Dåb.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden læst flere steder at når folk har fået deres barn døbt, at jamen så siger de glædeligt at så har han/hun fået sit flotte navn. 

Og nu kommer jeg med et lidt surt opstød, men er der virkelig SÅ mange der misforstår dåbens betydning? NEJ, barnet får ikke sit navn der. Barnet HAR allerede fået sit mavn inden. Man siger JA til at barnet skal voksne op i den kristne tro. Det har INTET med barnets navn at gøre! Det er jo skræmmende, at så mange tydeligvis misforstår det!  
Ja undskyld, mit sure opstød, men er efterhånden godt træt af, at se hvor mange der egentlig åbenlyst tror noget andet! 

Er jeg virkelig den eneste der ved hvad dåben går ud på??

Nej - vi er to, der ved det. Du er altså ikke helt alene. Det må være trygt for dig at vide. Jeg er lærer i bl.a. kristendomskundskab, og to ting, der kan gøre mine nætter søvnløse, er hhv. uvidenhed om dåbens og om pinsens betydning. 
Verden er af lave. Jeg er ret sikker på, det bliver vores civilisations endeligt - glem klimakatastrofe, atomkrig og zombieinvasion. Uvidenhed om dåbens betydning - dér har du apokalypsen. 

Forresten er der lige én omstændighed mere, som jeg efterhånden er godt træt af at se: Folk, der skriver længere (eller kortere) indlæg med helt forkert tegnsætning. Jamen, så skriver de glædeligt - eller nok rettere gladeligt - adskillige sætninger uden kommaer og/eller sætter dem forkert. - Ingen nævnt, ingen glemt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2023

BandyA

Vores børn har altså først fået deres navn i forbindelse med dåben. Så jeg ved ikke helt, hvad du mener? Jeg kender ikke et eneste par der har valgt at navngive deres barn, inden det blev døbt. 
Jeg vil da mene at dåben både handler om at sige ja til den kristne tro OG få et navn. Ellers har mine børn ikke navne, og jeg har da endnu ikke fået en bøde for det - så hvis ikke de har fået deres navn i forbindelse med dåben, hvornår har de så? 

Anmeld Citér

4. september 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tænker troll

Tror alle der får deres barn døbt ved hvad det er, men derfor kan man da godt sige barnet får sit navn der, selvom det måske allerede har sygesikring , hvilket heller er langt fra alle som har vi havde kun givet 1/4 navn før dåben

Vi er i øvrigt også ligeglade med det religiøse 

Anmeld Citér

4. september 2023

Kontrast

Min søn er ikke døbt, fordi hans far og jeg ikke er kristne, men i øvrigt også mener, at han har religionsfrihed til at vælge, hvad han vil tro på. Min søn er så i dag asatroende og har været det i nogle år.

Anmeld Citér

5. september 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart
Mor og meget mere skriver:

Nej - vi er to, der ved det. Du er altså ikke helt alene. Det må være trygt for dig at vide. Jeg er lærer i bl.a. kristendomskundskab, og to ting, der kan gøre mine nætter søvnløse, er hhv. uvidenhed om dåbens og om pinsens betydning. 
Verden er af lave. Jeg er ret sikker på, det bliver vores civilisations endeligt - glem klimakatastrofe, atomkrig og zombieinvasion. Uvidenhed om dåbens betydning - dér har du apokalypsen. 

Forresten er der lige én omstændighed mere, som jeg efterhånden er godt træt af at se: Folk, der skriver længere (eller kortere) indlæg med helt forkert tegnsætning. Jamen, så skriver de glædeligt - eller nok rettere gladeligt - adskillige sætninger uden kommaer og/eller sætter dem forkert. - Ingen nævnt, ingen glemt

Jeg tror vi har brug for en feature her på siden, hvor indlæg skifter farve alt efter hvor meget sarkasme der bliver brugt

Anmeld Citér

5. september 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
IenFart skriver:

Jeg tror vi har brug for en feature her på siden, hvor indlæg skifter farve alt efter hvor meget sarkasme der bliver brugt

Anmeld Citér

5. september 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Mine børn, eller i hvert fald de to af dem, fik deres navn til dåben. Den sidste er coronababy, og der måtte vi navngive ham inden seks måneder og så holde dåb senere. 

Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg tror da godt de fleste ved, at dåben også er velsignelse og 'indmeldelse' i folkekirken. Men derudover er dåben jo også en praktisk foranstaltning, hvor barnets navn bliver registreret, med mindre man selv har registreret navnet på borger.dk

At folk skriver tillykke med navnet er vel bare et udtryk for, at dåben for langt de fleste er en kulturel ceremoni frem for en religiøs. De færreste siger vel "tillykke med, at du nu er Guds barn"

Anmeld Citér

6. september 2023

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden læst flere steder at når folk har fået deres barn døbt, at jamen så siger de glædeligt at så har han/hun fået sit flotte navn. 

Og nu kommer jeg med et lidt surt opstød, men er der virkelig SÅ mange der misforstår dåbens betydning? NEJ, barnet får ikke sit navn der. Barnet HAR allerede fået sit mavn inden. Man siger JA til at barnet skal voksne op i den kristne tro. Det har INTET med barnets navn at gøre! Det er jo skræmmende, at så mange tydeligvis misforstår det!  
Ja undskyld, mit sure opstød, men er efterhånden godt træt af, at se hvor mange der egentlig åbenlyst tror noget andet! 

Er jeg virkelig den eneste der ved hvad dåben går ud på??

Jeg ved ikke om du er fra Sønderjylland? For der bliver alle børn navngivet ved kommunen.  Men i resten af landet kan børn blive navngivet ved kirken. Så ingen misforståelser der

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.