narcissist træk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.101 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2023

Anonym trådstarter

Hej

Jeg mistænker min mand er Narcissist

Kommer fra en omsorgssvigtet familie, hvor mine behov aldrig har haft en prioritet 

- Nu her mist i mine 30 er mistænker jeg at jeg har lavet en kæmpe fejl at få børn med ham

Hvad er jeres oplevelse med partner med narcissist træk?

- Forlod i dem eller blev i sammen? 

- Hvad er jeres råd?

IG er meget firkantet løb skrigende væk, men der er altså mange nuancer i det her

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2023

Anonym

Sådan var min eks, vi gik fra hinanden. Det var heller ikke så kompliceret for vi havde ikke børn sammen

Anmeld Citér

25. juni 2023

Anonym

Jeg har haft en narcissistisk kæreste. Vi fik gudskelov ikke børn sammen, men jeg havde 2 fra tidligere forhold og havde svært ved at forlade det nye forhold pga skam over ikke at kunne få det til at lykkes, at skulle tage en person ud af mine børns liv (de var glade for ham - selvom han var pisse ligeglad med dem) og bare følelsen af at være en fiasko som mor og indrømme at jeg havde valgt en forkert mand til vores lille familie. Det var hårdt.

Vi var sammen 5 år. Og jeg gik med tanker om at gå i 3,5 år før jeg tog skridtet. Det bedste valg nogensinde!  

Anmeld Citér

25. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har haft en narcissistisk kæreste. Vi fik gudskelov ikke børn sammen, men jeg havde 2 fra tidligere forhold og havde svært ved at forlade det nye forhold pga skam over ikke at kunne få det til at lykkes, at skulle tage en person ud af mine børns liv (de var glade for ham - selvom han var pisse ligeglad med dem) og bare følelsen af at være en fiasko som mor og indrømme at jeg havde valgt en forkert mand til vores lille familie. Det var hårdt.

Vi var sammen 5 år. Og jeg gik med tanker om at gå i 3,5 år før jeg tog skridtet. Det bedste valg nogensinde!  

Godt du gik fra ham! Må jeg tillade mig at spørge om hvordan man kendetegner disse træk? 

Anmeld Citér

25. juni 2023

RB90

Ikke gode erfaringer desværre har en datter med min ex mand som er.

Var sammen med ham i 9 år, og det var frygteligt hårdt at komme væk! Men den bedste beslutning trods alt. Men stadig en kamp med samarbejdet omkring vores datter ind i mellem her knap 7 år efter

jeg håber du er ok

Anmeld Citér

25. juni 2023

Aimah

Profilbillede for Aimah

Har rigtig kedelige erfaringer med den type. 

Havde en kæreste der altid var bedst, han sagde altid at hans venner var misundelige på hans liv (de gad ham ikke), han tænkte kun på penge og fik mig til at sende min opsparing over til ham, for han blev sur hvis ikke jeg gjorde det. Han pointerede tit at jeg gjorde ting forkert, f.eks. skar en vandmelon forkert. Han kunne finde på at ringe og sige at vi skulle købe en lejlighed, sætte den i stand og så sælge den, jeg sagde altid nej og han mente at jeg ødelagde hans drømme. Seksuelt var han modbydelig og blev meget vred hvis jeg sagde nej. Han mente aldrig jeg var kærlig overfor ham. Han blev rasende en dag jeg ikke ville kysse ham på munden fordi han havde halsbetændelse og jeg ikke ville være syg. Han spændte ben for mig og blev jeg sur, så sagde han: "årh det er jo bare for sjovt, du er så nærtagende". Jeg skred efter en ferie fordi han sagde til mig at jeg var snotdum. Jeg tvivlede på mine kommunikationsevner fordi han altid blev vred når jeg sagde noget. Han gaslightede mig på det groveste ved at blive sur på mig Ove ting han selv havde gjort, men jeg tvivlede jo på om jeg egentlig havde gjort det..

Vi fik aldrig børn sammen

Jeg tog skridtet til at sige farvel fordi jeg læste bogen 'Den svære kærlighed' af Christina Copty hvor der er en tjekliste med tegn på en narcissistisk kæreste. Den kan klart anbefales! 

Husk at det er en personlighedsforstyrrelse og den kan ikke ændres ved terapi. Man kan få dem til at virke roligere og som den perfekte kæreste i lang tid, men en dag er der en ting der får dem til at vise deres sande jeg igen. Det kaldes The Rubberband Theory. 

Synes det skal låne/købe bogen og se om du genkender tegn i dit forhold

Anmeld Citér

25. juni 2023

Anonym trådstarter

Aimah skriver:

Har rigtig kedelige erfaringer med den type. 

Havde en kæreste der altid var bedst, han sagde altid at hans venner var misundelige på hans liv (de gad ham ikke), han tænkte kun på penge og fik mig til at sende min opsparing over til ham, for han blev sur hvis ikke jeg gjorde det. Han pointerede tit at jeg gjorde ting forkert, f.eks. skar en vandmelon forkert. Han kunne finde på at ringe og sige at vi skulle købe en lejlighed, sætte den i stand og så sælge den, jeg sagde altid nej og han mente at jeg ødelagde hans drømme. Seksuelt var han modbydelig og blev meget vred hvis jeg sagde nej. Han mente aldrig jeg var kærlig overfor ham. Han blev rasende en dag jeg ikke ville kysse ham på munden fordi han havde halsbetændelse og jeg ikke ville være syg. Han spændte ben for mig og blev jeg sur, så sagde han: "årh det er jo bare for sjovt, du er så nærtagende". Jeg skred efter en ferie fordi han sagde til mig at jeg var snotdum. Jeg tvivlede på mine kommunikationsevner fordi han altid blev vred når jeg sagde noget. Han gaslightede mig på det groveste ved at blive sur på mig Ove ting han selv havde gjort, men jeg tvivlede jo på om jeg egentlig havde gjort det..

Vi fik aldrig børn sammen

Jeg tog skridtet til at sige farvel fordi jeg læste bogen 'Den svære kærlighed' af Christina Copty hvor der er en tjekliste med tegn på en narcissistisk kæreste. Den kan klart anbefales! 

Husk at det er en personlighedsforstyrrelse og den kan ikke ændres ved terapi. Man kan få dem til at virke roligere og som den perfekte kæreste i lang tid, men en dag er der en ting der får dem til at vise deres sande jeg igen. Det kaldes The Rubberband Theory. 

Synes det skal låne/købe bogen og se om du genkender tegn i dit forhold

Fantastiske råd

TAK 

Låner helt sikkert bogen 

Anmeld Citér

26. juni 2023

Cerenia

Hej

Jeg mistænker min mand er Narcissist

Kommer fra en omsorgssvigtet familie, hvor mine behov aldrig har haft en prioritet 

- Nu her mist i mine 30 er mistænker jeg at jeg har lavet en kæmpe fejl at få børn med ham

Hvad er jeres oplevelse med partner med narcissist træk?

- Forlod i dem eller blev i sammen? 

- Hvad er jeres råd?

IG er meget firkantet løb skrigende væk, men der er altså mange nuancer i det her

Se du bare at komme væk. Det vil aldrig blive bedre. Min veninde fik barn med en narcisist og hun måtte på krisecenter. Tanken om hun er bundet til ham resten af livet hader hun. 

det tog hende mange forsøg på at forlade ham indtil det lykkes. Hun troede han kunne ændre sig og hun ikke fortjente bedre.. 

Heldigvis blev hun klogere og har nu den sødeste, mest empatiske kæreste som hun aldrig havde troet var mulig.

Så mit råd er helt klart at komme ud af det forhold især inden dit selvværd er helt nede. Du har styrken i dig til at komme videre. Man fortsætter ikke en relation med en narcisist når man først har fået øjnene op for det - eller jo det kan man godt, men det vil gå udover dig og dine børn resten af livet. De tror at det er normalt den måde far opfører sig på og vil måske selv havne i lignende situation i fremtiden. 

Anmeld Citér

26. juni 2023

Anonym

Anonym skriver:

Godt du gik fra ham! Må jeg tillade mig at spørge om hvordan man kendetegner disse træk? 

Jeg blev først rigtig klar over det efter en rum tid. Måske kan du kende noget fra min historie.

her var det et stort fokus på ham selv, altid. Han kunne tale uafbrudt om sig selv, sine bedrifter, hans fremtidsudsigter og planer. Han havde regnet alt ud og var SÅ klog - i følge ham selv. Han mente også at vide alt om hvordan andre mennesker var - faktisk mente han at han kendte alle mennesker bedre, end de kendte sig selv. Også mig. 

han kunne ikke klare når jeg ikke bed på hans provokationer. Han elskede at udfordre mig på vores forskellige holdninger til alt lige fra børneopdragelse til politik. Han ledte efter en reaktion så han kunne pege mig ud som “the bad guy”.. men Jeg forholdt mig altid roligt og nøgternt. Han hidsede sig op og øgede stemmeføringen jo mere rolig jeg var. Det var ubehageligt at være i og skete under helt alm diskussioner om ting der dybest set ikke var vigtige. 

når han fik alkohol ændrede han sig markant. Blev enormt nedladende. Kunne finde på at ønske mig en smertefuld død. Sige at jeg var idiot hvis jeg virkelig troede på at han elskede mig.

han var også enormt jaloux. Kunne komme ud af absolut ingenting. I starten af forholdet misforstod jeg det og troede det handlede om at han var såååå glad for mig og ikke ville miste mig. Men det var bare kontrol. Jeg skulle aflægge rapport efter fester og byture. Med tiden blev han også jaloux når vi var afsted sammen. Efter en super hyggelig aften med masser af kærlighed imellem os, kunne han på vejen hjem pludselig mene at jeg overså ham og vat ligeglad. Og det udløste nedladenhed, han kunne finde på at forlade mig (altså sige at det var slut) og hvis jeg prøvede at tale fornuft kunne han blive så arrig at han råbte og skubbede til mig eller fejede benene på mig så jeg lå på jorden og han kunne “stikke af”. 

han blev altid meget sonende og kærlig bagefter. Når han blev ædru. Helt enormt og kvalmende faktisk. Men selvom han undskyldte i et væk, så mente han samtidig  at jeg nok havde gjort noget der fremprovokede det. Han var aldrig bare en idiot, i hans egen verden. Der var altid en årsag.. selvom det på ingen måde kunne være en undskyldning for fx voldelig adfærd. Det var sygt.. 

Han var også kold overfor mine børn. En  rigtig legeonkel når vi var ude. Men hjemme, der sagde han ikke engang hej når de kom hjem fra institution. Han spurgte aldrig til dem og han deltog ikke i noget praktisk (tandbørstning, putning, hente/bringe) med mindre jeg ikke var hjemme og han ydede bestemt ingen omsorg. Selvom han boede med dem i 5år fra de var 2 og 5 år. 

han sagde sågar til min veninde, til min 30års fødselsdag, at han bare ventede på de flyttede hjemmefra. Han lagde ikke skjul på at han helst bare ville være mig og ham. 
men da jeg gik fra ham, var der ingen reaktion. Ikke et “det er jeg ked af” ingenting. Så hvad han egentlig har følt - om han overhovedet kunne føle noget - det ved jeg ikke. 

Anmeld Citér

26. juni 2023

Anonym

Min x gennem 14 år er det, og det var sindssygt. Blev hos ham for børnenes skyld. Nu er han sindssyg på afstand, slipper aldrig af med ham

Min nye kæresten gennem 5 år har mange narcissistiske træk, desværre. Det kan være frygteligt, men han er også fantastisk på andre områder. Jeg forsøger at leve med det. Han er folkeskolelærer og enormt begavet, vellidt, smilende, overskud udadtil, social ovv osv. kunne blive ved. Men så er der så bagsiden. Jeg faldt for alt det gode og det dårlige så jeg efter et lille år, men det er som det er og jeg elsker ham rigtig højt trods det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.