Faste udgifter til ejerbolig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.761 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. juli 2023

Anonym trådstarter

Hej alle 

jeg står og skal i banken snart med min kæreste og finde ud af hvad vi kan købe hus for. Vi prøver at lave lidt sjus, så vi ikke kommer og bliver helt chokerede  

pt har vi samlet huslejer og forbrug for 14900kr (2 husstande) og har tilsammen 22600 kr til rådighed. 

hvor meget giver i for jeres ejerbolig og hvilken type lån har i?

Mest relevant er huse i prisleje 2-2.500.000 i et hus med fjernvarme. udbetaling på de obligatoriske 5% og resten lånt i bank og kreditforening. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2023

Anonym

Det kommer meget an på det enkelte hus, forbrugsudgifter og skat på huset, hvad jeres samlede indkomst er, hvor mange biler, børn, husdyr I har og om I ellers har gæld, samt selvfølgelig udbetaling. 

Jeg har hørt nogle sige 3-3,5 x ens årlige indkomst minus anden gæld, plus indbetaling, men om det stadig holder stik, ved jeg ikke. Mange banker har også specifikke regler for hvor højt rådighedsbeløb man skal have alt efter hvor mange børn man har/planlægger at få.

Mange banker har et værktøj der kan beregne det mere præcist, fx https://danskebank.dk/privat/mit-liv/bolig/koebe-bolig/hvor-meget-kan-jeg-koebe-bolig-for?dtid=sem_google_71700000089081180_Hvor+meget+kan+jeg+låne&ps_kw=hvor+meget+kan+jeg+låne&sc_cid=&gad=1&gclid=EAIaIQobChMIm-qVt-q4gAMVqoRoCR2bNgNfEAAYASAAEgLNf_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Håber for jer at I finder drømmehuset :-) 

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Banken lægger meget vægt på hvad i har til rådighed når alt er betalt, sådan er det de fleste steder. 

Vi har både lån i bank og realkredit. 

Min kæreste og jeg har lige knap 32.000 udbetalt hver måned og de måneder hvor vi betaler hus har vi regninger for omkring 20.000 når alt er betalt. Det gør vi hver 3. Måned. De andre måneder har vi regninger for Ca. 12.000. Også kommer der el, vand og varme ved siden af det hele. Ejendomsskat osv. vi gav 1,265 for vores hus. 

Anmeld Citér

31. juli 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Udgifter til ejerbolig udover lånet

vand

varme 

el

renovation

evt. Grundejerforening og vejfond

husforsikring/brandforsikring

evt. Ejerskifteforsikring - engangs udgift

ejendomsskat/grundskyld

ejendomsværdiskat

alt efter husets alder vedligehold 

hvis der er brændeovn, så skorstensfejer

mange af disse udgifter variere fra hus til hus. Vi så på huse med varmeforbrug mellem 8 - 35.000 for huse på samme størrelse, men forskellige energimærker.

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Det er meget individuelt og kommer an på så mange faktorer. Fx hvor nyt huset er.

Vi må pt ikke låne penge, da vi (sjovt nok) brugte hele vores rådighedsbeløb. (Vi troede vi skulle blive boende her, så vi har investeret og lagt alle pengene på grunden.) Men vi blev desværre købt ud, så nu skal vi lige bevise at vi rent faktisk kan sparer 30.000 op om måneden det næste år , for det fatter bankmanden hat af, han kan desuden heller ikke forholde sig til at den sidste årsopgørelse var jeg på barsel og det er jeg ikke på den næste

Så det er så svært sådan noget og kommer an på hvilken bank du har og hvilken rådgiver i forhold til at låne.

Men vi havde købt på det rigtige tidspunkt for 2-3 år siden hvor ranten var meget lav, det er den, desværre ikke mere. Vi har både set på lån over 30 år og få det ud af verden hurtigt og det er jo hvad man er til. Her ville det kræve at manden fortsat arbejdede ekstremt meget og at vi ikke havde tid til fornøjelse, så vi går nok en midtervej  

Anmeld Citér

31. juli 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

I de fleste salgsopstilllinger kan man få information omkring de fleste af de faste udgifter, selvfølgelig med variation omkring forbrug til el/vand/varme. Derudover kan man anvende beregnere på bankernes hjemmeside. 
Det der virkelig har overrasket os er udgifterne til vedligehold af huset. Da banken mente vi skulle sætte mindst 1000kr af om måneden til dette, må jeg indrømme jeg syntes det virkede til at være alt for meget. Men det har det så slet ikke været! Selvom vi bor i et relativt nyt hus, så er der bare så mange små ting der hele tiden koster lidt. 

Anmeld Citér

31. juli 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Vi har realkreditlån på 1,8 mio og afdrager med 24000kr i kvartalet (fastforrentet på 1,5 %). Vi har intet banklån.

Derover har vi: 

Grundskyld + renovation på 10.000kr i året

Husforsikring på ca. 4000 kr i året

Grundejerforening på 2000 kr i året

Ejendomsværdiskat

El/vand/varme hvilket jeg må sige bare er dyrt, når jeg tænker over at vi bor i et “nyt” hus fra 2018. Men vi har så også en opvarmet garage, hvilket nok sluger en del på fjernvarmen.

Vedligehold som skal sættes efter hvor gammelt huset er. Men tænker minimum 1000 kr i måneden hvis det er et nyere hus.

Anmeld Citér

31. juli 2023

Anonym

Vi har givet 2,45 for vores hus. Vi har lån med fast rente (3,5%) og vi havde et overskud på omkring 200.000 ved salg af vores gamle hus, som blev lagt som udbetaling til det nye. Vores hus er fra 00’erne, har fjernvarme og ventilation. 

Vi har udbetalt omkring 43000 til sammen.

Hver tredje måned betaler vi omkring 30.000 til kreditforeningen. Vi betaler cirka 2500 til banklånet hver måned. 

I vil kunne finde noget info om faste ejerudgifter på de huse I kigger på, da det kan variere en del.

I kan også gå i banken og få en snak om, hvor meget I kan købe hus for. Så er en evt. boligjagt måske nemmere og man slipper for at blive skuffet

Anmeld Citér

1. august 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kommer meget an på det enkelte hus, forbrugsudgifter og skat på huset, hvad jeres samlede indkomst er, hvor mange biler, børn, husdyr I har og om I ellers har gæld, samt selvfølgelig udbetaling. 

Jeg har hørt nogle sige 3-3,5 x ens årlige indkomst minus anden gæld, plus indbetaling, men om det stadig holder stik, ved jeg ikke. Mange banker har også specifikke regler for hvor højt rådighedsbeløb man skal have alt efter hvor mange børn man har/planlægger at få.

Mange banker har et værktøj der kan beregne det mere præcist, fx https://danskebank.dk/privat/mit-liv/bolig/koebe-bolig/hvor-meget-kan-jeg-koebe-bolig-for?dtid=sem_google_71700000089081180_Hvor+meget+kan+jeg+låne&ps_kw=hvor+meget+kan+jeg+låne&sc_cid=&gad=1&gclid=EAIaIQobChMIm-qVt-q4gAMVqoRoCR2bNgNfEAAYASAAEgLNf_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Håber for jer at I finder drømmehuset :-) 

Det ved jeg. Jeg spørger ikke til hvor meget vi kan regne med at låne, men hvor meget folk giver i boligudgifter på et maks belånt hus i 2-2.500.000 klassen med fjernvarme.

Anmeld Citér

1. august 2023

Anonym trådstarter

havudsigt skriver:

I de fleste salgsopstilllinger kan man få information omkring de fleste af de faste udgifter, selvfølgelig med variation omkring forbrug til el/vand/varme. Derudover kan man anvende beregnere på bankernes hjemmeside. 
Det der virkelig har overrasket os er udgifterne til vedligehold af huset. Da banken mente vi skulle sætte mindst 1000kr af om måneden til dette, må jeg indrømme jeg syntes det virkede til at være alt for meget. Men det har det så slet ikke været! Selvom vi bor i et relativt nyt hus, så er der bare så mange små ting der hele tiden koster lidt. 

Jeg har heldigvis haft hus før, men noget billigere i indkøb, af ældre dato i et område med gasfyr. Så der var forbrugsudgifterne lidt nogen andre end med fjernvarme. Så jeg har svært ved at sammenligne, synes jeg. 
men ja, vedligehold koster. Især hvis man ikkr vil gå rundt med en knude i maven over at noget kan gå i stykker, er det en god ide at sætte penge til side.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.