Hvordan ville i handle nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.515 visninger
12 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. august 2023

Anonym trådstarter

Jeg har en datter på 12, hun har som de fleste andre en telefon og fra denne har hun adgang til Snapchat (jeg ved hun er for lille, men jeg må indrømme at jeg ikke tidligere kunne se det store problem ) da hun i sin tid fik sin telefon var det med den klare aftale at den ligger i stuen når hun bliver puttet om aftenen, og at den er tilgængelig for os forældre. Det er sjældent noget vi har gjort brug af dog.

Nu ligger landet sådan, at hun igår efter putning modtager en masse Snapchat beskeder fra et navn vi ikke genkender. Vi har klare aftaler om at man ikke godkender/snakker med nogen man ikke kender, derfor bliver vi en smule forundrede. Da disse beskeder bliver ved med at komme ind, gør vi (hendes far og jeg) noget som jeg ved nogen vil dømme mig for… vi kigger, her ser vi en masse beskeder imellem hende og en fyr som siger han også er 12, han spørger flere gang om hun vil se hans pik, hun siger nej konsekvent og gudskelov for det. Men hun svarer ham på andre ting, som hvad hun synes om ham, om hun vil være kærester osv. han spørger endnu en gang om hun vil se hans pik, hvor hun svarer “nej det er klamt, hvorfor spørger du hele tiden” han svarer med at hun jo kommer til at få en i fissen og i munden når hun får en kæreste, så det er da ikke klamt.. min mand og jeg vælger, måske lidt i panik, at blokere denne person og slette alt fra ham..

nu kommer så det næste, jeg har ikke haft mulighed for at tale med hende om det, jeg gik tidligt i morges og hun kom sent hjem i dag, hvor jeg har været alene med begge børn. Nu tikker der så flere beskeder ind på Snapchat, efter hun er puttet, igen fra drengenavne jeg ikke genkender. Jeg bryder igen tilliden og kigger. Her ser jeg at hun har kontaktet flere drenge som hun ikke kender, altså bare tilføjet folk under venneforslag eller hvad det hedder.. hun skriver godt nok bare “hej” men der er enkelte der har svaret hvor hun svarer på alder, sender billeder osv. 

jeg troede vi havde gjort klart for hende vigtigheden af ikke at tale med fremmede, jeg undrer mig egentligt også over at hun ikke reagerer (til os) på at ham med pikken er slettet. Jeg føler jeg skal tale med hende om det, men jeg tænker meget over hvordan. Min mand mener vi skal slette Snapchat så hun ikke har adgang til dette, men jeg ved også at det afskærer hende fra en masse hyggelige fælleschat med veninderne. Jeg er bange for hvad hun kan rode sig ud i, også fordi jeg ved hun lider lidt af dårligt selvværd, hun har en yngre søskende med flere diagnoser, som fylder meget og som gør at hun nogle gange bliver “offer” for vores afmagt i forhold til den lille. I form af at vi kan snerre hurtigere af hende, forvente for meget måske osv. vi er bevidste om dette og arbejder meget på det. Jeg tager hende ca en gang om måneden på tøsetur, hvor vi spiser frokost og hygger, her plejer hun at fortælle løs om alt muligt og det har betydet så meget for os begge, at vi havde den tillid imellem hinanden (min datter og jeg), men sidst var hun mere stille end normalt og nu dette. Så bliver jeg bekymret

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2023

Sommerfugl_

Om du ringer til børne linjen for at snakke med en voksen, om lige dette emne, har de vanvittigt meget viden om området 

- Hun er 12 år en meget modtagelig alder, vi kvinder er desværre indrettet sådan fra biologi siden mellem 10-16 år cirka vil vinha alle skal “lide os” dette var okay da der ikke var SOME, men nu da vi har SOME, kan det været meget ødelæggende for vores piger 

- Snak med hende, sig hvad du så, du har slettet det, hun har intet gjort forkerte 

- En kvinde fra børne telefon siger rigtigt mange spørgesmål på telefon er unge piger, i lige denne situation der psykisk bliver tvunget at gøre ting de ikke har lyst til 

Anmeld Citér

29. august 2023

Anonym

Voldsomt ubehageligt! Og selvfølgelig skal i kigge med på en 12-årigs telefon. Dagbog er noget sndet men en tlf med diverse apps er fanme noget andet. Det er jo det vilde vesten af klamme typer og potentielt skadelige oplevelser de unge kan få. Og de er slet ikke udviklede nok til at håndtere det og skelne mellem hvad der er rigtigt og forkert (det er voksne  i øvrigt heller ikke, hvilket er skræmmende nok i sig selv)

Mit råd, som kun er generelt til det at have snapchat mm i den alder er at sige til din datter at hvis hun vil have disse apps fortsat er det et krav at I læser med hvad der foregår. Og til hver tid skal se med. Ellers er det slut med den slags.

Og i skal svare dem der skriver at det er forældre der kigger med! 

til den konkrete sag med dem der skriver ved jeg ikke hvad man gør med. Men fuck hvor er det klamt. Ville ønske at børn ikke brugte disse medier 

Anmeld Citér

29. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Voldsomt ubehageligt! Og selvfølgelig skal i kigge med på en 12-årigs telefon. Dagbog er noget sndet men en tlf med diverse apps er fanme noget andet. Det er jo det vilde vesten af klamme typer og potentielt skadelige oplevelser de unge kan få. Og de er slet ikke udviklede nok til at håndtere det og skelne mellem hvad der er rigtigt og forkert (det er voksne  i øvrigt heller ikke, hvilket er skræmmende nok i sig selv)

Mit råd, som kun er generelt til det at have snapchat mm i den alder er at sige til din datter at hvis hun vil have disse apps fortsat er det et krav at I læser med hvad der foregår. Og til hver tid skal se med. Ellers er det slut med den slags.

Og i skal svare dem der skriver at det er forældre der kigger med! 

til den konkrete sag med dem der skriver ved jeg ikke hvad man gør med. Men fuck hvor er det klamt. Ville ønske at børn ikke brugte disse medier 

Ja det er noget rigtig lort for de unge. Hun har kun Snapchat som vi egentligt havde det ret blandet med at give lov til. Vi har hele tiden sagt at vi skulle have lov at kigge når vi ville, hvilket hun har accepteret.

Jeg må tage en snak med hende snarest tror jeg, for frygter at det ender galt for hende, at hun bliver lokket ud i noget hvor hun ikke kan bunde. 

jeg talte lige med min man om evt at vise hende nogle af alle de dokumentarer der er lavet med børn der havner i sådan noget, men det er måske lige drastisk nok

Anmeld Citér

29. august 2023

Anonym trådstarter

Sommerfugl_ skriver:

Om du ringer til børne linjen for at snakke med en voksen, om lige dette emne, har de vanvittigt meget viden om området 

- Hun er 12 år en meget modtagelig alder, vi kvinder er desværre indrettet sådan fra biologi siden mellem 10-16 år cirka vil vinha alle skal “lide os” dette var okay da der ikke var SOME, men nu da vi har SOME, kan det været meget ødelæggende for vores piger 

- Snak med hende, sig hvad du så, du har slettet det, hun har intet gjort forkerte 

- En kvinde fra børne telefon siger rigtigt mange spørgesmål på telefon er unge piger, i lige denne situation der psykisk bliver tvunget at gøre ting de ikke har lyst til 

Hun er faktisk meget som du beskriver, at alle skal kunne lide hende, hun kan slet ikke tåle hvis nogen er sure på hende. 
det er bare forfærdeligt hvis hun føler hun skal søge opmærksomhed eller bekræftelse på denne måde

Anmeld Citér

29. august 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi tjekker med jævne mellemrum vores datters mobil, hvilket hun også godt ved.

Vi har snakket med hende om, at man ik tager telefonen, hvis ik man kender det nr, der ringer!

Man giver ALDRIG sit nr til fremmede. 

Man sender ALDRIG billeder af sig selv, uden tøj på!

Hun har ik fået snap, og får det først, når hun  er gammel nok. Hun  er lige blevet 11, og plager, fordi mange af hendes veninder har det.

SSI har rigtig mange gode råd, omkring håndtering af sådan nogen beskeder.

Jeg ville klart kontakte skolen, og de andre forældre og fortælle, hva i har oplevet.

På vores skole har de haft forløb, omkring lige netop sådan ting. Det har været rigtig nyttig, I vores ældste overgang.

Udover det ville jeg tage en rolig snak med hende, omkring hva i har set på hendes tlf.

Hjælp hende med at få slettet, alle hun ik kender personligt!

Men først ska I kontakte politiet, og spørge hvordan i ska forholde jer. De vil helt sikkert gerne hjælpe, og tager den slags meget alvorligt.

Vh Stine 

Anmeld Citér

30. august 2023

Cerenia

Jeg er nok i den anden boldgade. Måske hun ikke bør have Snapchat til at starte med. Men jeg synes det er lidt grænseoverskridende at i læser hendes beskeder på Snapchat. Da jeg var i den alder skrev jeg også med drenge og ja der var nogle creepy ind i mellem - men damn jeg havde blevet så ked af det og følt et kæmpe tillidsbrud hvis mine forældre havde læst mine beskeder. Også selvom jeg kun var 12. 

Det han skriver er på ingen måde okay! Og en 12 årig kan heller ikke forventes at sætte grænser på den måde. Men så handler det måske mere om at hun ikke skal have Snapchat endnu. 

jeg synes det er vigtigt at børn og unge har ret og krav på privatliv og ellers laver man en aftale med dem så de ved at deres Snapchat bliver tjekket, i stedet for at gå bag ryggen på dem. Fordi det er altså et stort tillidsbrud. Også tænker jeg også at man snakker opførsel på nettet inden og hvordan de skal agere hvis de oplever mænd der skriver klamt. Fordi det vil ske. Det skete for mig da jeg var på hendes alder og sker stadig og jeg er 33. Så det er mere hvordan man kan tackle det. 

Anmeld Citér

30. august 2023

AnoMor

Havde det været min datter havde jeg slettet appen og fortalt hende at hun ikke er gammel nok til at have den. Hun har brudt here tillid ved at tilføje fremmede drenge. Og hun har ikke fortalt om ham der går langt over stregen (som jeg kan frygte slet ikke er en 12 årig dreng) 

ja det vil afskærer fra nogle fælle snap mellem veninderne. Men det er jo netop så konsekvensen af sine handlinger. 

jeg er ret kort og kontant på det punkt. 

Anmeld Citér

30. august 2023

1977

Profilbillede for 1977

Milla Mølgaard har skrevet en let lille bog “Min teenager deler da ikke nøgenbilleder”. Den beskriver de fælder de unge kan lande i på nette, og giver inspiration of forslag til hvordan forældre kan tage snakken omkring sociale medier. Kan klart anbefale den. 

Anmeld Citér

30. august 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er nok i den anden boldgade. Måske hun ikke bør have Snapchat til at starte med. Men jeg synes det er lidt grænseoverskridende at i læser hendes beskeder på Snapchat. Da jeg var i den alder skrev jeg også med drenge og ja der var nogle creepy ind i mellem - men damn jeg havde blevet så ked af det og følt et kæmpe tillidsbrud hvis mine forældre havde læst mine beskeder. Også selvom jeg kun var 12. 

Det han skriver er på ingen måde okay! Og en 12 årig kan heller ikke forventes at sætte grænser på den måde. Men så handler det måske mere om at hun ikke skal have Snapchat endnu. 

jeg synes det er vigtigt at børn og unge har ret og krav på privatliv og ellers laver man en aftale med dem så de ved at deres Snapchat bliver tjekket, i stedet for at gå bag ryggen på dem. Fordi det er altså et stort tillidsbrud. Også tænker jeg også at man snakker opførsel på nettet inden og hvordan de skal agere hvis de oplever mænd der skriver klamt. Fordi det vil ske. Det skete for mig da jeg var på hendes alder og sker stadig og jeg er 33. Så det er mere hvordan man kan tackle det. 

Jeg vil gerne erklære mig i den del hvor du skriver at man skal lave en klar aftale med dem at hvis de er på sociale medier, så må mor og far også gerne tjekke telefonen når der er et behov. Altså åbne kort. Så skal man selvfølgelig overholde aftalen og ikke misbruge den til at følge med i deres liv med deres venner. Evt. aftale at gå gennem telefonen sammen med dem.

Jeg synes på ingen måde unge teenagere skal have adgang til sociale medier uden en eller form for kontrol. Ja tillid er godt og vigtigt, men de er også meget unge mennesker og uhyre nemme at manipulere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.