Dåb.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.721 visninger
17 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. september 2023

Anonym trådstarter

Nu har jeg efterhånden læst flere steder at når folk har fået deres barn døbt, at jamen så siger de glædeligt at så har han/hun fået sit flotte navn. 

Og nu kommer jeg med et lidt surt opstød, men er der virkelig SÅ mange der misforstår dåbens betydning? NEJ, barnet får ikke sit navn der. Barnet HAR allerede fået sit mavn inden. Man siger JA til at barnet skal voksne op i den kristne tro. Det har INTET med barnets navn at gøre! Det er jo skræmmende, at så mange tydeligvis misforstår det!  
Ja undskyld, mit sure opstød, men er efterhånden godt træt af, at se hvor mange der egentlig åbenlyst tror noget andet! 

Er jeg virkelig den eneste der ved hvad dåben går ud på??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden læst flere steder at når folk har fået deres barn døbt, at jamen så siger de glædeligt at så har han/hun fået sit flotte navn. 

Og nu kommer jeg med et lidt surt opstød, men er der virkelig SÅ mange der misforstår dåbens betydning? NEJ, barnet får ikke sit navn der. Barnet HAR allerede fået sit mavn inden. Man siger JA til at barnet skal voksne op i den kristne tro. Det har INTET med barnets navn at gøre! Det er jo skræmmende, at så mange tydeligvis misforstår det!  
Ja undskyld, mit sure opstød, men er efterhånden godt træt af, at se hvor mange der egentlig åbenlyst tror noget andet! 

Næh, tror bare ikke det betyder så meget. 

Anmeld Citér

4. september 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ærligt.. At vores børn er døbt har intet med troen at gøre.. Vi er ikke troende.. Men vi har døbt børnene, fordi de så slipper for at skulle døbes som 13/14 årige, hvis de vil konfirmeres, eller som voksne hvis de vil giftes i en kirke.. 

Og nej alle i min familie ved, hvad en dåb går ud på, da vi har en præst i familien, så vi kender lidt til en del ting.. Men det betyder intet for os, og flere skrev også "tillykke med dit flotte navn", da vi døbte vores børn 

Anmeld Citér

4. september 2023

Anonym

Vores barn havde ikke fået sit navn før det blev døbt. Vi har ikke navngivet barnet før det og derfor fik vores barn sit navn i forbindelse med dåben. Jeg synes måske dit sure opstød er lidt overdrevent Vildt at ville bruge tid på det .

https://familieretshuset.dk/navne/navne/skal-barnet-doebes-eller-navngives

Anmeld Citér

4. september 2023

Anonym

Lidt vildt opstød omkring folk og grunden til dåb. 
Mine børn har ikke fået deres navn før de er blevet døbt, og ja man siger ja til at de bliver opdraget i den kristne tro. Men dåben handler jo også om at barnet bliver velsignet. Barnet har officelt ikke sit navn før sin dåb. Men det er jo selve velsignelsen man bliver døbt for. Ikke så meget det andet. Det handler jo om at når du er døbt så passer gud på dig, du bliver en del af den kristne tro og når du dør kan du komme ind i Guds rige. Derfor skynder man sig også at nød døbe børn der er født meget syge. 
Men altså om man døber af religiøse eller traditionelle årsager er vel ligegyldige? Jeg har iøvrigt døbt af traditionelle årsager Da jeg ikke tror på mit barn kommer ind i Guds rige hverken med eller uden dåben   Jeg tror iøvrigt du har misforstået grunden til dåb en lille smule eller i hvert fald ikke gået helt til bunds med grunden til man bliver døbt i den danske folkekirke

Anmeld Citér

4. september 2023

Anonym

Jeg er ikke kristen så ingen af os er døbt og det skal mine børn heller ikke. Kan godt forstå hvad du mener. Men der ER altså mange som først navngiver baby ved dåb. Og mange er ikke engang troede Men gøre det også i anledning til at fejre baby.

Min søn ville ikke konfirmeres hvis han skulle døbes så vi holde nonformation for ham. De skal helt selv vælge syntes jeg. Og jeg er i øvrigt selv muslim. 

Forstå dit opslag men jeg ved også at mange vil misforstå dig. 

Men tror godt at alle ved at man bliver døbt i guds navn. 

Og flere vælger som sagt at vente med at navngive til barnet er døbt, så for nogen jo. Dåb=navngivning.

I mit netværk har alle jeg kender navngivet baby fra fødsel. Men det er det som er så dejligt ved mennesker, vi er alle så forskellige.

Anmeld Citér

4. september 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Så fordi de siger: nu har de fået deres navn, ved de ikke hvad dåb står for?

Anmeld Citér

4. september 2023

Anonym

Folk må da skrive hvad de har lyst til, det betyder jo ikke de ikke ved hvad dåben står for. jeg synes det er småligt at gå op i sådan noget, læg din energi et andet sted.

Anmeld Citér

4. september 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Folk må da skrive hvad de har lyst til, det betyder jo ikke de ikke ved hvad dåben står for. jeg synes det er småligt at gå op i sådan noget, læg din energi et andet sted.

Folk bliver jo fornærmet over alt i dag. 

Synes sku også det er småligt. Og lige dømme folk til ikke at vide hvad dåb står for, bare fordi de siger:ja nu har .. fået sit navn.. 

Anmeld Citér

4. september 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Er lidt nysgerrig efter at vide, hvorfor du bliver så sur over det?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.