Føleforstyrrelser kan skyldes meget andet end sclerose, så der er gode chancer for, at du går fri. Men hvis det er sclerose, er det ikke nødvendigvis verdens undergang!
Jeg fik diagnosen i ‘13 efter flere år med en CIS-diagnose pga. synsnervebetændelse. Mit dominerende symptom er fatigue.
Jeg arbejder stadig på fuld tid og har sjældent en sygedag, men det er ikke nødvendigvis verdens klogeste prioritering, for jeg er ikke meget værd efter job og hviler, fra jeg kommer hjem. Havde jeg haft små børn, var det ikke gået. Men ingen naturlov siger, at man skal arbejde netop 37 timer, og nedsat tid eller fleksjob er løsningen for rigtigt mange.
Det er flere år siden, jeg har haft et attak. Medicinen, jeg får nu, er fantastisk. Jeg er sikker på, jeg ville have det endnu bedre, hvis jeg satte ind med træning og større fokus på kosten, men det rækker mit overskud ikke til. Jeg går til ridefysioterapi en time om ugen, og det styrker bl.a. min balanceevne og “låser kroppen op”.
Hvis dine symptomer viser sig at skyldes sclerose, så tag imod muligheden for et ophold på et af sclerosehospitalerne. Det er guld værd. Man træner, får undervisning i diverse emner relateret til sygdommen og vejledning omkring netop de symptomer/udfordringer, der er relevante for én.
Anmeld
Citér