Disponibelt rum som børneværelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.346 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. juli 2023

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Vi er ved at se på et nyt hus. I kælderen er der 2 oplagte børneværelser men kælderen er registreret som disponible rum. 

Kælderen er ellers i beboelsesstandard, relativ nyistandsat og uden fugt. Der er udgang i kælderen gennem en dør og halvstore vinduer i hvert rum. Radon niveauet er under det maks anbefalede.

Ville i turde bruge værelserne som børneværelser selvom det er disponible rum?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2023

Anonym

Ja. Det handler primært om rummene er registrerede i BBR. Så længe der er udgangs mulighed og tørt, så ville jeg ikke tøve med at bruge den til værelser. 

hilsen bygningskonstruktøren  

Anmeld Citér

2. juli 2023

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Anonym skriver:

Hej med jer.

Vi er ved at se på et nyt hus. I kælderen er der 2 oplagte børneværelser men kælderen er registreret som disponible rum. 

Kælderen er ellers i beboelsesstandard, relativ nyistandsat og uden fugt. Der er udgang i kælderen gennem en dør og halvstore vinduer i hvert rum. Radon niveauet er under det maks anbefalede.

Ja, det ville jeg uden problemer godt turde, hvis rummene ellers er lyse, tørre og tiltalende. 

Anmeld Citér

2. juli 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg ville være bekymret for det, hvis man ikke kan benytte vinduerne som flugtvej, hvis dette skulle blive nødvendigt.

Anmeld Citér

2. juli 2023

Anonym

Jixy skriver:

Jeg ville være bekymret for det, hvis man ikke kan benytte vinduerne som flugtvej, hvis dette skulle blive nødvendigt.

Ts skriver der er udgang gennem en dør fra kælder til det fri. Det er bedre forhold end når du befinder dig på en 1. Sal - der kravler du heller ikke lige ud af vinduet  

Anmeld Citér

3. juli 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Ts skriver der er udgang gennem en dør fra kælder til det fri. Det er bedre forhold end når du befinder dig på en 1. Sal - der kravler du heller ikke lige ud af vinduet  

Det hjælper ikke meget med en dør som udgang til det fri, hvis der f.eks. er brand i gangen der fører ud til den dør.

Hvis du har et vindue på 1. sal, kan det bruges som redningsåbning, enten hvis du kan hoppe ned selv, en nabo kan komme med en stige eller brandvæsnet kan redde dig ud den vej, når de kommer - og hvis det brander skal du nok finde en måde at komme ud/ned på

Der skal være en redningsåbning direkte til det fri fra beboelsesrum.

Anmeld Citér

3. juli 2023

Anonym

Kommer an på om vinduerne kan åbnes så man kan komme ud i tilfælde af brand. Hvis de sidder lidt for højt, er tophængte og åbner op i en lyskasse med gitter -nogo

Der skal altid være to muligheder ud af et brændende rum

Jeg har selv boet i en kælder med de vinduer jeg beskrev, men der var to dørebi hver ende af rummet -en til trappen op i huset og en til tilstødende lokale med dør ud til det fri. Det var okay

Jeg ville dog aldrig selv vælge det til mine børn i dag

Anmeld Citér

3. juli 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Som ovenstående skriver, skal der være to redningsåbninger. Så ud over døren i kælderen skal man kunne komme ud af vinduet. Hvis dette er tilfældet, ville jeg synes det var ok. 

Men hvor store er børnene og hvor ligger jeres soveværelse? Vil de være trygge ved at sove evt forholdsvis langt fra jer? 

Anmeld Citér

3. juli 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Anonym skriver:

Mon ikke man nok skulle hoppe ud hvis alternativet var at brænde inde? Det handler også om at vinduet skal være stort nok til at redningsfolk kan komme ind

Anmeld Citér

3. juli 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer.

Min bror og jeg havde værelser i kælderen som børn. Dee var ingen dør og vinduerne sad højt. 
Det var godt nok også i 90’erne så man tænkte måske anderledes dengang. Men udfra det du beskriver ville jeg ikke være bekymret. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.