Hjælp til nye putte-rutiner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.808 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vi har brug for nogle fif til nyt rutiner, som kan få vores 2 årige søn hurtigere i søvn.. 

Han har altid haft et godt sovehjerte, og har derfor også stadig brug for sin middagslur.. Men hver aften er han 1,5+ timer om at falde I søvn, hvilket resulterer i, at han ikke får nok søvn om natten, da vi skal op senest kl. 5:30.. Og selv hvis han kun sover 20 min. til middag, så er han stadig længe om at falde I søvn.. 

Vores putte-rutiner er: 

Kl. 18:30 giver vi medicin, skifter til nattøj og børster tænder 

Kl. 19 læser vi bog inde i sofaen med storesøster og derefter siger vi godnat, går ind med ungerne og giver sønnen bamser, flaske med vand og dyne/tæppe på.. 

Derefter går der åbenbart sport i at drikke den ene flaske med vand efter den anden (altså vi er oppe på 3 store sutteflasker), samt gå ned ad sengen for at få os ind på værelset.. Og vi er ved at være rigtig trætte af, at han er så længe om at falde I søvn + han holder sin søster vågen.. 

Så kom gerne med fif, som virker for jer

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2023

Anonym

Det lyder lidt ekstremt, at han drikker tre flasker vand hver aften. Står han så også op i løbet af natten for at tisse?

Anmeld Citér

1. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Unicorn1 skriver:

Vi har brug for nogle fif til nyt rutiner, som kan få vores 2 årige søn hurtigere i søvn.. 

Han har altid haft et godt sovehjerte, og har derfor også stadig brug for sin middagslur.. Men hver aften er han 1,5+ timer om at falde I søvn, hvilket resulterer i, at han ikke får nok søvn om natten, da vi skal op senest kl. 5:30.. Og selv hvis han kun sover 20 min. til middag, så er han stadig længe om at falde I søvn.. 

Vores putte-rutiner er: 

Kl. 18:30 giver vi medicin, skifter til nattøj og børster tænder 

Kl. 19 læser vi bog inde i sofaen med storesøster og derefter siger vi godnat, går ind med ungerne og giver sønnen bamser, flaske med vand og dyne/tæppe på.. 

Derefter går der åbenbart sport i at drikke den ene flaske med vand efter den anden (altså vi er oppe på 3 store sutteflasker), samt gå ned ad sengen for at få os ind på værelset.. Og vi er ved at være rigtig trætte af, at han er så længe om at falde I søvn + han holder sin søster vågen.. 

Så kom gerne med fif, som virker for jer

Hvad med et glas vand i stedet for de tre flasker (hvilket er enormt meget lige før sengetid)++? 

Har I prøvet at putte ungerne på forskellige tidspunkter? Læse bog for den lille inde på hans værelse, afdæmpet lys, og så meget noget afslappende musik bagefter.

Og så skal han vel bare lægges tilbage i seng, når han står op 

Hvad sker der hvis en sidder hos ham? 

Anmeld Citér

1. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg ville gøre det hele meget kortere - alt i alt 15-20 minutter fra start til at der siges godnat. Og så ville jeg sørge for nok væske i dagens løb, således at kun en mindre tår (fx et lille kvart/halvt glas) var tilladt ved sengetid. 

Anmeld Citér

2. august 2023

Unicorn1

Anonym skriver:

Det lyder lidt ekstremt, at han drikker tre flasker vand hver aften. Står han så også op i løbet af natten for at tisse?

Han bruger ble, og vi skifter inden vi går i seng kl. 22, hvor den så også er helt fyldt

Anmeld Citér

2. august 2023

Unicorn1

BAE skriver:

Hvad med et glas vand i stedet for de tre flasker (hvilket er enormt meget lige før sengetid)++? 

Har I prøvet at putte ungerne på forskellige tidspunkter? Læse bog for den lille inde på hans værelse, afdæmpet lys, og så meget noget afslappende musik bagefter.

Og så skal han vel bare lægges tilbage i seng, når han står op 

Hvad sker der hvis en sidder hos ham? 

Snakkede også i går om, at vi skal prøve et glas i stedet for, da jeg er i tvivl om det er hygge med de flasker der..

Vi kan ikke putte på forskellige tidspunkter, da sønnen faktisk ofte har brug for mindre søvn og derfor så skulle puttes senere.. Datteren skal i hvert fald ikke senere i seng.. Men hun holder sig vågen, når hun kan høre ham.. 

Vi har ikke prøvet afdæmpet musik, men vi ønsker heller ikke musik, da vi endelig er færdige med at bruge hvid støj og derfor ønsker lidt stilhed .. 

Han kommer også i seng når han står op.. 

Og han sover nogle gange hurtigere, hvis en sidder hos ham.. Men vi er stadig oppe på 1+ time.. Og så længe gider vi bare ikke sidde derinde 

Anmeld Citér

2. august 2023

Unicorn1

StortOgSmåt skriver:

Jeg ville gøre det hele meget kortere - alt i alt 15-20 minutter fra start til at der siges godnat. Og så ville jeg sørge for nok væske i dagens løb, således at kun en mindre tår (fx et lille kvart/halvt glas) var tilladt ved sengetid. 

Kan vi ikke rigtigt.. Vi gør det i forvejen så hurtigt som vi kan.. 

Og drikkelse i løbet af dagen sørger vi altid for.. Han har altid et glas stående herhjemme.. Men når han er i vuggestue får han åbenbart bare ikke nok.. Skal vi også snakke med dem om, men tror desværre ikke, at faren husker at snakke med dem om det i dag 

Anmeld Citér

2. august 2023

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

For mig lyder det til han ikke får nok vand i løbet af dagen.

Jeg selv om min 2 børn er også sådan. Jeg selv kan drikke 700ml om natten vis ikke merer når jeg ikke har fået vand nok i løbet af dagen. Vores børn ca 500ml. Hver, Vi har drikkedunk ved siden af sengen. Vores 2 årige også og hun går blefri. 

I er nødtil at starte meget senere og gå ned med 30 minutter ad gang er mit bedste bud. 

Så fx sover han først kl.22 skal i gå igang 30 minutter før med at gør klar til at sove. Dvs at i ligger i sengen og har læst færdig til kl. 22. Den 1 uge 

Uge 2. Vil jeg gå ned med 30 minutter ugen efter. 

uge 3. Igen gå ned med 30 minutter. 

det er også vigtigt i gør det samme. Fx læser i den samme bog. sang el. (KUN i starten så i får skabt en meget tydeligt rutinen for ham )

En af de stor vigtigt ting at huske på når man prøver noget nyt er at der skal prøves i over 3 uger. 

Anmeld Citér

2. august 2023

libramarie12

Profilbillede for libramarie12
Unicorn1 skriver:

Kan vi ikke rigtigt.. Vi gør det i forvejen så hurtigt som vi kan.. 

Og drikkelse i løbet af dagen sørger vi altid for.. Han har altid et glas stående herhjemme.. Men når han er i vuggestue får han åbenbart bare ikke nok.. Skal vi også snakke med dem om, men tror desværre ikke, at faren husker at snakke med dem om det i dag 

Ring og sige det. At han skal tilbydes merer vand. 

I Aalborg kommune side tæt og tør. Står der at det er Best og anbefalinger at børn har drukket ca. 500ml ingen kl. 15 det arbejder vi efter fx i børnehaven hvor jeg er  

Mvh pædagogen 

Anmeld Citér

2. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Unicorn1 skriver:

Snakkede også i går om, at vi skal prøve et glas i stedet for, da jeg er i tvivl om det er hygge med de flasker der..

Vi kan ikke putte på forskellige tidspunkter, da sønnen faktisk ofte har brug for mindre søvn og derfor så skulle puttes senere.. Datteren skal i hvert fald ikke senere i seng.. Men hun holder sig vågen, når hun kan høre ham.. 

Vi har ikke prøvet afdæmpet musik, men vi ønsker heller ikke musik, da vi endelig er færdige med at bruge hvid støj og derfor ønsker lidt stilhed .. 

Han kommer også i seng når han står op.. 

Og han sover nogle gange hurtigere, hvis en sidder hos ham.. Men vi er stadig oppe på 1+ time.. Og så længe gider vi bare ikke sidde derinde 

Jeg tror det bliver hygge.. 

Så put datteren først, så hun får lov til at falde i søvn. Læs hans bog i stuen og så vand. (så han er stille) 

Man kan jo også have andet end musik. Regnvejr.

Ja det er irriterende at bruge tid. Tag høretelefoner i, lyt til en lydbog, mens I sidder der. Eller se en film(afdæmpet lys, skærm væk fra ham) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.