Søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juli 2023

Pb18

LivetErEnGave skriver:

Vi fortæller også (næsten) hver aften hvad vi forventer når hun kommer i seng, men hun kan slet ikke overholde det når det handler om at bevæge sig. Hvis vi spørger hvorfor og hvad der er svært for hende, siger hun enten hun ikke ved det eller at hver gang hun lukker øjnene så popper de bare op igen

Jeg kunne have skrevet dit indlæg! Vi kæmper med nøjagtig det samme (vores er næsten 5) og vi må flere gange hver aften sige at hun skal ligge stille og lukke øjnene. Hun har en natlampe, da hun også var bange for mørket. Det virker hun nu ikke til at være - derimod virker hun til ikke at ville gå glip af noget. Hun siger også at det er snyd at vi må være længere oppe. Vi har forklaret at vi er voksne og sådan er det (jeg er dog på det seneste gået i seng med babylillebror samtidig med hende) så hun går vitterligt ikke glip af noget).

De seneste par dage har jeg prøvet trykmassage efter vi har læst bog, det har umiddelbart en ok effekt. Men nøj, hvor er det en hård kamp

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2023

LivetErEnGave

nanan78 skriver:

Kunne en tyngdedyne give hende lidt ro i kroppen? Så er trangen til aftenyoga måske lidt mindre.

Det er da værd at prøve, hun er dog ikke meget for at bruge dyne generelt

Anmeld Citér

15. juli 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
LivetErEnGave skriver:

Vi fortæller også (næsten) hver aften hvad vi forventer når hun kommer i seng, men hun kan slet ikke overholde det når det handler om at bevæge sig. Hvis vi spørger hvorfor og hvad der er svært for hende, siger hun enten hun ikke ved det eller at hver gang hun lukker øjnene så popper de bare op igen

Hvordan håndterer I alle andre situationer, hvor hun gør noget, hun ikke må, eller som ikke er hensigtsmæssigt for hende eller resten af familien?

Jeg ville selv gå til det helt uden lange dialoger eller forklaringer. Det at skulle sove i rimelig tid jo ikke er en demokratisk proces som barnet behøver at være enig i, men en beslutning de voksne træffer. I sidste ende ville jeg anvende nogle kærlige og tydelige konsekvenser - jeg er selv temmelig “skrapsak” hvad søvn angår, og det ville i sidste ende betyde at jeg roligt meddelte barnet (nu det er så stort), at hvis reglerne ikke blev overholdt, kunne vi fx ikke gennemføre morgendagens program som vi ønskede os (hvad det nu end var, som vi ville være for trætte til).

En anden konsekvens (mine unger puttes sammen og hører lydbog) kunne fx være, at ligger man og snakker og tumler rundt efter der er sagt godnat, så slukker vi lydbogen så der kommer mere ro, osv.

Små tydelige og forståelige konsekvenser, for nu har de voksne jo bestemt at det er sovetid, og det er ikke til forhandling. 

Anmeld Citér

15. juli 2023

LivetErEnGave

Pb18 skriver:

Jeg kunne have skrevet dit indlæg! Vi kæmper med nøjagtig det samme (vores er næsten 5) og vi må flere gange hver aften sige at hun skal ligge stille og lukke øjnene. Hun har en natlampe, da hun også var bange for mørket. Det virker hun nu ikke til at være - derimod virker hun til ikke at ville gå glip af noget. Hun siger også at det er snyd at vi må være længere oppe. Vi har forklaret at vi er voksne og sådan er det (jeg er dog på det seneste gået i seng med babylillebror samtidig med hende) så hun går vitterligt ikke glip af noget).

De seneste par dage har jeg prøvet trykmassage efter vi har læst bog, det har umiddelbart en ok effekt. Men nøj, hvor er det en hård kamp

Jeg tænker helt klart også min er bange for at gå glip af noget, og har også syntes det er snyd lillebror må være længere oppe. Det er han ikke det tager bare længere tid at gøre ham klar

Det er sååå hårdt og føler aldrig det bliver bedre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.