Alderangivelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juli

Kontrast

Profilbillede for Kontrast
Mor og meget mere skriver:

Jeg er også ordkløver - og det hedder “skurrer i mine ører”

Ej, hvor pinligt, jeg er uddannet cand.mag i dansk og ville faktisk også have skrevet 'skurer' med et 'r'.

Det jeg har det svært med, er når folk skriver "afvide" I stedet for "at vide". Jeg kan ikke sige, hvorfor lige den formuleringsfejl irriterer mig så meget.

Med hensyn til børns alder ville jeg bare skrive x år og x måneder, selvom det er lidt langt at skrive.

Anmeld Citér

4. juli

fehår

Profilbillede for fehår
Ms.Momo skriver:

Jeg skriver enten det hele, f.eks. "4 år 5 mdr" eller forkorter det til "4å5m", netop for at det ikke skal forvirre som jeg synes det ofte gør når folk bruger komma.

Også en god løsning, og kun et tegn længere end 4,5

Anmeld Citér

4. juli

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Kontrast skriver:

Ej, hvor pinligt, jeg er uddannet cand.mag i dansk og ville faktisk også have skrevet 'skurer' med et 'r'.

Det jeg har det svært med, er når folk skriver "afvide" I stedet for "at vide". Jeg kan ikke sige, hvorfor lige den formuleringsfejl irriterer mig så meget.

Med hensyn til børns alder ville jeg bare skrive x år og x måneder, selvom det er lidt langt at skrive.

Den er også grim Jeg kan heller ikke klare når folk skriver 'massere af' i stedet for 'masser af'

Anmeld Citér

4. juli

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lillehjerte skriver:

Haha ja okay, ikke et ord jeg nogensinde har stavet til før

Det er nok mere øjne vs. ører, jeg faldt over. En lyd kan være skurrende - altså skurre i ørerne - men et synsindtryk kan ikke

Anmeld Citér

4. juli

Lillehjerte

Mor og meget mere skriver:

Det er nok mere øjne vs. ører, jeg faldt over. En lyd kan være skurrende - altså skurre i ørerne - men et synsindtryk kan ikke

Du har selvfølgelig ret. Det havde været rigtigt at skrive 'skærer i øjnene'

Anmeld Citér

5. juli

Pb18

Profilbillede for Pb18

Det er også en ting, jeg virkelig har det svært ved. Vi var på et hotel, hvor der stod at børn 0-2,11 år var gratis og børn mellem 3-11 år var halv pris. Jeg ved godt hvad de mener, men kunne ikke lade være med at tænke "hvad med alle dem, der er mellem 2,11 og 3? "  

Anmeld Citér

5. juli

Linlin2022

fehår skriver:

Det er jo fint at angive små børns alder præcist, fordi der sker så meget på så kort tid.

Forvirringen opstår, fordi 2,10 rent matematisk betyder noget andet end 2 år og 10 måneder. 2,10 ≠ 2 år og 10 måneder; 2,10 = 2 år og 1-2 måneder. 

Lillehjertes idé med 2;10 er jeg med på. Lad os få den udbredt!

Nu er der ikke meget matematik i pædagogik så det er ikke forvirrende for mig/os

Og nu ved du jo også godt hvad det betyder - så hvorfor ikke bare acceptere at det er sådan man skriver i “den” verden?
2;10 giver slet ingen mening for mig. Kan man overhovedet “rent matematisk” bruge semikolon sammen med tal…?

Anmeld Citér

5. juli

fehår

Profilbillede for fehår
Linlin2022 skriver:

Nu er der ikke meget matematik i pædagogik så det er ikke forvirrende for mig/os

Og nu ved du jo også godt hvad det betyder - så hvorfor ikke bare acceptere at det er sådan man skriver i “den” verden?
2;10 giver slet ingen mening for mig. Kan man overhovedet “rent matematisk” bruge semikolon sammen med tal…?

Det kan stadig forvirre folk, som er vant til helt almindelig matematik - jeg arbejder selv inden for specialpædagogik og bliver alligevel forvirret

2;7, 2-7, 2å7m ville fungere fint og ikke bryde nogen umiddelbare konventioner.

Anmeld Citér

5. juli

Lillehjerte

Linlin2022 skriver:

Men hvis man skriver 2,5 betyder det så 2 år og 5 mdr eller 2 år og 6 mdr? 

Nej du kan ikke matematisk skrive det sådan, for det er to forskellige enheder, og derfor kan man ikke sætte komma imellem, hvis man vil angive år og måneder for sig, for det giver ikke mening matematisk. Som jeg skriver, bruger man ofte semikolon hvis man vil angive minutter og sekunder for sig. Det er samme situation med år og måneder

Anmeld Citér

6. juli

Kir

Profilbillede for Kir
Linlin2022 skriver:

Bare fordi at pædagogik ikke har noget med matematik at gøre, betyder det altså ikke at man derfor sagtens kan skrive år og måneder på en fejlagtig måde. Et år er inddelt i 12 mdr, og derfor kan man ikke bruge titals-systemet til at skrive månederne. Det behøver man ikke at have haft matematik på højt niveau for at vide.

Jeg stødte på det første gang for nylig, vi fik besked om at de ville sprogteste børnene når de blev 2,10 år. Det gav ingen mening for mig og der gik noget tid før jeg fangede at det var 2 år og 10 mdr. 

Det virker bare dumt at bruge en måde at skrive det på som er forkert i stedet for bare lige at tilføje år og mdr. Tænker det er lidt vigtigt at man som pædagog får formidlet tingene sprogligt korrekt så der opstår så få misforståelser som muligt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.