LivetErEnGave skriver:
Vi fortæller også (næsten) hver aften hvad vi forventer når hun kommer i seng, men hun kan slet ikke overholde det når det handler om at bevæge sig. Hvis vi spørger hvorfor og hvad der er svært for hende, siger hun enten hun ikke ved det eller at hver gang hun lukker øjnene så popper de bare op igen
Hvordan håndterer I alle andre situationer, hvor hun gør noget, hun ikke må, eller som ikke er hensigtsmæssigt for hende eller resten af familien?
Jeg ville selv gå til det helt uden lange dialoger eller forklaringer. Det at skulle sove i rimelig tid jo ikke er en demokratisk proces som barnet behøver at være enig i, men en beslutning de voksne træffer. I sidste ende ville jeg anvende nogle kærlige og tydelige konsekvenser - jeg er selv temmelig “skrapsak” hvad søvn angår, og det ville i sidste ende betyde at jeg roligt meddelte barnet (nu det er så stort), at hvis reglerne ikke blev overholdt, kunne vi fx ikke gennemføre morgendagens program som vi ønskede os (hvad det nu end var, som vi ville være for trætte til).
En anden konsekvens (mine unger puttes sammen og hører lydbog) kunne fx være, at ligger man og snakker og tumler rundt efter der er sagt godnat, så slukker vi lydbogen så der kommer mere ro, osv.
Små tydelige og forståelige konsekvenser, for nu har de voksne jo bestemt at det er sovetid, og det er ikke til forhandling.
Anmeld
Citér