Delesommerhus med svigerfamilien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.610 visninger
10 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. juni 2023

Anonym trådstarter

For et par år siden overførte min svigermor ejerskabet af sit sommerhus til sine 2 børn. Min svigerinde har altid været husets egentlige ejer og bruger, men mine svigerforældre har brugt det lidt mere de seneste år. Vi har det nærmest aldrig, fordi vi ikke bor i nærheden. Men nu har vi små børn og vil måske gerne have det en enkelt uge eller to i sommerferien. Mere har vi ikke behov for. Vi har siden overdragelsen delt regninger til renovation og forsikring, men vi har ingen indflydelse på huset, dets indhold eller bare plads på skabshylderne. Det var vi egentligt okay med, så længe de så havde udgifterne og holdt huset, som jo egentligt altid har været deres. Men vi er ordensmennesker og de er rodehoveder. Dvs. ting bliver væk, ødelagt osv. Så nu står vi et sted, hvor vi skal beslutte, om vi skal tage mere ansvar for huset og dermed også kræve mere brugsret og indflydelse.. eller om vi skal presse på for, at de køber os ud.

Jeg tror ikke, min svigerinde har råd til at købe os ud, men jeg gider omvendt ikke have regninger for noget jeg næsten ikke bruger, ikke kan passe på lige fod og som jeg egentligt bare er blevet overdraget som en arveskattefidus.

Ideen var sådan set, at det stadig var min svigermors hus i alle andre henseender, end på papiret. Det fungere bare ikke i praksis, fordi det er min svigerinde, der bruger huset flittigt og tager flere regninger, som hun så mener vi skal deles om, fordi vi har huset 5 dage i år.

Puh længere skriv. What to do? Kom ud af det hurtigst muligt og hvordan????. Eller tag ansvar og kræv mere... Jeg ser sort bare når skurene er rodede. Jeg er bange for, at de bare kommer til at ødelægge og smide vores ting væk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvis i reelt ik bruger det mere end 5 dage om året, og stadig betaler alle udgifter, på lige fod, som søsteren. Ja så syntes jeg det gir sig selv.

Jeg ville bede om, at blive købt ud. Og hvis ik de ka det, så ville jeg nok sige, at siden det er dem, der bruger huset, må de også stå for alle udgifter.

Vil de ik det, ville jeg nok insistere på at sommerhuset, blev solgt, og fortjenesten delt ligeligt. 

Det ka jo i princippet slet ik økonomisk betale sig for jer, at have faste udgifter på huset, når i ik bruger det mere end 5 dage om året. De penge ku i bruge på at leje et sommerhus vh Stine 

Anmeld Citér

27. juni 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Nogenlunde enig i ovenstående. Ville dog være forsigtig med at fremtvinge et salg, da det lyder som om, det knytter sig følelser til sommerhuset - i stedet eventuelt aftale en afdragsordning ved salg.

Derudover synes jeg, at det er din mand, der skal tage “kampen”, da det er hans familie, og han bedre forstår alle variabler forbundet med stedet og menneskene.

Anmeld Citér

27. juni 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Kan udgifterne til huset, på en måde, deles ud fra andel af tid I forskellige familier bruger i huset?

Kan I få et aflåst skab til jeres personlige ejendele?

Anmeld Citér

27. juni 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg ville personligt ikke gide dele sommerhus med nogen som har en så markant forskellig standard for rod end min egen. Det skal selvfølgelig ikke være fuldstændig firkantet og der skal være plads til alle. Men jeg tror det bliver en uendelig kilde til konflikt hvis I er for forskellige, så jeg synes I skal bede om at blive købt ud.

Anmeld Citér

27. juni 2023

Anonym trådstarter

Huse bliver brugt meget flittigt af min svigerfamilie og er et samlingspunkt i familien, så salg er slet, slet ikke på tapetet. Mit dilemma er netop, at vi nok aldrig rigtigt ønskede at eje et sommerhus med søsteren og ikke havde indtryk af, at vi skulle have alle de udgifter. Men søsteren har altid brugt huset meget og kan nok godt se, at det ikke er rimeligt, at hendes forældre betaler for hele gildet. Men så når vi rykker ind i 5 dage kommer mailen med "hey, vil i lige betale for det her og det her og der skal også lige ordnes". Det er bare ikke os, der bruger det fra marts til oktober.

Anmeld Citér

27. juni 2023

Tip!

Jeg ville komme ud af det hurtigst muligt - I kan for de kroner/øre i bidrager med til “jeres” sommerhus nok fint kunne leje et sommerhus de par dage om året i har behov for. 

Hvis ikke din svigerinde kan sidde med udgifterne alene, så kan du foreslå hende at huset kan lejes ud, så hun får hjælp til at dække udgifterne - og der skal så også være ryddet op  

Anmeld Citér

28. juni 2023

Cerenia

Kom da ud af det og evt køb/lej jeres eget 

Anmeld Citér

28. juni 2023

Anonym

Men hvis man egentlig ikke har råd til det sommerhus, men kun har det fordi man har arvet det, så skal ingen af jer måske ikke have det. Selvom det betyder meget for familien. Så må I sælge det og så må svigerfamilien købe et sommerhus selv de har råd til. Det kommer nok til at skabe konflikt, som ingen kender konsekvenserne af.

Hvad siger din mand? Er i enige om det her? Uanset hvad, er Det er ham der bør tage det op med sin søster og forældre og være med til at finde en løsning. Ikke dig i første omgang. 

Anmeld Citér

28. juni 2023

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Spørg om de kan købe jer ud.

Ellers forslå at i deler ugerne i har ret til sommerhuset op og så vil i leje det ud i jeres uger, så i får dækket jeres udgifter.

(Uden at kende dem tænker jeg ikke de er interesseret i det, da de jo vil miste en stor del af de "gode" uger og evt heller vil købe jer ud) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.