Jeg har en datter på 12, hun har som de fleste andre en telefon og fra denne har hun adgang til Snapchat (jeg ved hun er for lille, men jeg må indrømme at jeg ikke tidligere kunne se det store problem
) da hun i sin tid fik sin telefon var det med den klare aftale at den ligger i stuen når hun bliver puttet om aftenen, og at den er tilgængelig for os forældre. Det er sjældent noget vi har gjort brug af dog.
Nu ligger landet sådan, at hun igår efter putning modtager en masse Snapchat beskeder fra et navn vi ikke genkender. Vi har klare aftaler om at man ikke godkender/snakker med nogen man ikke kender, derfor bliver vi en smule forundrede. Da disse beskeder bliver ved med at komme ind, gør vi (hendes far og jeg) noget som jeg ved nogen vil dømme mig for… vi kigger, her ser vi en masse beskeder imellem hende og en fyr som siger han også er 12, han spørger flere gang om hun vil se hans pik, hun siger nej konsekvent og gudskelov for det. Men hun svarer ham på andre ting, som hvad hun synes om ham, om hun vil være kærester osv. han spørger endnu en gang om hun vil se hans pik, hvor hun svarer “nej det er klamt, hvorfor spørger du hele tiden” han svarer med at hun jo kommer til at få en i fissen og i munden når hun får en kæreste, så det er da ikke klamt.. min mand og jeg vælger, måske lidt i panik, at blokere denne person og slette alt fra ham..
nu kommer så det næste, jeg har ikke haft mulighed for at tale med hende om det, jeg gik tidligt i morges og hun kom sent hjem i dag, hvor jeg har været alene med begge børn. Nu tikker der så flere beskeder ind på Snapchat, efter hun er puttet, igen fra drengenavne jeg ikke genkender. Jeg bryder igen tilliden og kigger. Her ser jeg at hun har kontaktet flere drenge som hun ikke kender, altså bare tilføjet folk under venneforslag eller hvad det hedder.. hun skriver godt nok bare “hej” men der er enkelte der har svaret hvor hun svarer på alder, sender billeder osv.
jeg troede vi havde gjort klart for hende vigtigheden af ikke at tale med fremmede, jeg undrer mig egentligt også over at hun ikke reagerer (til os) på at ham med pikken er slettet. Jeg føler jeg skal tale med hende om det, men jeg tænker meget over hvordan. Min mand mener vi skal slette Snapchat så hun ikke har adgang til dette, men jeg ved også at det afskærer hende fra en masse hyggelige fælleschat med veninderne. Jeg er bange for hvad hun kan rode sig ud i, også fordi jeg ved hun lider lidt af dårligt selvværd, hun har en yngre søskende med flere diagnoser, som fylder meget og som gør at hun nogle gange bliver “offer” for vores afmagt i forhold til den lille. I form af at vi kan snerre hurtigere af hende, forvente for meget måske osv. vi er bevidste om dette og arbejder meget på det. Jeg tager hende ca en gang om måneden på tøsetur, hvor vi spiser frokost og hygger, her plejer hun at fortælle løs om alt muligt og det har betydet så meget for os begge, at vi havde den tillid imellem hinanden (min datter og jeg), men sidst var hun mere stille end normalt og nu dette. Så bliver jeg bekymret