Alderangivelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.989 visninger
20 svar
20 synes godt om
4. juli 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Der er noget, jeg har lagt mærke til, at mange skriver vedr. alder på deres børn, som jeg undrer mig lidt over. 

Nu var der fx en, der lige skrev 2,7 år. Og hvorfor lige udregne ,7 år ud af 12 måneder? Det vil da i hvert fald være nemmere blot at skrive 2 år og 8 måneder (0,7 år er ca. 8 måneder)
Eller menes der 2 år og 7 måneder? I så fald skurer det noget her i matematikers øjne  

Nu regner jeg selv blot i hele og halve år pånær da min datter var baby. Så opfatter I fx 4,5 år som et barn, der er mellem 4½ og 5 år eller 4 år og 5 måneder? Jeg gør selv det første. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2023

fehår

Profilbillede for fehår

Jeg spurgte om det samme for nogle år siden, enten her eller på min-mave.dk. For mig er 4,5 år = 4 1/2 år. Matematisk set giver andet ikke mening. 4,5 år = 4 år og 5 måneder er så ulogisk for mig. Man ændrer jo ikke på decimaltal på den måde i andre sammenhænge. Det er jo også i navnet, at det er tiendedele - deci = ti.

Men dengang forstod de færreste vist, hvorfor jeg gik så meget op i det

Anmeld Citér

4. juli 2023

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg e helt enig og fatter ikke et klap af det der ,7

Anmeld Citér

4. juli 2023

Darling

Profilbillede for Darling

Jeg synes også det er mærkeligt, bruger også kun halve og hele år

Anmeld Citér

4. juli 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Kan godt huske sidst der var den debat

Det skurer også i mine øjne, præcis som fejl i nutids-r eller fejl i sammensatte ord Men jeg er også en frygtelig ordkløver.

Kan man ikke skrive semikolon for at markere at det ikke er samme matematisk enhed, ligesom at angive minutter og sekunder? Fx 4;5 for 4 år og 5 mdr? 

Anmeld Citér

4. juli 2023

Linlin2022

Det er nok en arbejdsskade, men jeg bruger det. Som pædagog skal man fx lave sprogtest inden for et bestemt tidsrum ifht et barns alder. Fx mellem 2,10 og 3,4 år, altså mellem 2 år + 10 mdr og 3 år + 4 mdr; det er jo mere præcist at sige det i stedet for kun i hele og halve år, så derfor har jeg også brugt det om mine egne børn imens de var små (under skolealderen) - siger ikke min teenager er 16,10 år

Anmeld Citér

4. juli 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lillehjerte skriver:

Kan godt huske sidst der var den debat

Det skurer også i mine øjne, præcis som fejl i nutids-r eller fejl i sammensatte ord Men jeg er også en frygtelig ordkløver.

Kan man ikke skrive semikolon for at markere at det ikke er samme matematisk enhed, ligesom at angive minutter og sekunder? Fx 4;5 for 4 år og 5 mdr? 

Jeg er også ordkløver - og det hedder “skurrer i mine ører”

Anmeld Citér

4. juli 2023

fehår

Profilbillede for fehår

Det er nok en arbejdsskade, men jeg bruger det. Som pædagog skal man fx lave sprogtest inden for et bestemt tidsrum ifht et barns alder. Fx mellem 2,10 og 3,4 år, altså mellem 2 år + 10 mdr og 3 år + 4 mdr; det er jo mere præcist at sige det i stedet for kun i hele og halve år, så derfor har jeg også brugt det om mine egne børn imens de var små (under skolealderen) - siger ikke min teenager er 16,10 år

Det er jo fint at angive små børns alder præcist, fordi der sker så meget på så kort tid.

Forvirringen opstår, fordi 2,10 rent matematisk betyder noget andet end 2 år og 10 måneder. 2,10 ≠ 2 år og 10 måneder; 2,10 = 2 år og 1-2 måneder. 

Lillehjertes idé med 2;10 er jeg med på. Lad os få den udbredt!

Anmeld Citér

4. juli 2023

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Aalborgtøsen skriver:

Der er noget, jeg har lagt mærke til, at mange skriver vedr. alder på deres børn, som jeg undrer mig lidt over. 

Nu var der fx en, der lige skrev 2,7 år. Og hvorfor lige udregne ,7 år ud af 12 måneder? Det vil da i hvert fald være nemmere blot at skrive 2 år og 8 måneder (0,7 år er ca. 8 måneder)
Eller menes der 2 år og 7 måneder? I så fald skurer det noget her i matematikers øjne  

Nu regner jeg selv blot i hele og halve år pånær da min datter var baby. Så opfatter I fx 4,5 år som et barn, der er mellem 4½ og 5 år eller 4 år og 5 måneder? Jeg gør selv det første. 

Jeg skriver enten det hele, f.eks. "4 år 5 mdr" eller forkorter det til "4å5m", netop for at det ikke skal forvirre som jeg synes det ofte gør når folk bruger komma.

Anmeld Citér

4. juli 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Mor og meget mere skriver:

Jeg er også ordkløver - og det hedder “skurrer i mine ører”

Haha ja okay, ikke et ord jeg nogensinde har stavet til før

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.