Anonym skriver:
Er jeg den eneste der synes det er svært at få budgettet til at række?
Jeg må nok starte med at sige det er et privilligeret problem det her -jeg ved mange sidder væsentlig strammere end os i det. Så jeg håber i vil se på det ud fra hvad vi har været vant til at leve for 
I mange år har vi været vant til aldrig at se på priserne men bare putte i kurven hvad vi havde lyst til. Handle hver/hver anden dag med dertilhørende impulskøb og færdigretter fra deli eller dyre madposer (middag for to fra menu f.eks.) Massere af madspild fordi vi glemte hvad vi havde på køl og fik lyst til anden mad som vi så handlede til osv
Spiste takeout/frokost ude ca hver uge eller også har vi haft måltidskasser
Over det sidste år har vi virkelig strammet op. Både pga generel inflation men særligt energipriser (vi har fyr), Stigende renter på vores lån, og kombinationen med en barsel med lavere indtægt har gjort det nødvendigt. Vi spiser ikke længere ude, har ikke bestilt takeout hele dette år (hvilket er en mega sejr!) Heller ingen måltidskasser. Vi handler nu én gang om ugen og laver madplan, handler efter tilbud og køber stort ind af det vi bruger meget, så vi over tid sparer. Vi spiser maks 1-1,5 kg kød om ugen 5 mennesker (modsat 100-200g pr mand pr måltid før)
Jeg genbruger nu alle rester og madspild er kun mad der faktisk bliver tabt på gulvet (og skræller)
Og alligevel -trods al den planlægning bruger stadig vi 1200-1300 hver uge på mad. Er det bare det det koster? Det er mellem 5000 og 6500 om måneden for en familie på 5 (to voksne en på 7 en på 5 og en på 1) vi har prøvet/prøver at bruge højst 5000 pr måned
Det er selvfølgelig en kæmpe besparelse ifht hvad vi brugte før (det kunne fint løbe op i 9-11.000 pr måned)
Vi har jo klart haft et overforbrug før, fordi vi kunne, så jeg har faktisk svært ved at finde ud af om det er "rimeligt" med det beløb, eller om det burde være muligt med maks 5000 også de måneder med 5 uger. Vi er en voksen og et barn der spiser hjemme døgnet rundt. Ét barn får madpakke og den sidste voksne og barn har frokostordning
Pga allergier i familien tør jeg ikke købe en "lykkepose"/to good to go
Er der andre ting man kan gøre? Hvad gør i hjemme og har i også måtte lægge om?
wow det er flot klaret at gå fra så stort et overforbrug og "blindhed" overfor hvad man brugte sine penge på til hvordan I gør nu så lige først et kæmpe skulderklap til Jer...
dernæst for at vi kan klare os hver måned for 4500 kr til samme antal og næsten samme alder på børnene gør vi følgende:
alt kød er altid tilbud med max kgpris på 55 kr eller datovarer der fryses.. lige nu er 90% af det i min fryser af kød med gule mærker på..
alt brød- undtagen almindeligt rugbrød der koster 7.95 for en pakke der rækker 3 dage- er også gule mærker..
for at fylde i diverse retter er det frost grøntsager der enten puttes i som de eller blendes alt efter hvad jeg laver..
og ja det er kedelig mad vi får og ja det er meget det samme hele tiden..
men ungerne kan lide maden hver gang, de mangler ikke noget i forhold til vitaminer osv og der er minimalt madspild for det bliver altid spist op eller rester gemmes til at blive mixet dagen derpå med lidt ekstra..
men tror også det handler om hvor man handler henne :)
vi handler i Rema.. vi har ingen madplaner for jeg kan simpelthen ikke klare hvis der så en dag opstår noget og jeg skal lave en pludselig ændring i systemet...
vores største post efter bleer er mælk.. vi bruger gennemsnitligt 2.5 L mælk hver dag..
vores pålæg er det billigste mærke i forhold til kiloprisen- så nogen gange remas eget mærke og andre gange er det mærkevarer..
så husk nu altid at kigge kilopriser fremfor at tro på at tilbud er billigst.. har mere end en gang sparet mere ved at købe andet end tilbuddet pga kiloprisen stadig var lavere end tilbuddet.. :)