D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:
Jeg har en datter på 8 som jeg er sikker på, er på autismespekteret. Der er så mange tegn og hun passer på alle kriterierne. Dog vil jeg vurdere, at det er i den milde ende, da vi trods alt har en hverdag der fungerer.
Vi/hun har selvfølgelig udfordringer og hun giver selv udtryk for at være anderledes end andre. Men hun har også venner og klarer sig fint i skolen.
Mit spørgsmål er, hvornår/om i ville få hende udredt? Fordele er, at vi måske bedre ville kunne italesætte over for hende/omverdenen hvorfor hun er anderledes og har sværere ved nogle ting. Ulempen er, at hun bliver “stemplet” og det måske ikke er nødvendigt når det trods alt går uden (indtil videre - jeg er spændt på de større klasser)
kom gerne med jeres for og imod.
mvh
Jeg har en datter på 9 med Infantil Autisme, men også i den "milde" ende. Hun blev udredt da hun var 8.
Det har været godt ifht til at skolen ser hende i et andet lys og er mere forstående overfor de udfordringer hun har. Hun er f.eks. lydsensitiv og kan have brug for at trække sig lidt hvis lydniveauet i klassen er meget højt. Samtidig har hun svært ved det sociale og har mange konflikter i frikvarterene. Dét og så fordi hun er ekstremt træt når hun kommer hjem fra skole, har gjort at hun nu får en pause på biblioteket i det store frikvarter, og det gør en verden til forskel.
Hun har tendens til selvskade når hun er presset. - Ikke sådan bevidst "Nu gør jeg skade på mig selv", men hun piller ved sine ører så de bliver hudløse og bløder, eller laver sår i hovedbunden, når hun er presset.
Derudover var hun i nogenlunde trivsel inden udredningen. Hendes lærerer synes ikke der var noget at sætte på hende (de har fået øjene lidt mere op for de småting der trods alt er), fordi hun klarer sig godt i skolen og hører fint efter i timerne.
Men ja, selvom hun ligger i den milde ende, og var i nogenlunde trivsel inden udredningen så er jeg så glad for at hun blev udret nu. Selvom det er små justeringer det har givet så gør det en verden til forskel.
Anmeld
Citér