Søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.910 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juli 2023

LivetErEnGave

Hej. 
Jeg har et barn på lige knap 6 år, som starter i skole i august. 
Hun har altid haft svært ved at falde i søvn om aftenen (altså ALTID)....
Det tager oftest 2-3 timer for hende at falde i søvn, (med mindre hun bliver puttet kl. 21.30-22) hvor hun så sover ca. kl. 22, Nu er hun så begyndt først at falde i søvn mellem 23-01. 
Hvis hun får lov sover hun snildt til kl. 9-10. Jeg ved hun sover ca. 11 timer hvis jeg ikke vækker hende, hvilket også er MEGET svært at gøre. Da hun jo snart skal i skole og skal stå op kl. 7, dur dette søvnmønster selvfølgelig ikke. Da jeg for nyligt arbejdede og skulle tidligt op, hjalp det absolut ikke på tidligere søvn, og jeg har heller ikke troen på det ændrer sig når hun selv starter i skole.
Vi samsover da hun generelt er meget utryg og altid har været bange for sit værelse, men hun er nu begyndt at sige hun ikke længere har brug for sin natlampe, og at når hun bliver 6 år vil hun sove på sit eget værelse. Jeg tænker derfor at der også sker en masse i hende lige nu, men den dårlige falden i søvn har jo altid eksisteret. 
Håber nogen har gode råd, syntes dog vi har prøvet alt, nogle ting med effekt i 1-2 uger og så er vi tilbage igen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2023

Anonym

Hvordan holder hun sig vågen? Ligger I og snakker med hende? Kommer hun rendende?

Min den ældste har også haft svært ved at sove og brugte 1-2 timer på at falde i søvn. Han blev lagt kl 20 og sov mellem 21 og for det meste helt til 22.

Her vendte det pludselig som knap 7 årige og her hjalp det lukket dør på eget værelse (han har dog altid været på eget værelse). Han lå og lyttede på vores samtaler og kom rendende, fandt vi ud af. Til at starte med hjalp det med en kat i sengen for så var han tvunget til at blive liggende, hvis han ville beholde katten (den smuttede hvis han rejste sig).

Nu er døren bare lukket fast. Desuden får han aldrig lov til at sove til mere end max 7:30

Anmeld Citér

14. juli 2023

Mt_2020

Vores datter er så kun 3, men hun er nøjagtig på samme måde. Vi kæmper stadig en kamp med hende hver eneste aften, hvor hun laver krumspring eller ligger og snakker. Og uanset hvad vi har gjort, har intet virket 100 procent endnu.

Jeg er dog der hvor hun har samme rutine både ved fridage og dage når hun skal afsted, så det er tidligt op alle dage og så hjælper det de fleste dage, men hun har stadig dage hvor hun ikke for sovet mere end 7-9 timer inden hun skal op og i børnehave. Selvom det absolut ikke er holdbart og hun kan også snildt sove 11-12 timer hvis hun fik lov, men det er umuligt når jeg skal møde tidligt på arbejde.

Anmeld Citér

14. juli 2023

LivetErEnGave

Anonym skriver:

Hvordan holder hun sig vågen? Ligger I og snakker med hende? Kommer hun rendende?

Min den ældste har også haft svært ved at sove og brugte 1-2 timer på at falde i søvn. Han blev lagt kl 20 og sov mellem 21 og for det meste helt til 22.

Her vendte det pludselig som knap 7 årige og her hjalp det lukket dør på eget værelse (han har dog altid været på eget værelse). Han lå og lyttede på vores samtaler og kom rendende, fandt vi ud af. Til at starte med hjalp det med en kat i sengen for så var han tvunget til at blive liggende, hvis han ville beholde katten (den smuttede hvis han rejste sig).

Nu er døren bare lukket fast. Desuden får han aldrig lov til at sove til mere end max 7:30

Hun står på hovedet og laver diverse yogastillinger Hun kan godt komme i stuen for at hente en bamse eller lige fortælle os noget. Så siger hun at hun ikke lukker døren helt efter sig for vi skal kunne høre hende. Hun er bange for mørke og hun er bange for vi ikke kan høre hende hvis hun vågner og bliver ked af det. Vi har kæmpet en del med at få hende på eget værelse men det kommer ikke til at ske og er opgivet for længst. Vi er ikke på værelset sammen med hende, hun virker egentlig ikke utryg ved det så længe omgivelserne er i orden for det, og så ligger hun og hører lydbog. 

Anmeld Citér

14. juli 2023

LivetErEnGave

Mt_2020 skriver:

Vores datter er så kun 3, men hun er nøjagtig på samme måde. Vi kæmper stadig en kamp med hende hver eneste aften, hvor hun laver krumspring eller ligger og snakker. Og uanset hvad vi har gjort, har intet virket 100 procent endnu.

Jeg er dog der hvor hun har samme rutine både ved fridage og dage når hun skal afsted, så det er tidligt op alle dage og så hjælper det de fleste dage, men hun har stadig dage hvor hun ikke for sovet mere end 7-9 timer inden hun skal op og i børnehave. Selvom det absolut ikke er holdbart og hun kan også snildt sove 11-12 timer hvis hun fik lov, men det er umuligt når jeg skal møde tidligt på arbejde.

Jeg er også begyndt at vække hende kl 8 hver dag og hun er så oppe 8.30 og det har virket ved at hun er begyndt at vågne af sig selv 8.30 men endnu ingen virkning på godnat tiden. Da min var tre skulle vi stadig sidde ved hende i de timer da hun var så bange for at være alene. Hun tør stadig ikke gå i andre rum uden en voksen og vi bor altså kun på 80 m2

Anmeld Citér

14. juli 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg spørger lidt forsigtigt, for der er jo som regel en god grund til at forældre gør som de gør - men var det så ikke en idé at sætte nogle tydelige regler for, hvad men må/ikke må efter det er sagt godnat? Fx at man ligger ned, ikke må forlade sin seng, ikke snakker/kalder/synger/yogaer, osv? Med så stort et barn, kan man jo som regel godt tale om at nu er reglerne sådan her fremover, og så selvfølgelig sørge for at de overholdes - det kommer hun jo til at møde tonsvis af i skolen lige om lidt … 

Anmeld Citér

14. juli 2023

nemisis

Profilbillede for nemisis

Kunne det med at være bange for at være alene på værelset og at i ikke hører hende læses med en baby alarm? Det havde vi hos min datter i en periode hvor hun oplevede at vågne om natten og være helt alene. Så ville hun ikke sove alene, men med en baby alarm så vidste hun at hun kunne kalde hvis hun havde brug for os og så kunne vi høre hende. Hun brugte det kun et par enkelte gange og så gik det i sig selv igen.

Ifht den lange indsovning så kunne i prøve nogen af de mange børne meditationer der er lavet som godnathistorier. De kan både læses af forældrene med findes også på YouTube eller Spotify.

Så hun ligger selv og må høre historie i 15 minutter og så slukkes der. Og så nogle spilleregler for hvad man må efter sengetid. Her får man sidste udkald inden sengetid. Så hvis du skal nå at have en bid mad, noget vand eller finde en bamse så er det nu, for om xx minutter skal vi børste tænder og i seng. Jeg synes faktisk det nogen gange er givtigt at bruge 5 minutter på sengekanten og lige tale dagen igennem. Hvad er der sket, hvem har du leget med, fik i kødboller til frokost, tale om hvad i har lavet sammen om eftermiddagen..og så plejer jeg at spørge om der er noget hun vil fortælle mig for så er det nu og ellers må hun gemme det til imorgen.

Anmeld Citér

15. juli 2023

LivetErEnGave

StortOgSmåt skriver:

Jeg spørger lidt forsigtigt, for der er jo som regel en god grund til at forældre gør som de gør - men var det så ikke en idé at sætte nogle tydelige regler for, hvad men må/ikke må efter det er sagt godnat? Fx at man ligger ned, ikke må forlade sin seng, ikke snakker/kalder/synger/yogaer, osv? Med så stort et barn, kan man jo som regel godt tale om at nu er reglerne sådan her fremover, og så selvfølgelig sørge for at de overholdes - det kommer hun jo til at møde tonsvis af i skolen lige om lidt … 

Vi fortæller også (næsten) hver aften hvad vi forventer når hun kommer i seng, men hun kan slet ikke overholde det når det handler om at bevæge sig. Hvis vi spørger hvorfor og hvad der er svært for hende, siger hun enten hun ikke ved det eller at hver gang hun lukker øjnene så popper de bare op igen

Anmeld Citér

15. juli 2023

LivetErEnGave

nemisis skriver:

Kunne det med at være bange for at være alene på værelset og at i ikke hører hende læses med en baby alarm? Det havde vi hos min datter i en periode hvor hun oplevede at vågne om natten og være helt alene. Så ville hun ikke sove alene, men med en baby alarm så vidste hun at hun kunne kalde hvis hun havde brug for os og så kunne vi høre hende. Hun brugte det kun et par enkelte gange og så gik det i sig selv igen.

Ifht den lange indsovning så kunne i prøve nogen af de mange børne meditationer der er lavet som godnathistorier. De kan både læses af forældrene med findes også på YouTube eller Spotify.

Så hun ligger selv og må høre historie i 15 minutter og så slukkes der. Og så nogle spilleregler for hvad man må efter sengetid. Her får man sidste udkald inden sengetid. Så hvis du skal nå at have en bid mad, noget vand eller finde en bamse så er det nu, for om xx minutter skal vi børste tænder og i seng. Jeg synes faktisk det nogen gange er givtigt at bruge 5 minutter på sengekanten og lige tale dagen igennem. Hvad er der sket, hvem har du leget med, fik i kødboller til frokost, tale om hvad i har lavet sammen om eftermiddagen..og så plejer jeg at spørge om der er noget hun vil fortælle mig for så er det nu og ellers må hun gemme det til imorgen.

Tænker jeg vil prøve med babyalarm, tak børne meditation er det hun allerede hører, men vil prøve nogle af de ting du foreslår. Er ellers der hvor jeg tror det er tid til IGEN at sidde ved hende til hun sover

Anmeld Citér

15. juli 2023

nanan78

Profilbillede for nanan78

Kunne en tyngdedyne give hende lidt ro i kroppen? Så er trangen til aftenyoga måske lidt mindre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.