Jeg synes der mangler en del oplysninger i dit skriv. Hvor længe har I været sammen, har I små børn, hvordan er jeres liv ellers? Hvad føler du du for din mand: som skrevet oven for, er det afsky/afstand eller holder du stadig af ham, føler samhørighed, tryghed mv? Er det fordi sommerfuglene er forsvundet at du føler følelserne er væk eller er der gået for meget hverdag og hamsterhjul i den? Eller måske føler du dig ikke set/hørt/forstået?
Jeg er i en periode nu, hvor følelserne for min mand er væk. Men vi har også en rigtig svær periode pga sygdom i nær familie, problemer på arbejde, børn der ikke sover/manglende søvn i årevis og at vi har glemt at pleje os selv og vores forhold, og generelt har vi det ikke godt hver især. Så lunten er kortere, overskuddet mindre herunder til sex og vi er mere forældre og roomies end et par. Min mand siger han elsker mig som altid, og vi har snakket åbent sammen om det hele og har lovet hinanden at blive sammen mens tingene omkring os er svære. For det første så bliver tingene omkring os ikke lettere af at gå hver til sit, og for det andet har vi læst psykologer berette om, at man ikke bør tage store beslutninger i svære tider for man handler ikke rationelt. Endelig så har vi valgt at starte med at bygge tingene op igen: pleje os selv og forholdet, skabe ro omkring os og vælge hinanden mere til. Det synes jeg hjælper, og jeg kan mærke at følelserne er der endnu, omend langt væk, så er de der i form af samhørighed, følelsen af at være hinandens klipper og livsvidner og lysten til at kæmpe for det. Vi har været sammen i 15 år og vil helst ikke smide det på gulvet pga de omstændigheder vi står i nu.
Det jeg kan se i min omgangskreds er at alle har perioder som er svære følelsesmæssigt. Par omkring os som beretter at de er ved at blive sindssyge over hinanden og er ved at drukne i hamsterhjul, leverpostejhverdag og manglende søvn. Men som - når de mærker dybt efter - stadig gerne vil vælge hinanden til.
Så prøv at mærk efter hvilken type følelser det er du sidder med og mærk efter om du har lyst til at give det en skalle sammen. Det er ikke din mands ansvar alene. Det er noget I skal gøre sammen og tale sammen om, uden at pege fingre. Hvis du derimod afskyer ham og helst bare vil være fri for ham så meget du kan, ja så er I begge nok bedre tjent med at gå hvert til sit.
Anmeld
Citér