Langtidsamning, mom-shaming

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2023

Baby.mamma

fehår skriver:

Hvorfor skal man absolut dække sig til, når man ammer? Jeg prøver bare at forstå.

Tjo, nu er det ikke til debat, men jeg kan som sådan godt lige svare, hvis det ønskes

Da det er en privat kropsdel, som man ikke viser i offentligheden, bør man ikke vise den i offentligheden. Hvis man ammer, så skal baby naturligvis have mad, men man krænker mange omkring sig, og bør derfor dække til. Baby bliver lige så mæt om mor er dækket eller ej, hvorfor det ikke er det mindste problem, men hvorfor det igen ville være enormt egoistisk ikke at dække sig

Derudover så ved jeg som ammende kvinde, hvor meget og hvor langt mælk kan sprøjte, og bestemt ukontrolleret, derfor bør man i min optik dække sig til, da det ikke er særlig fedt for omkringsiddende/stående at skulle have en fremmed kvindes mælk på sig og ej heller i drikke eller madvarer på en café

De mænd jeg kender, vil ikke engang "nyde noget af" deres egen kones mælk og derved bryst ved sex når der ammes, derfor ville en anden kvindes mælk heller ikke være sagen

Jeg håber det klarlagde et andet synspunkt end dit eget

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2023

Astoria

Profilbillede for Astoria

Nu er der jo sjældent tale om folk som skriver "Det er ikke lige mig" eller "Det ville jeg ikke selv gøre" men ofte grovere kommentarer. Jeg synes det er utrolig vigtigt at vi har en snak om hvordan man taler til hinanden på de sociale medier. Det gælder sådan set alle aldre. Hvis du går ind på kommentarspor på mange sociale medier, så er tonen utrolig hård. Fordi man ikke ser denne person så har folk intet filter, men ordene gør ikke mindre ondt fordi det er på skrift. Ja, hun er i det offentlige rum, men man har selv et ansvar for at tale pænt, så kan man være uenig, men man skriver ikke at en person er klam, børnemishandler eller andet. Det er ikke det samme som at folk får kommentarer på gaden, folk er meget mere uhæmmede på nettet. Så synes egentlig den diskussion er vigtig og vigtigere end at hun selv har et ansvar. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg er enig i det meste der bliver skrevet, men jeg tror det der rammer mig er den grovhed influencers (og andre i øvrigt) bliver mødt af på nettet. For som udgangspunkt åbner men jo selv op for debat ved at gå frem i aftenshowet eller poste noget på Instagram, og jeg synes virkelig det er fint at man så også tager den debat som tilhører. Men jeg synes det er så ufint og grænseoverskridende når folk skriver så voldsomme ting fx at en mor er børnemishandler fordi hun ammer sit store barn. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

fehår

Baby.mamma skriver:

Tjo, nu er det ikke til debat, men jeg kan som sådan godt lige svare, hvis det ønskes

Da det er en privat kropsdel, som man ikke viser i offentligheden, bør man ikke vise den i offentligheden. Hvis man ammer, så skal baby naturligvis have mad, men man krænker mange omkring sig, og bør derfor dække til. Baby bliver lige så mæt om mor er dækket eller ej, hvorfor det ikke er det mindste problem, men hvorfor det igen ville være enormt egoistisk ikke at dække sig

Derudover så ved jeg som ammende kvinde, hvor meget og hvor langt mælk kan sprøjte, og bestemt ukontrolleret, derfor bør man i min optik dække sig til, da det ikke er særlig fedt for omkringsiddende/stående at skulle have en fremmed kvindes mælk på sig og ej heller i drikke eller madvarer på en café

De mænd jeg kender, vil ikke engang "nyde noget af" deres egen kones mælk og derved bryst ved sex når der ammes, derfor ville en anden kvindes mælk heller ikke være sagen

Jeg kender tydeligvis nogle andre typer mænd, end du gør. Og som ammende kvinde har min mælk godt nok aldrig sprøjtet. Men der er vi forskellige allesammen. 

Tak for at dele dine tanker. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

fehår

havudsigt skriver:

Jeg er enig i det meste der bliver skrevet, men jeg tror det der rammer mig er den grovhed influencers (og andre i øvrigt) bliver mødt af på nettet. For som udgangspunkt åbner men jo selv op for debat ved at gå frem i aftenshowet eller poste noget på Instagram, og jeg synes virkelig det er fint at man så også tager den debat som tilhører. Men jeg synes det er så ufint og grænseoverskridende når folk skriver så voldsomme ting fx at en mor er børnemishandler fordi hun ammer sit store barn. 

Ja, tonen bliver virkelig hård. Det er jo også bevist, at vi er villige til at skrive helt andre ting over nettet, end vi ville sige til folks ansigter. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Jeg kender tydeligvis nogle andre typer mænd, end du gør. Og som ammende kvinde har min mælk godt nok aldrig sprøjtet. Men der er vi forskellige allesammen. 

Min mælk sprøjtede ud i mindst 40 cm da jeg ammede og kunne intet gøre ved det. Det synes jeg bestemt havde været træls i det offentlige rum. 
Men hvis man er ok med at dele sit privat liv på nettet så er det da bare så fint. Min eneste tanke er de børn det går ud over. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

Olismama

Profilbillede for Olismama
Baby.mamma skriver:

Ej…

Anmeld Citér

20. maj 2023

Baby.mamma

fehår skriver:

Velbekomme

Anmeld Citér

21. maj 2023

Lpdy

Jeg har ammet mine børn i hhv 2 og 3 år, og jeg har kun enkelte gange oplevet kommentarer - det har været fra familie eller tætte venner, der dog har sagt det hvor jeg ikke har været der. Der har min mand lukket den helt ned ;-) 

Jeg har aldrig fået blikke eller kommentarer fra fremmede eller bekendte. Jeg nægter i øvrigt at kalde det langtidsamning, det er jo med til at støtte diskursen at det er længere tid end “normalt”, og det er det jo ikke. Bare amning :-)

Anmeld Citér

21. maj 2023

Soonmom

Når man ligger ting på de sociale medier er det jo primært for at få likes og rygklap, men man må også kunne forvente at få det modsatte.

Hvis vi snakker i det virkelige liv bliver man jo ikke på samme måde "tvunget" til at komme med sin holdning. Jeg går sjældent hen til en ammende kvinde og give tommel op eller kommenterer på nogen måde , men når det bliver smidt på Instagram er formålet jo lige netop det, så dem som normalvis bare ville have vendt hovedet væk får det smidt i hovedet og "tvunget" til at give sin mening

Læg mærke til "tvunget" står i anførselstegn, for man kan selvfølgelig scrolle ned, men du ligger det til offentlig skue og beder om en mening 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.