Lav scores på wisc test

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2023

Cvbn

Åh jeg hader udtrykket “mental retardering” og er så ked af, at psykologerne stadig bruger det.

Det lyder så hårdt, men du skal vide, at der er STOR forskel på, hvad det får af betydning. Jeg arbejder med 10. Klasses specialklasse. De fleste af vores elever, har fået den mærkat sat på sig, men rigtig mange af dem er altså helt almindelige unge mennesker, som lever et dejligt ungdomsklub med venner, kærester, fester og fritidsjob. Flere af dem går også videre i en helt almindelig uddannelse. Din dreng er så lille endnu, og hele verden ligger foran ham. Tro mig, når jeg siger, at en test primært er brugbar som et arbejdsredskab i forhold til, hvordan man bedst hjælper ham videre - den siger intet om, hvilken fremtid han har… 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2023

Anonym trådstarter

Igen skriver:

Først og fremmest: det må en Ppr psykolog på ingen måder udtale sig om, de må ikke diagnosticere. Derudover kommer det helt og aldeles an på fordelingen af scorende hvilken type udfordringer på begavelsen der er tale om. Hvis dit barn scorer gennemsnitligt i nogen scorer, men helt i bund i andre, betyder det ikke retardering. Og til sidst, der kan også være tale om at barnet er i mistrivsel og ikke kan indgå i testen, det vil i sig selv kunne give et meget misvisende resultat. 
ps. Jeg har selv 3 børn med diagnoser, deriblandt også retardering. Det er et meget vidt begreb, og du burde slet ikke have fået sådan en melding uden en ordentlig forklaring 

Vidste godt at han ville ligge lavt på det vebale, da han er bagud sprogligt, vi er ikke 2 sproget herhjemme, men han har en ven på legepladsen, som taler engelsk, og det er som om det fanger han bedre.

Jeg troede jo at når der forelå en ppv, så kunne jeg få en udredning på psykiatrien, men det sagde ppr psykologen nej til, hendes ord var: giv ham tid når han kan kommer i en minigruppe, lav intelligens er jo et stempel i sig selv

Selvom både ergoterapeut og jeg, tænker autisme, synes hun ikke det passede på ham, da han det sidste halve år, er blevet bedre social, og han får ikke nedsmeltninger.

Anmeld Citér

27. maj 2023

Anonym trådstarter

Cvbn skriver:

Åh jeg hader udtrykket “mental retardering” og er så ked af, at psykologerne stadig bruger det.

Det lyder så hårdt, men du skal vide, at der er STOR forskel på, hvad det får af betydning. Jeg arbejder med 10. Klasses specialklasse. De fleste af vores elever, har fået den mærkat sat på sig, men rigtig mange af dem er altså helt almindelige unge mennesker, som lever et dejligt ungdomsklub med venner, kærester, fester og fritidsjob. Flere af dem går også videre i en helt almindelig uddannelse. Din dreng er så lille endnu, og hele verden ligger foran ham. Tro mig, når jeg siger, at en test primært er brugbar som et arbejdsredskab i forhold til, hvordan man bedst hjælper ham videre - den siger intet om, hvilken fremtid han har… 

Ja det gør jeg også.

Tak for dit skriv

Man tænker jo så mange ting som mor; kommer han så nogensinde til at smide bleen, få en kæreste,  hvilke fordomme vil verdenen møde ham med, og m.m.

Anmeld Citér

28. maj 2023

Anonym

Cvbn skriver:

Men det er nu en gang det, det hedder i ICD-10, som er den diagnose"manual" vi bruger i Danmark.. Så det handler ikke om at ville bruge grove ord, men det er bare det, det hedder i fagtermer. 

Anmeld Citér

30. maj 2023

Igen

Profilbillede for Igen
Anonym skriver:

Vidste godt at han ville ligge lavt på det vebale, da han er bagud sprogligt, vi er ikke 2 sproget herhjemme, men han har en ven på legepladsen, som taler engelsk, og det er som om det fanger han bedre.

Jeg troede jo at når der forelå en ppv, så kunne jeg få en udredning på psykiatrien, men det sagde ppr psykologen nej til, hendes ord var: giv ham tid når han kan kommer i en minigruppe, lav intelligens er jo et stempel i sig selv

Selvom både ergoterapeut og jeg, tænker autisme, synes hun ikke det passede på ham, da han det sidste halve år, er blevet bedre social, og han får ikke nedsmeltninger.

Du kan tage ppv med til lægen og bruge den til at begrunde en henvisning. 

Anmeld Citér

31. maj 2023

Cvbn

Anonym skriver:

Men det er nu en gang det, det hedder i ICD-10, som er den diagnose"manual" vi bruger i Danmark.. Så det handler ikke om at ville bruge grove ord, men det er bare det, det hedder i fagtermer. 

Det ved jeg godt, og jeg har da vist heller aldrig påstået, at man brugte det for at være grov. Som fagperson ved jeg godt, hvad det betyder og hvorfor, men hvis du er indenfor området og har kontakt med de børn og forældre, som der testes, så må du også have oplevet, hvor hårdt disse ord rammer. Jeg sidder med rigtig mange familier, som skal “samles op” efter en testtilbagemelding fra en psykolog og Jeg synes, at det er super ærgerligt og synd for familierne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.