Anonym skriver:
Tak for jeres svar, jeg læser hver og en.
Det har givet hende lidt ro at hun ikke har skullet afsted i går og i dag. Men nu er hun nervøs over at skulle afsted på mandag.
En anden udfordring er også at far er imod at hun ikke kommer i skole. Han ser hende hver anden weekend, lørdag til søndag, og vi har fælles forældremyndighed. Han mener at skolen selvfølgelig er vigtig og bør prioriteres. Det er jeg egentlig enig i, men jeg synes også det er svært at tvinge hende i skole når hun er så ked af det.
Selvfølgelig skal en skole prioriteres, men ikke på bekostning af barnets mentale helbred - og ud fra det du beskriver er det, det som er på spil her.
Min helt ærlige og oprigtige mening, er at dit barn bør sygemeldes indtil videre - skolen skal stille undervisning i hjemmet til rådighed under længere varende sygemelding.
Jeg kan ikke se formålet med at tvinge et barn i skole, diagnose eller ej, når det er miljøet i skolen som skaber mistrivslen. Det svarer som en anden skriver til, at en voksen skal tvinges på arbejde, hvis personen lider af stress som følge af sit arbejde eller der foregår mobning - det ville alle jo sige "du skal sygemeldes" - vi bør give vores børn samme mulighed.
Hvis et barn med eller uden diagnose, oplever at blive tvunget i skole, når denne gør barnet syg - hvad er det så vi lære dem? At de ikke er vigtige, at deres mentale helbred ikke betyder noget, at ingen lytter?
Det er som sådan ikke møntet på dig TS, jeg kan godt fornemme at du er oprigtigt bekymret for dit barn, og gerne vil gøre det allerbedste. Jeg mener at det bedste lige nu, er at sygemelde dit barn, indtil videre.. Ikke bare et par dage. Der skal ro og hjælp til dit barn - og jer forældre.