Hvordan putter i jeres børn? Samsover i? Råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.794 visninger
9 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. juli 2023

Anonym trådstarter

Jeg samsover med mine børn på 3 og 5 år.
Vi bor småt og min seng står på deres værelse. Men jeg er ved at blive vanvittig over at ligge med dem i 30 min plus, nogle gange op til 2 timer, fordi den mindste på 3 år, karter rundt og snakker, synger og fjoller. (Jeg har også prøvet at rykke sengetiden, men ingen ændring pga det) Hun er død træt, men hun kæmper en kamp. Hun kan også ligge stille men kæmpe. Og hun vil drikke vand hele tiden. Vi har drikke dunk med vand ved sengen, men alligevel. Hun forstyrre søster på 5 år, som faktisk er god til at ligge sig til at sove normalt, men hun ender jo også med at begynde og grine og fjolle, og holde sig vågen. 
Vi læser næsten hver dag en bog, og vi synger to sange hver gang inden det er godnat og derefter starter det Big time.

Oftes ender det med jeg må skælde ud, for at få det stoppet fordi de simpelthen ikke hører efter.

jeg overvejer at lave vores puttemåde HELT OM, overvejer at smide min seng ud, og købe en junior seng til hver barn og have stående i hver side af rummet, og putte dem med bog og sang som vi plejer, men så godnat og sov godt og så går jeg ud. Men jeg føler mig ond bare ved tanken.

jeg sover jo også i sengen og oftes sover jeg med 4-5 puder, nærmest siddende, fordi de svinger med arme og ben og jeg 5 ud af 7 gange så vil blive ramt i hovedet. Og nogle gange vågner jeg helt ondt i kroppen fordi jeg ligger i spænd i to børn og i samme stilling hele natten 
Og så en anden ting, de vågner lynhurtigt hvis jeg fx er faldet i søvn på sofaen. De vågner hvis jeg ikke er der og den er sten sikker  

Jeg ville så lægge min top madras på min sofa og lave den til sovesofa i mine tanker. 

jeg har virkelig brug for nogle at snakke med om dette, da jeg er itvivl og føler mig ond.

nu har jeg fx ligget i 30 min og nu er det så min datter på 5 som ikke kan falde i søvn, men min datter på 3 sover. 

hvad tænker i om dette? 

Hvordan putter i andre? 
samsover i?

jeg er alene mor på fuldtid og kan ikke putte dem forskellige tider

hvad ville i selv gøre??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2023

Måskemor

Du er absolut ikke ond! Hvis du ligger dårligt og får forstyrret din nattesøvn fungerer samsovning jo ikke. I er tre i familien, og du skal også tage dine egne behov alvorligt. Hvis det ofte tager op til to timeter at putte, så er det endnu en indikator på, at jeres konstellation ikke fungerer, og jo heller ikke fungerer for dem.

Hvis du ændrer på dette er du ikke ond, men faktisk en voksen der tager ansvar for jeres alles behov for en bedre søvnstruktur. Synes det er misforstået “godhed”, at fortsætte samsovning når det ikke fungerer. 
Jeg putter ofte mine tre børn alene. De har hver deres værelse, og vi læser historie fælles og så kommer de i hver sin seng. Min erfaring er, at de bliver ved med at bede om vand, tisse, sang osv. hvis man hele tiden giver efter. Det kan lyde hårdt, men når jeg ved at mine børn har tisset, fået vand, sang og alle behov opfyldt, så er det slut. Jeg bliver gerne hos dem, men der er ikke mere vand, sang osv. for den dag. Jeg oplever at det givet ro, at mor mener når hun siger at der skal soves nu, og der ikke sker mere i dag.

Håber du kunne bruge det.

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Det var ca den alder det heller ikke fungerede for os at sove sammen mere -af alle de samme årsager 

Jeg følte mig SÅ led at tage deres tryghed fra dem (at jeg lå hos dem hele tiden) men det er man altså ikke, og det er normalt at ved store ændringer kan man godt tvivle på sig selv

Nå men når det er sagt så enig i ovenstående -giv dem alt det du ved de spørger om, og så hold fast i at det er slut. Og ja så seperate senge til dem i samme værelse er godt i den forstand at de ikke banker rundt i hinanden når de skal sove. Derudover giver det en naturlig "undskyldning" for at du ikke ligger hos dem, men f.eks. sidder i midten. Det brugte jeg selv. Det ER svært for dem at falde i søvn i den alder og også når man ikke ligger med dem, så derfor sad jeg stadig på værelset i nogle mdr. Men det var anderledes for mig fordi jeg ikke fysisk blev rørt. Jeg læste ebøger imens og havde rolig meditationsmusik på til dem. Gentog en milliard gange "jeg vil ikke snakke mere i dag, vi snakker igen i morgen. Jeg skal nok sidde her til du sover"

Som sagt et par mdr på den måde. Så blev jeg gravid med nr 3 og måtte tit afbryder putningen (min tilstedeværelse) fordi jeg skulle kaste op. Der opdagede jeg så at de tit sov når jeg kom tilbage der findes garanteret smartere og mindre indgribende måder at få dem til at falde i søvn selv. Nå men uanset nu hvor de er 4 og 6 og de holdt hinanden vågen virkelig længe når de skulle sove, fandt jeg ud af at den lille godt kan falde i søvn på 10 minutter. Så hun bliver puttet først og så 15 min senere kan jeg putte den store. Når der ikke er nogen at snakke med går det sjovt nok nemmere at falde i søvn.. og ellers har jeg også haft brugt at putte en i stuen og en på værelset og så bære ind når begge sov

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Men syntes ikke jeg bare ville gå forbi. Husk at der findes ikke dårlige vaner, kun der det virker, og når det ikke virker mere, er det helt ok at lave om

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Hvordan vi putter vores unger er jo ofte et temperamentsspørgsmål, og jeg kan med ro i sjælen sige at jeg er langt mere “skrap” og konsekvent end du, og jeg føler mig langt fra ond. Jeg tror på, at jeg gør ungerne og os selv en kæmpe tjeneste ved gode sovevaner og rigeligt med søvn, så jeg ser det som kærlig og nødvendig omsorg … nærmest på linje med grøntsager og lunt tøj og vinteren… 

Mine er “altid” blevet puttet i køjeseng. De får en hurtig sang eller historie, derpå godnat. De hører lydbog, men må ikke rejse sig, snakke, eller andet (selvfølgelig må de fx gå på toilettet eller få en tår vand, men fordi jeg samtidig ved, at de allerede ER tisset af og allerede HAR fået rigeligt med vand dagen igennem, så er det max. én gang og så slut).

Det hele tager samlet set 15 minutter fra min side af, derefter ligger de ofte 15-30 minutter og putter og lytter lydbog efter jeg er gået (og altså, jeg er jo under 5 meter fra dem i vores lille lejlighed, så intet overgreb i det). Jeg sidder ikke ved dem. Alt efter kl. 20 er “min tid” - til fx læsning, praktiske ting, sociale ting eller lidt arbejde. 

Jeg sover i min egen seng og har ikke temperament til at børnene også ligger der fast, det giver for meget uro for alle - mest mig. Men man er altid velkommen i nattens løb hvis man har brug for det. 

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Alle dage godnat og sov godt, kys og så går vi. Vi har ikke tid til at bruge flere timer på at putte som ofte er tilfældet hos dem som bliver ved børnene, da de distrahere mere end det gavner og gør at der blive hyggeligt snak i stedet for at sove 

Anmeld Citér

31. juli 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Der er blevet puttet i egen seng siden han var 2. Han var meget søvnforstyrret som lille bl.a. pga af refluks som så udviklede sig til deciderede dårlige søvnmønstre og rytmer. Så vi blev rådet til at lade ham sove for sig selv og viste sig at være det helt rigtig både for ham og os.

Rutinen er god nat læsning mm. uden for sengen. I sengen er det nogle gange kort læsning, men ellers bare en sang og lidt godnat massage og så forlader vi rummet. Sådan har det været i flere år nu.

Anmeld Citér

31. juli 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Vi har to børn (1 og 4).

Den ene af os læser for dem begge samtidig i vores seng. Når den lille bliver for forstyrrende tager den anden forælder ham med ind på værelset i hans egen seng. Her bliver han krammet, kysset og puttet i sengen med hans bamse. Så siger vi godnat og går ud. Han siger ikke et kvæk efter det.

Så læses der imens færdig for den store. Og derefter ligges dynen (helt ) rigtigt og hun kysses godnat. Og så går vi ud. Hun sover indenfor max 5 minutter. Den store sover i vores seng, og vi sover alle fint og har en seng der er 210 cm bred. 

Vores erfaring er, at det tager meget længere tid at falde i søvn, hvis vi opholder os i soveværelset, efter vi har sagt godnat. 

Anmeld Citér

2. august 2023

Sofie129

Profilbillede for Sofie129

Du er ikke ond, du tager ansvar for at du og dine børn får bedre rutiner og bedre søvn! Du gør det godt mama, held og lykke med projektet

Anmeld Citér

2. august 2023

Anonym

Vi samsover med vores. Han bliver 2 i denne måned. Vi går i seng med ham 19.30 ca og sætter noget på TVét imens han er i mellem os. Han sover på alt mellem 10-35 min ca. Det fungerer OK, men vi prøver snart hans seng, tror jeg. 

Anmeld Citér

3. august 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg samsover med mine børn på 3 og 5 år.
Vi bor småt og min seng står på deres værelse. Men jeg er ved at blive vanvittig over at ligge med dem i 30 min plus, nogle gange op til 2 timer, fordi den mindste på 3 år, karter rundt og snakker, synger og fjoller. (Jeg har også prøvet at rykke sengetiden, men ingen ændring pga det) Hun er død træt, men hun kæmper en kamp. Hun kan også ligge stille men kæmpe. Og hun vil drikke vand hele tiden. Vi har drikke dunk med vand ved sengen, men alligevel. Hun forstyrre søster på 5 år, som faktisk er god til at ligge sig til at sove normalt, men hun ender jo også med at begynde og grine og fjolle, og holde sig vågen. 
Vi læser næsten hver dag en bog, og vi synger to sange hver gang inden det er godnat og derefter starter det Big time.

Oftes ender det med jeg må skælde ud, for at få det stoppet fordi de simpelthen ikke hører efter.

jeg overvejer at lave vores puttemåde HELT OM, overvejer at smide min seng ud, og købe en junior seng til hver barn og have stående i hver side af rummet, og putte dem med bog og sang som vi plejer, men så godnat og sov godt og så går jeg ud. Men jeg føler mig ond bare ved tanken.

jeg sover jo også i sengen og oftes sover jeg med 4-5 puder, nærmest siddende, fordi de svinger med arme og ben og jeg 5 ud af 7 gange så vil blive ramt i hovedet. Og nogle gange vågner jeg helt ondt i kroppen fordi jeg ligger i spænd i to børn og i samme stilling hele natten 
Og så en anden ting, de vågner lynhurtigt hvis jeg fx er faldet i søvn på sofaen. De vågner hvis jeg ikke er der og den er sten sikker  

Jeg ville så lægge min top madras på min sofa og lave den til sovesofa i mine tanker. 

jeg har virkelig brug for nogle at snakke med om dette, da jeg er itvivl og føler mig ond.

nu har jeg fx ligget i 30 min og nu er det så min datter på 5 som ikke kan falde i søvn, men min datter på 3 sover. 

hvad tænker i om dette? 

Hvordan putter i andre? 
samsover i?

jeg er alene mor på fuldtid og kan ikke putte dem forskellige tider

hvad ville i selv gøre??

Det er helt klart ud fra dit indlæg at jeres putterutine ikke fungerer. Og det fungerer heller ikke at du skal sidde halvt op hele natten og få ondt i kroppen pga den dårlige stilling. Noget må ændres. 

Jeg er personligt stor fortaler for samsovning, fordi det fungerer super godt herhjemme. Men det gør det jo ikke for alle. 

Du skriver at du ligger i spænd mellem børnene. Kan du evt udvide sengen så I får mere plads? Jeg har 3x90cm som min seng, hvor jeg fast sover med min pige på 3½, og hvor storesøster på 9 af og til kommer ind også. Pladsen er super vigtig for at vi alle får sovet godt. 
Kan det ikke lade sig gøre ville jeg også overveje at give børnene hver deres seng og så rykke din soveplads ud af værelset. Det er ikke ondt, overhovedet ikke. 

Min lille kan ikke falde i søvn selv, men vi ligger og hører lydbog af Carsten Sommerskov mens hun falder i søvn. Historierne varer ca 20-30 minutter og min datter sover som regl inden vi er færdige med den valgte historie. Sover hun ikke der ligger jeg og er helt kedelig. Der er ingen hyggelig snak eller noget som helst, jeg ligger bare i sengen og er så kedelig som muligt indtil hun sover. Det virker herhjemme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.