Om at fastholde gode vaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.408 visninger
8 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. august 2023

Anonym trådstarter

Jeg vejer 8-10 kg for meget, og vil gerne tabe mig. Jeg synes egentlig ikke, det burde være så svært for mig - når jeg ligesom går i gang med at spise sundere, så synes jeg faktisk ikke, det er hverken hårdt eller besværligt. Jeg kan godt lide grønt og groft mad, og så lykkes det mig gerne at tabe et par kg.

Men problemet er mere, at jeg mister fokus. Og så falder jeg tilbage i de gamle vaner. Altså, det fylder i mit hoved de første uger efter jeg har besluttet mig for, at nu skal det være. Men så fylder det ikke så meget mere - og så glemmer jeg de sunde vaner, selvom jeg faktisk ikke er træt af dem eller frustreret over at spise sundt osv. Giver det mening?

Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan man holder fokus på projektet, så det ikke bare bliver nogle uger her og der, men en mere permanent livsstilsændring?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2023

Anonym

Spis som du plejer men mindre portioner, jeg har tabt mig 30 kg og stadig spist pizza, slik, chips osv. 

Det hele handler om mængder, og det bliver simpelhen for surt hvis jeg bare skal spise grøntsager, groft og ikke have nogen fornøjelser.

Anmeld Citér

15. august 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg kender det så udemærket! Det jeg har gjort er at jeg vejer mig hver morgen. Jeg har en vægt der ligger mellem 63-67 kg. Jeg skal ikke veje mindre, men heller ikke mere. Det virker for mig. 

Anmeld Citér

15. august 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg vejer 8-10 kg for meget, og vil gerne tabe mig. Jeg synes egentlig ikke, det burde være så svært for mig - når jeg ligesom går i gang med at spise sundere, så synes jeg faktisk ikke, det er hverken hårdt eller besværligt. Jeg kan godt lide grønt og groft mad, og så lykkes det mig gerne at tabe et par kg.

Men problemet er mere, at jeg mister fokus. Og så falder jeg tilbage i de gamle vaner. Altså, det fylder i mit hoved de første uger efter jeg har besluttet mig for, at nu skal det være. Men så fylder det ikke så meget mere - og så glemmer jeg de sunde vaner, selvom jeg faktisk ikke er træt af dem eller frustreret over at spise sundt osv. Giver det mening?

Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan man holder fokus på projektet, så det ikke bare bliver nogle uger her og der, men en mere permanent livsstilsændring?

ja..

jeg plejede aldrig at kunne klare kampen mod min overspisning, min følelsesspisning og min PCO der giver mig øget trang til sukker..

ikke før jeg prøvede at læse op om Low carb/Keto og så lave mit eget regelsæt at følge som jeg ved at jeg kan holde til for altid...

jeg burde smide 20 kg men hvis jeg blot kommer af med 10 er jeg lykkelig..

mit regelsæt som er nemt at holde for mig uanset hvor jeg er (selv til selskab hos min mor kunne jeg uden problemer holde mig til det så jeg ikke blev dårlig bagefter) lyder som følger:

Kulhydrater- mit maxmål pr dag er 100.. som sagt det her er min måde at implementere det på så jeg ikke skal genopfinde vores madvaner men kan justere en smule uden at vælte budgettet og samtidig tabe mig..

mine regler- kulhydraterne her er udfra næringsinfo bag på tingene så dvs pr 100g på pakken:

Under 10 kulhydrater- jeg må spise/drikke det jeg har lyst til

mellem 10-20 kulhydrater- jeg må tage en portion

mellem 20-30- jeg må tage en lille portion

over 30- jeg må tage en bid- feks marabou er min store synder her for lugten vækker mane positive følelser i mig der ligger dybt..

efter at have kørt med det her i næsten 2 måneder har jeg tabt 5.5 kg og jeg har faktisk ikke lyst til sukker og jeg har ikke særlig meget appetit og har oftest mere lyst til en gulerod end chokolade eller kage...

jeg har stadig dage hvor jeg overspiser fordi jeg spiser med følelserne men de er væsentlige færre og når jeg har gjort det til et måltid så er jeg overmæt og ender nogen gange med at springe næste måltid over hvis det feks er aftensmaden (hvilket det oftest er da jeg stresser og spiser for hurtigt fremfor at mærke efter om jeg er mæt)..

noget jeg har lægt mærke til er også at hvis jeg spørger mig selv om jeg faktisk er sulten når jeg "jagter" i køkkenet efter snack imellem måltiderne så stopper jeg lige op og hjernen finder ud af at nej det er jeg faktisk ikke det er bare vanen der sidder fast og så har jeg det godt igen og kan vente frem til vi skal spise...

håber måske det kan hjælpe dig lidt..

noget jeg gør for at mindske kulhydraterne er også at kun spise en skive brød(mod de 3-4 jeg ellers plejede=, undgå pasta/ris/kartofler så vidt muligt men ellers spiser jeg en hånfuld og max 2-3 kartofler.. og så er jeg blevet forelsket i spidskål og bønner der lige bliver svitset i lidt olie fremfor pasta/ris/kartofler.. mega nemt at lave (og billigt når man fanger tilbudene) og så mætter det længere tid.. men ikke så hurtigt som pasta feks og derfor jeg stadig kommer til at overspise for hjernen kan ikke nå at følge med...

Anmeld Citér

15. august 2023

Kir

For mig hjalp det rigtig meget at gå hos en diætist. Vi havde nogle rigtig gode samtaler der gjorde jeg blev opmærksom på min måde at spise på. Og hun sagde også at det er sindssygt svært at ændre vaner, for hjernen vil prøve at modarbejde og gøre det den plejer fordi det er nemmest.

Det var også fedt at få en kostplan, som blev lagt ud fra hvad der fungerede for mig. Så det var at jeg kunne spise det jeg normalt ville spise, men mindre portioner. Med plads til at jeg kunne spise kage osv.

Derudover hjalp det mig rigtig meget at have en jeg skulle "stå til ansvar overfor". 

Anmeld Citér

16. august 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar.

Jeg har selv overvejet en diætist, nu prøver jeg lige en sidste gang at lægge nogle vaner om, og ellers tror jeg, jeg tager fat i en.

Anmeld Citér

18. august 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det kan også være en ide at ændre på få vaner ad gangen, så det ikke er på alle parametre du ændre noget. Så kan du få implementeret en ting ad gangen, også føje mere til.

Også kan det lyde til at de vaner du opstarter, måske ikke passer naturlig ind i dit liv - hvis de gang på gang går i glemmebogen

Anmeld Citér

19. august 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Tak for jeres svar.

Jeg har selv overvejet en diætist, nu prøver jeg lige en sidste gang at lægge nogle vaner om, og ellers tror jeg, jeg tager fat i en.

i vores kommune er der et sundhedshus hvor der er tilknyttet en gratis diætist, måske undersøge om det også er en mulighed hos dig :) det kan jo også blot være en støtte der hjælper dig med at holde fast...

Anmeld Citér

19. august 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

For mig har det hjulpet at ændre lidt af gangen.

Startede med at ændre hvornår jeg spiste (8-16 modellen), men ændrede ikke på hvad jeg spiste.

Da det var kørt godt ind begyndte jeg at lægge motion ind ved at løbe 3x om ugen. For at gøre det nemt tog jeg løbetøj på når jeg stod op og løb med det samme jeg havde afleveret børn.

Så ændrede jeg på hvad jeg puttede i munden og til sidst lagde jeg lidt mere motion ind med styrketræning 2x om ugen.

Jeg har tabt 27,6 kg på den måde. Jeg mangler stadig lidt, men de sidste kg sidder vældig godt fast, så det tager lidt længere tid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.