Skolevalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2023

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar.

Jeg synes virkelig det er et svært valg, for skal man vælge høj faglighed over nærhed (venner tæt på) f.eks. 

Og ja vi skal se skolerne, men jeg forestiller mig at det er svært at gøre et kvalificeret valg uanset - fordi man jo kun får et lille indblik i skolen og dagligdagen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2023

Anonym

Vi har prioriteret faglighed lavest fordi det er vigtigere for os med trivsel og vi er villige til at gøre en stor indsats på at støtte op om det faglige her hjemme. Vi kiggede på hvor de andre børn i børnehaven skulle gå, størrelse på klasserne og snakkede med forældre til børn på de forskellige skoler (men det bekræftede os bare i, at det er ret forskelligt hvad folk mener om de forskellige skoler). Til slut besluttede vi os for at stole på vores mavefornemmelse efter samtaler med rigtig mange skoler og valgte en privatskole. Der er nok ikke rigtig nogen måde at forsikre sig om man vælger rigtigt og hvis det viser sig at vores mavefornemmelse ikke holder stik må vi vurdere om barnet skal flyttes. Vi skrev op til rigtig mange forskellige skoler ret tidligt og det var vi glade for fordi så havde vi muligheden for at vælge da skolealderen kom. 

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym

Vi tog et valg da vi købte hus og købte i et stort børnevenligt område med skole, børnehaver mv tæt op. Det er en folkeskole. Vi valgte på baggrund af snakke med forskellige folk fra hele kommunen og fra området specifikt, men var også så heldig at kende en lærer på skolen som virkelig talte varmt om sin arbejdsplads.

Vi har valgt på baggrund af logistik, nærhed og at alle vennerne fra børnehaven skulle på samme skole. Så overgangen har været nem fordi vores barn er startet med alle sine venner og veninder. Klassestørrelsen er OK og der er 1 lærere og 2 pædagoger på fra 0.-2. klasse og 1 pædagog og 1 lærer i 3. og 4. 
Her i starten er trivslen vigtigere for os end noget andet og det har vores lokale folkeskole enormt meget fokus på. Vi har hele tiden selv haft planer om at hjælpe til med det faglige herhjemme ud fra en idé om at læring og faglig udvikling ikke kun behøver komme fra skolen. 

Vi har dog valgt at skrive vores barn op til en privatskole med meget høje faglige krav fra 6.-9. klasse og så vil vi se på vores børn individuelt hvad de har behov for: Om de har brug for den høje faglighed og vil trives i et mere konkurrencepræget og bogligt miljø eller ej. Mennesker er forskellige og nogle trives med en stejl læringskurve og konkurrence, andre har behov for mindre stejl kurve og kultur med mere rummelighed over for fejl og gentagelser, og her tror jeg folkeskolen rummer lidt bedre - vel at mærke ud fra min egen erfaring med privatskole og de privatskoler der er i vores område. Så er der andre privatskoler der har andre værdisæt og det kunne jeg også godt finde på at skrive op til. Lige nu skal vi bare lige i gang og finde ud af hvad er det for nogle skolebørn vi har og her tror vi på at trivslen og nærmiljøet er afgørende for en god start på skolelivet og til at finde fodfæste. Og den bredde og plads til forskellighed tilbyder vores lokale folkeskole. 

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym trådstarter

Hos os er problemet mest, at hvis vi ikke vælger privatskole nu, så bliver det meget svært at få en plads senere - hvis vi skulle finde ud af der er et behov pga. faglighed f.eks.

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym

Anonym skriver:

Mange tak for jeres svar.

Jeg synes virkelig det er et svært valg, for skal man vælge høj faglighed over nærhed (venner tæt på) f.eks. 

Og ja vi skal se skolerne, men jeg forestiller mig at det er svært at gøre et kvalificeret valg uanset - fordi man jo kun får et lille indblik i skolen og dagligdagen.

Lige der vil jeg sige at jo, jeg synes det er træls at vennerne ikke er lige om hjørnet og det kræver meget af os forældre til de er store nok til selv at komme rundt. Men alle på skolen er i samme båd. Så på den måde er det ikke et problem. Vores børn ville uanset hvad ikke skulle følges med vennerne i skole, pga de gik i privat børnehave inden skolestart.

Min største bekymring omkring at fravælge folkeskolen var egentlig at det var en "nem billet" ind i lokalmiljøet som vi ville gå glip af (vi er tilflyttere fra en anden del af kommunen) i og med at vi beholdte børnehavepladsen så de ikke skulle have to store skift på et halvt år i forbindelse med både flytning og skolestart, ville de jo alligevel skulle "starte fra bunden" i en klasse. Så om det var privatskole eller folkeskole kunne jo være ligemeget. Men privatskolen matchede bare vores menneskesyn og værdier så meget mere end folkekskolen. Så i den forstand var valget ikke så svært. 

Tilknytningen til lokalmiljøet tænker jeg kan komme igennem fritidsaktiviteter

Så medmindre man vælger en privatskole med tilknyttet børnehave, så ser jeg ingen problem for barnet at stater uden venenr. De små er så hurtige til at danne venskaber

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Lige der vil jeg sige at jo, jeg synes det er træls at vennerne ikke er lige om hjørnet og det kræver meget af os forældre til de er store nok til selv at komme rundt. Men alle på skolen er i samme båd. Så på den måde er det ikke et problem. Vores børn ville uanset hvad ikke skulle følges med vennerne i skole, pga de gik i privat børnehave inden skolestart.

Min største bekymring omkring at fravælge folkeskolen var egentlig at det var en "nem billet" ind i lokalmiljøet som vi ville gå glip af (vi er tilflyttere fra en anden del af kommunen) i og med at vi beholdte børnehavepladsen så de ikke skulle have to store skift på et halvt år i forbindelse med både flytning og skolestart, ville de jo alligevel skulle "starte fra bunden" i en klasse. Så om det var privatskole eller folkeskole kunne jo være ligemeget. Men privatskolen matchede bare vores menneskesyn og værdier så meget mere end folkekskolen. Så i den forstand var valget ikke så svært. 

Tilknytningen til lokalmiljøet tænker jeg kan komme igennem fritidsaktiviteter

Så medmindre man vælger en privatskole med tilknyttet børnehave, så ser jeg ingen problem for barnet at stater uden venenr. De små er så hurtige til at danne venskaber

Ja, alle er i samme båd med at ikke alle vennerne bor tæt på - hvis nogen overhovedet og man derfor skal køre imellem hinanden. Man kan selvfølglig være heldig at der bor andre i nærheden.

Men man kan ikke lige cykle over til hinanden for at ses en time efter aftensmad, og det hele skal planlægges mere, fordi ens forældre skal køre en eller man skal med hinanden hjem. Og det synes jeg virkelig er en barriere (i hver fald i mit hovede).

Jeg går ikke op i om hun følges med nogen fra børnehaven, det tænker jeg alligevel ændre sig når de starter i skole.

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym

Anonym skriver:

Vi tog et valg da vi købte hus og købte i et stort børnevenligt område med skole, børnehaver mv tæt op. Det er en folkeskole. Vi valgte på baggrund af snakke med forskellige folk fra hele kommunen og fra området specifikt, men var også så heldig at kende en lærer på skolen som virkelig talte varmt om sin arbejdsplads.

Vi har valgt på baggrund af logistik, nærhed og at alle vennerne fra børnehaven skulle på samme skole. Så overgangen har været nem fordi vores barn er startet med alle sine venner og veninder. Klassestørrelsen er OK og der er 1 lærere og 2 pædagoger på fra 0.-2. klasse og 1 pædagog og 1 lærer i 3. og 4. 
Her i starten er trivslen vigtigere for os end noget andet og det har vores lokale folkeskole enormt meget fokus på. Vi har hele tiden selv haft planer om at hjælpe til med det faglige herhjemme ud fra en idé om at læring og faglig udvikling ikke kun behøver komme fra skolen. 

Vi har dog valgt at skrive vores barn op til en privatskole med meget høje faglige krav fra 6.-9. klasse og så vil vi se på vores børn individuelt hvad de har behov for: Om de har brug for den høje faglighed og vil trives i et mere konkurrencepræget og bogligt miljø eller ej. Mennesker er forskellige og nogle trives med en stejl læringskurve og konkurrence, andre har behov for mindre stejl kurve og kultur med mere rummelighed over for fejl og gentagelser, og her tror jeg folkeskolen rummer lidt bedre - vel at mærke ud fra min egen erfaring med privatskole og de privatskoler der er i vores område. Så er der andre privatskoler der har andre værdisæt og det kunne jeg også godt finde på at skrive op til. Lige nu skal vi bare lige i gang og finde ud af hvad er det for nogle skolebørn vi har og her tror vi på at trivslen og nærmiljøet er afgørende for en god start på skolelivet og til at finde fodfæste. Og den bredde og plads til forskellighed tilbyder vores lokale folkeskole. 

Nu er jeg nysgerrig på jeres valg.

Tænker du ikke det er nemmere at danne nye relationer som 5-6 årige fremfor i 6 klasse med alle teenage hormoner og usikkerhed ? Jeg tænker de fleste i 6 klasse ikke ønsker at komme væk fra venner/veninder osv (forudsat selvfølgelig at de trives) for at få højere faglige krav

Anmeld Citér

30. august 2023

Anonym

Anonym skriver:

Nu er jeg nysgerrig på jeres valg.

Tænker du ikke det er nemmere at danne nye relationer som 5-6 årige fremfor i 6 klasse med alle teenage hormoner og usikkerhed ? Jeg tænker de fleste i 6 klasse ikke ønsker at komme væk fra venner/veninder osv (forudsat selvfølgelig at de trives) for at få højere faglige krav

Det kommer an på barnet, tænker jeg. Jeg er nok farvet af at jeg selv skiftede skole da jeg gik i 6. klasse. Ikke fordi jeg var i mistrivsel eller noget, men fordi vi flyttede. Jeg havde ingen problemer med at danne nye relationer og var rigtig glad for skiftet. 

Jeg håber da ikke det bliver nødvendigt. Jeg håber for mine børn at de trives, dannes og uddannes på den skole de er indskrevet på og får en fantastisk skoletid. Men jeg synes også det er rart at have en backupløsning hvis behovet skulle opstå. Hvis jeg nu har et barn der virkelig keder sig i skolen og intet lærer, så smitter det jo af på trivslen generelt. Så kan det godt være man har et par gode venner at lege med mens hvis resten af tiden er frygteligt kedeligt og træls, så tænker jeg godt man kan give sit unge menneske en mulighed for noget andet. Jeg vil ikke flytte mine børn bare fordi eller uden at inddrage dem i beslutningen. Ligesom jeg selv i sin tid også fik tilbuddet om at blive på min gamle skole. Dengang trængte jeg til der skete noget andet fagligt såvel som socialt. Jeg var groet lidt fast i en rolle i klassen jeg ikke ønskede at have mere, så en ny start gav mig en masse godt. Måske får mine børn også brug for det, måske ikke. Og så lader vi dem blive hvor de er. Men ved at skrive dem op så er mulighederne åbne, hvis behovet skulle opstå. 

Anmeld Citér

31. august 2023

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Min datter skal starte på friskolen. 

Hånden på hjertet, så er den skole hun hører til, bare ikke i et område hvor jeg synes hun skal vokse op skolemæssigt. 

Anmeld Citér

31. august 2023

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Spørgsmål til jer der er/har været i tvivl om I skulle vælge den folkeskole der hører til jeres “distrikt” eller privatskole / friskole o.l.

- Hvilke overvejelser gjorde I jer om det ene frem for det andet?

- Hvad var udslagsgivende for den endelige beslutning? (Hvis den er truffet)

Har altid været overbevist om at mine børn skulle på privatskole. Men vi valgte at sende dem på den lokale folkeskole alligevel.

Pga.: 

Ungerne kan selv cykle i skole. Det sparer os rigtigt meget tid i hverdagen, da privatskolerne ligger længere væk.

de har alle deres venner indenfor en radius af 2 kilometer. Så de er uroligt sociale, er hele tiden sammen med nogen. Der er mange spontane aftaler hvor de lige mødes sammen en times tid på fodboldbanerne, legepladsen. De kender alle i området.

Skolen har et højt karaktergennemsnit og et godt ry. 

der er et meget socialt sammenhold blandt forældre på skolen/skoledistriktet. 

Havde skolen derimod et dårligt ry, så havde vi valgt privat skole. En god folkeskole kan være ligeså god som en privatskole.

men selvom de starter i folkeskole, så kan de jo stadig skifte til en privat skole i de ældste klasser eller tage 10. Klasse på privat skole f.eks. 
for os var det skolens ry og vores børns omgangskreds, der var udslagsgivende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.