Stress på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.232 visninger
7 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. juni 2023

Anonym trådstarter

Jeg er på barsel med mit 2. barn.

Han er 6 måneder, mild og sover nogenlunde. 

Min mand laver mad, min mor vasker vores tøj (hvilket jeg er flov over), vi har rengøringshjælp og svigermor henter den store en gang om ugen og leger med hende der.

Alligevel er jeg ved at knække. Jeg har en kæmpe klump i brystet, har svært ved at trække vejret, ligger vågen om natten mens baby sover og når den store er afleveret i børnehaven omkring kl 9, så føler jeg allerede at dagen er gået, at jeg ingenting har nået igen i dag for h*n skal jo hentes lige straks. Jeg henter omkring kl 15, det tager 15 min at gå derhen. Så jeg har jo god nok tid egentlig, selvom det går stærkt. Min mand spørger hvad han kan gøre, men jeg ved det ikke. Jeg kan ikke overskue noget. Vores hus er kaos (minus lige omkring vi har rengøring), der er så meget jeg gerne vil nå men jeg ender med bare at sidde at glo mens min dreng sover og når han er vågen, ja, så bruger jeg jo tiden med ham. I forhold til mit store barn føler jeg at jeg er den sure mor hele tiden. H*n vil egentlig bare nærhed, men jeg er fyldt op, så jeg prøver at kompensere ved at købe legetøj eller andet, men så skal jeg pludselig være med i legen og så ender jeg med at være vrissen og ikke rigtig til stede alligevel. Jeg har så dårlig samvittighed. 

Min mand har selv noget stress han døjer med, så vil heller ikke putte for meget over på ham. Jeg har tidligere gået til psykolog efter vi mistede sent i forrige graviditet, men bare tanken om at skulle finde tid til psykolog, transport frem og tilbage mm, det får det til at kortslutte i mit hoved.

I min forrige barsel savnede jeg at komme tilbage på arbejde, det gør jeg ikke denne gang. Jeg er glad for mit arbejde og mine kolleger, men hvis tingene ikke hænger sammen når jeg er hjemme, så har jeg ingen idé om, hvordan det skal hænge sammen når jeg skal arbejde. Jeg har et fleksibelt arbejde med mulighed for hjemmearbejde, så det er gode forhold.

Jeg ved ikke hvad jeg vil med dette indlæg, men jeg havde lige brug for at få det ud

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg tror, du skal kontakte lægen. For det lyder ikke helt normalt og sundt. Jeg tænker ikke stress, men måske noget belastningsreaktion, efterfødselsreaktion eller andet. Uanset hvad skal du gøre noget ved det.

Især din store dreng har også brug for sin mor, og det kan intet legetøj i verden gøre op for. 

Anmeld Citér

19. juni 2023

Anonym

Har du overvejet at blive tjekket for en efr eller en fødselsdepression?

Anmeld Citér

19. juni 2023

Anonym

Jeg fik stress i min 2. barsel. Corona, kolikbarn og jeg synes det var svært at være mor til to. 
Jeg gik til egen læge (alt for sent) og blev henvist til en psykolog. Det er først nu, 2 år efter at jeg var hos lægen, at jeg har det okay igen og kan begynde på arbejde. Der var en hård kamel at sluge. 

Anmeld Citér

19. juni 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg stemmer i med de andre, jeg tror også en tur til lægen kan gøre noget godt for dig. 

Jeg har selv en sygdom der gør at min energi og mit overskud er meget begrænset. For mig virker det at have helt faste rutiner omkring hvad der gøres hvornår. Så mandag er der rengøring, tirsdag er der vasketøj, onsdag tømmes alle skraldespande osv. Jeg startede meget simpelt med 1 rutine 1 dag af gangen, og så har jeg langsomt bygget den op. 
Vi er gået fra et hjem der altid sejlede og var møgbeskidt til et nogenlunde rydeligt hjem der rent faktisk bliver gjort rent. Det har virkelig været en gamechanger for mig at få opgaverne lagt fast på den måde. 

Men allerførst må du en tur til lægen og få en henvisning så du kan få noget behandling.

Anmeld Citér

19. juni 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Prøv at tage fat i din sundhedsplejerske - måske din kommune har et tilbud til mødre i den situation du er i.
Er du blevet screenet for en efterfødselsreaktion sf din sundhedsplejerske?

Anmeld Citér

19. juni 2023

Anonym

Kontakt din læge eller sundhedsplejerske. Du skal ikke have det sådan, du lyder følelsesmæssigt belastet udover hvad der kan ses som acceptabelt. Husk man godt kan blive sygemeldt i sin barsel og overdrage barslen til partneren. Måske vil det være en god løsning for jeres familie indtil der kommer mere ro på?

Anmeld Citér

19. juni 2023

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Jeg har bestilt en tid hos min læge for at snakke om situationen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.