den episode, og har brug for nogle inputs!
På forhånd tak!