Skolevalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.780 visninger
19 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. august 2023

Anonym trådstarter

Spørgsmål til jer der er/har været i tvivl om I skulle vælge den folkeskole der hører til jeres “distrikt” eller privatskole / friskole o.l.

- Hvilke overvejelser gjorde I jer om det ene frem for det andet?

- Hvad var udslagsgivende for den endelige beslutning? (Hvis den er truffet)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2023

Anonym

Vi valgte friskolen og har ikke fortrudt, men det var jo heller ikke sikkert at vi havde hvis vi havde valgt folkeskolen

Vi valgte primært friskolen til primær pga max på 22 elever pr klasse (der er 20 i min drengs, den lokale folkeskole blev de vist 24-25 pr klasse)

Anmeld Citér

29. august 2023

Trepiger

Profilbillede for Trepiger

Vi har valgt den folkeskole vi hører til. 

Vi tog et aktivt valg om at vælge folkeskolen til. Dels fordi vi bor vi meget tæt på den, og dels kan vi godt lide konceptet om at vores børn møder børn fra alle samfundets lag. 

Anmeld Citér

29. august 2023

Måskemor

Vi havde hørt godt om den lokale folkeskole, men engang havde den et dårligt ry, så vi var lidt i tvivl. Tror også at man automatisk kan tænke at friskole eller privat er bedre.

Så vi valgte folkeskolen fordi den lå tættere på og derved gav vores barn mulighed for relativt tidligt selv at cykle til og fra skole og have klassekammerater der bor i nærheden. Derudover kan vi godt lide princippet i en folkeskole, at man møder alle sociale lag.

Anmeld Citér

29. august 2023

HilliHallo

Vi valgte privatskolen, som i øvrigt ligger tættest på vores hjem. 

Vi lagde vægt på tydelige regler og struktur, som matcher vores søn godt. 

Vi lagde vægt på, at en privatskole har mulighed for at sende elever videre i systemet såfremt eleven ikke kan følge skolens regler. Det synes jeg er rart. Det kan lydt brutalt. Men skoleårene er vigtige og hele inklusions-legen skal ikke gå ud over mit barn. 

Anmeld Citér

29. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Vi valgte folkeskolen - både ud fra værdier om gerne at ville støtte op om en stærk fælles folkeskole, og fordi vi bor tæt ved en rigtig god én af slagsen, hvor børnene kender hinanden på kryds og tværs. Vi er rigtig glade for vores valg. 

Anmeld Citér

29. august 2023

Anonym

Jeg opgav fuldstændig folkeskolen for mange år siden, før jeg fik børn. Inklusion som spareøvelse. Åndsvage nationale test, karakter og kontrol. Det var slemt nok da jeg selv gik i skole uden alle de andre ting. Spørgsmålet for mig har så været hvilken privatskole vi skulle vælge. Valget faldt på en lille skole med max 16-18 elever i klassen (pt er de 14). Ingen karakter eller dumme tests. Musik drama og krea på samtlige årgange.

Jeg er principielt tilhænger af folkeskolen, og føler faktisk jeg har forrådt mit politiske ståsted ved at vælge privatskole. Men hellere det end at føle jeg (potentielt) kaster mine børn under bussen og risikerer deres trivsel.. det samme gør sig gældende for de privatinstitutioner vi har brugt før skolen. mine børns trivsel kommer bare før ideologi

Anmeld Citér

29. august 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg opgav fuldstændig folkeskolen for mange år siden, før jeg fik børn. Inklusion som spareøvelse. Åndsvage nationale test, karakter og kontrol. Det var slemt nok da jeg selv gik i skole uden alle de andre ting. Spørgsmålet for mig har så været hvilken privatskole vi skulle vælge. Valget faldt på en lille skole med max 16-18 elever i klassen (pt er de 14). Ingen karakter eller dumme tests. Musik drama og krea på samtlige årgange.

Jeg er principielt tilhænger af folkeskolen, og føler faktisk jeg har forrådt mit politiske ståsted ved at vælge privatskole. Men hellere det end at føle jeg (potentielt) kaster mine børn under bussen og risikerer deres trivsel.. det samme gør sig gældende for de privatinstitutioner vi har brugt før skolen. mine børns trivsel kommer bare før ideologi

Enig her.

Anmeld Citér

30. august 2023

Liland

Profilbillede for Liland

Vi har, imod hvad vi normalt ville gøre, fravalgt folkeskolen.

I vores kommune er der blevet lukket 3 skoler, lige inden sommerferien og alle de børn, skal nu samles på en stor skole (1000 elever+)

Der er blevet givet dispensation til størrelsen på klasserne, så den ikke hedder maks 25 men derimod maks 31

På friskolen, der også ligger tættest på og uden farlig skolevej, er de maks 18.

Selvfølgelig misser vi chancen for at hun møder alle samfundslag, men inklusion, som spareøvelse, mange børn til alt for få lærere og undervisere der knap kan nå at tale med hvert enkelt barn i løbet af en skoledag, det vil jeg ikke have at min datter skal ud i.

Anmeld Citér

30. august 2023

drabo

Profilbillede for drabo

I må tage ud og besøge de enkelte skoler.

der findes gode og dårlige folkeskoler, privat skoler og fri skoler.

store skoler er ikke pr definition dårlige og små skoler ikke nødvendigvis lykken for alle børn.

mine børn går på en kæmpe skole 1000+ børn, 4-5 spor på hvert trin, men det er en velfungerende skole med super gode lærere og pædagoger, hvor de har stort fokus på trivsel og på at lave små enheder , så børnene ikke oplever skolen som kæmpe. Det er også en folkeskole og den ligger tæt på med god skolevej.

men altså besøg skolerne evt snak med forældre, vær opmærksom på de krav en evt. fri eller privat skole stiller om forældredeltagelse. Tjek skolevejene og Overvej dagligdagens logistik.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.