Anonym skriver:
Hej,
har været sammen med konen i snart 17 år. Vi har 2 små børnehavebørn og hvor vores børn giver mig utrolig meget energi hver dag, så oplever jeg ikke det samme med min kone.
Når vi endelig har sex, så er det rigtig godt, men det sker meget sjældent og vi har egentlig ikke begge lysten (til hinanden). Altså, når vi har sex er det som sagt godt, men det er ikke sådan at vi længes efter at have sex med hinanden.
Til gengæld er jeg utrolig meget fristet af andre kvinder (mere og mere) og i de seneste år er der flere og flere kvinder, der lokker mig, men jeg har afvist gang på gang, da jeg ikke er vil være sammen med andre, når jeg er i et forhold. Utroskab er no-go.
Når vi er ude, så hygger børnene sig, mens vi blot gør det for børnenes skyld. Jeg nyder ikke at have min kone med. Der er altid en konflikt lige på trapperne og er jeg i stedet kun afsted med børnene, så har vi altid en kanon dag/tur.
Når børnene er puttet, så sidder vi hver for sig eller laver hver vores aktivitet og sådan har det været længe.
Jeg kunne blive ved, men stopper for nu...
Familieterapi har vi overvejet, men 1.700 kr. for en time... Og hvad jeg hører fra venner omkring deres erfaringer med familieterapi, så er det penge, vi begge ikke vil bruge på dét.
Tanken om skilsmisse, kan jeg ikke bære at udsætte børnene for. De er som sagt super lykkelige og vi elsker dem begge utrolig højt.
Jeg bliver dog ret deprimeret med tanken om, at jeg skal tilsidesætte mine egne behov resten af livet, men accepterer også at gøre det for børnenes skyld (selvfølgelig tilsidesætter man som forældre sine egne behov, men jeg tænker, I ved, hvad jeg mener).
Det er frustrerende og svært og jeg vil egentlig blot gerne høre nogle input..
Måske gentager jeg nogle af de andre i tråden, men vil alligevel gerne give mit besyv med.
Jeg synes, du lyder som en dejlig og reflekteret person, og jeg forstår godt dit dilemma.
Jeg tænker, at I skal i arbejdstøjet for at redde jeres familie. Og jeg tror helt sikkert, noget familierådgivning eller parterapi godt kan hjælpe. Undersøg markedet lidt, og find en, som passer godt til jer, som andre har gode erfaringer med. Jeg kender flere par, der har været i parterapi, som har fået god hjælp.
Jeg synes også, det lyder som om, I har noget at bygge på. I fungerer som familie. Jeres sexliv er ikke helt dødt - det er faktisk fint, når I gør det. Og du har en indstilling, at jeres børn ikke skal igennem en skilsmisse. Det er virkelig en indstilling jeg har stor respekt for.
Jeg har den samme indstilling - mine børn skal ikke igennem en skilsmisse, hvis jeg på nogen måde kan undgå det. Og den indstilling er jeg i mit parforhold med. Det betyder, at når vi har problemer, så er det aldrig et spørgsmål om, om vi går fra hinanden. Vi er en enhed, vi løser det i fællesskab. Derfor kan vi også være trygge og tale om alt muligt - for vi er indstillede på, at vi skal igennem tingene sammen.
Kan sådan en indstilling måske hjælpe jer? I bliver i hvert fald nødt til for alvor at få taget fat på snakken om, hvordan I kommer ud af det her dødvande, hvor I voksne ikke trives.