Langtidsamning, mom-shaming

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.879 visninger
19 svar
38 synes godt om
19. maj 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg har lige læst på tv2 at en kvinde der ammer hendes barn på 2,10 mrd flere gange har fået meget negative og grimme kommentarer om det. 
Jeg ammer min datter på 11 mrd og har ikke tænkt mig at stoppe foreløbig. Jeg har faktisk også fået nogle lidt kritiske kommentarer på det. Ej, men jeg fatter ikke hvorfor pokker vi alle render og blander is i hinandens meget private forhold på den måde. Jeg forstår slet ikke at man kan få sig selv til at sige højt til en ammende mor, at hun burde stoppe. Hvorfor pokker blander vi os sådan i andres moderskab? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2023

Panther

Profilbillede for Panther
havudsigt skriver:

Jeg har lige læst på tv2 at en kvinde der ammer hendes barn på 2,10 mrd flere gange har fået meget negative og grimme kommentarer om det. 
Jeg ammer min datter på 11 mrd og har ikke tænkt mig at stoppe foreløbig. Jeg har faktisk også fået nogle lidt kritiske kommentarer på det. Ej, men jeg fatter ikke hvorfor pokker vi alle render og blander is i hinandens meget private forhold på den måde. Jeg forstår slet ikke at man kan få sig selv til at sige højt til en ammende mor, at hun burde stoppe. Hvorfor pokker blander vi os sådan i andres moderskab? 

Måske fordi hun er influencer på Instagram og lægger op til debat? Man skal selvfølgelig ikke snakke decideret grimt til folk uanset, men det er da sjældent, at man bliver konfronteret med det “på gaden”.

Anmeld Citér

19. maj 2023

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Men stadig…. Fair nok at man ikke selv har lyst til at amme, men at kommentere på andres valg. Hvorfor kan man ikke bare tænke sit?

Anmeld Citér

19. maj 2023

Panther

Profilbillede for Panther
havudsigt skriver:

Men stadig…. Fair nok at man ikke selv har lyst til at amme, men at kommentere på andres valg. Hvorfor kan man ikke bare tænke sit?

Altså jeg skal ikke kunne sige, hvorfor andre gør det (for jeg er selv generelt ret ligeglad med andres valg), men hvis man gør sig som influencer og lægger op til debat med små 30.000 følgere, en åben Instagram (hvor børnene er med på billeder) og deltagelse i tv2-program, så håber jeg da, at man lige har risikovurderet først.

Igen - selvfølgelig skal folk ikke snakke grimt, men at give udtryk for en holdning er vel helt ok i ovenstående situation? Det er jo netop ikke en privat sag mere, når man deler ud til (potentielt) alle.

Anmeld Citér

19. maj 2023

drabo

Profilbillede for drabo
Panther skriver:

Altså jeg skal ikke kunne sige, hvorfor andre gør det (for jeg er selv generelt ret ligeglad med andres valg), men hvis man gør sig som influencer og lægger op til debat med små 30.000 følgere, en åben Instagram (hvor børnene er med på billeder) og deltagelse i tv2-program, så håber jeg da, at man lige har risikovurderet først.

Igen - selvfølgelig skal folk ikke snakke grimt, men at give udtryk for en holdning er vel helt ok i ovenstående situation? Det er jo netop ikke en privat sag mere, når man deler ud til (potentielt) alle.

Eller hvis man i sin stil at kommunikere på selv forherliger sin amning på en sådan måde, at det nemt kan forståes som en kritik af dem som ikke ønsker eller kan langtidsamme - så må man nok igen forholde sig til at ikke alle bare stiller sig op og klapper af en. Kender ikke damen - men de fleste af dem som udtaler sig om forældreskab gør det gerne på en måde, så det må forståes at deres måde er den andre og andre måder er forkerte.

Og ja jeg kan sikkert på 10 minutter finde steder på nettet der fordømme mødre som ikke ammer, mødre som ikke ammer længe nok, mødre som ammer for længe osv. Tror rekorden var de jeg i to relaterede diskussioner omkring kvinder og børn kunne læse at det var egoistisk af kvinder at få børn, men det var dælme også egoistisk hvis de ikke ville have børn - så man må nok bare indse at man ikke kan vinde - der er altid nogle som mener ens valg er forkerte og andre som mener de er det eneste rigtige.

Det virker tit som om influencerer/mediepersonligheder gerne vil hyldes og tit udtrykker stærke holdninger til hvordan de mener et rigtigt valg er - men når nogen så kritisere deres valg bliver de sure.

Anmeld Citér

19. maj 2023

Baby.mamma

Hvis man stikker næsen frem, så får man jo ofte en holdning med på vejen. Især hvis du giver din holdning til kende, og som en influenser faktisk kan præge i visse retninger, så er det vel kun fair, at andre også giver deres besyv med. Ellers må man jo holde mund

Jeg har selv langtidsammet mine, og så længe at man dækker sig til når man ammer, uanset alder, (for det mener jeg dælme man bør!), så er det fint for mig

Anmeld Citér

20. maj 2023

lineog4

havudsigt skriver:

Har tænkt en del over det her med at blande sig, og i det hele taget kommentere på andre og deres valg - det uafhængigt af om det er amning, tøjvalg, piercinger eller musiksmag 

Udfordringen for mig i debatten er SoMe medier, for de er som udgangspunkt netop til at vise sig selv frem og dermed også i et eller andet omfang bede om kommentarer. 

Hvis der var tale om en kvinde som i sin venskabskreds konstant blev udskammet for sin langtidsamning over parmiddage og legeaftaler osv. Så ville min holdning være klar: blandt jer uden om og tal pænt.

Nu er det så en kvinde som vælger at vise sit liv frem for gud og hver mand - og så er min holdning knapt så klar. Den er klar omkring tone og sprog nemlig tal pænt, men den er ikke klar omkring at blande sig uden om, for hun har jo ønsket folk skal blande sig. 

Jeg er vokset op i en tid uden SoMe medier, og hst i den sidste tid tænkt over, at SoMe jo er det samme som, at jeg printede et billede ud og satte op et velbesøgt offentlig sted, lagde papir og blyant ved siden af og skrev: kommenter. Det betyder ikke man må skrive alt der falder en ind, men det betyder jeg bad om andres meninger, og så skal jeg vel ikke bagefter sige: de meninger bad jeg ikke om, for de er forkerte?

Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor længe man ammer, jeg er ligeglad med om man dækker sig til eller ej. Men jeg er dybt nysgerrig på mekanismerne og hvad SoMe gør i forhold til at give indblik i ens eget liv offentligt. 

Jeg er lærer og vi talte om det i en 5. Klasse. De var enige i, at man skulle tale pænt, men de mente også at man selv havde et ansvar i forhold til  hvad man lagde op og man skulle vide, at når det var offentligt så kunne man få kommentarer som kunne være dårlige. Deres holdning var klar: begge parter har et ansvar både dem der viser deres liv frem og de som svarer. Og jeg bliver egentlig mere og mere enig med dem, selvom jeg i starten var: hvad nej det er kun dem der svarer, der har ansvar. 

Anmeld Citér

20. maj 2023

AnoMor

havudsigt skriver:

Jeg er helt enig. Samme gælder for offentlig amning. Hvorfor har folk så svært ved bare at blande sig udenom og kigge den anden vej ? 

Anmeld Citér

20. maj 2023

fehår

Baby.mamma skriver:

Hvis man stikker næsen frem, så får man jo ofte en holdning med på vejen. Især hvis du giver din holdning til kende, og som en influenser faktisk kan præge i visse retninger, så er det vel kun fair, at andre også giver deres besyv med. Ellers må man jo holde mund

Jeg har selv langtidsammet mine, og så længe at man dækker sig til når man ammer, uanset alder, (for det mener jeg dælme man bør!), så er det fint for mig

Hvorfor skal man absolut dække sig til, når man ammer? Jeg prøver bare at forstå.

Anmeld Citér

20. maj 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Har tænkt en del over det her med at blande sig, og i det hele taget kommentere på andre og deres valg - det uafhængigt af om det er amning, tøjvalg, piercinger eller musiksmag 

Udfordringen for mig i debatten er SoMe medier, for de er som udgangspunkt netop til at vise sig selv frem og dermed også i et eller andet omfang bede om kommentarer. 

Hvis der var tale om en kvinde som i sin venskabskreds konstant blev udskammet for sin langtidsamning over parmiddage og legeaftaler osv. Så ville min holdning være klar: blandt jer uden om og tal pænt.

Nu er det så en kvinde som vælger at vise sit liv frem for gud og hver mand - og så er min holdning knapt så klar. Den er klar omkring tone og sprog nemlig tal pænt, men den er ikke klar omkring at blande sig uden om, for hun har jo ønsket folk skal blande sig. 

Jeg er vokset op i en tid uden SoMe medier, og hst i den sidste tid tænkt over, at SoMe jo er det samme som, at jeg printede et billede ud og satte op et velbesøgt offentlig sted, lagde papir og blyant ved siden af og skrev: kommenter. Det betyder ikke man må skrive alt der falder en ind, men det betyder jeg bad om andres meninger, og så skal jeg vel ikke bagefter sige: de meninger bad jeg ikke om, for de er forkerte?

Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor længe man ammer, jeg er ligeglad med om man dækker sig til eller ej. Men jeg er dybt nysgerrig på mekanismerne og hvad SoMe gør i forhold til at give indblik i ens eget liv offentligt. 

Jeg er lærer og vi talte om det i en 5. Klasse. De var enige i, at man skulle tale pænt, men de mente også at man selv havde et ansvar i forhold til  hvad man lagde op og man skulle vide, at når det var offentligt så kunne man få kommentarer som kunne være dårlige. Deres holdning var klar: begge parter har et ansvar både dem der viser deres liv frem og de som svarer. Og jeg bliver egentlig mere og mere enig med dem, selvom jeg i starten var: hvad nej det er kun dem der svarer, der har ansvar. 

Jeg er 100% enig i det, du skriver. 
Og synes din 5. klasse er super gode��. Er enig i at det både er den, der slår ting op og de der kommenterer der har et ansvar. Der vil altid være folk der har en anden holdning end en selv. Om det drejer sig om moderskab, udenrigspolitik eller stamcelleforskning. Og man bør klart ytre sig på en pæn måde, hvis man har en anden holdning. Så kan man jo privat synes det er håbløst at amme lang tid. Fred være med det. Jeg kommenterer selv aldrig på opslag på SoMe men korser mig helt privat. Men de der vælger at lægge deres liv til offentlig skue med indbygget mulighed for at få kommentarer fra andre har også et ansvar. Selvfølgelig. Som sagt debatten skal være sober - men man må forvente at den kommer. Der er mange ting jeg ikke forstår ved SoMe - at man deler mange billeder af sine børn eksempelvis. Men jeg behøver ikke forstå det. Jeg lader bare være med at dele mit eget barn. Sådan er det også i forhold til moderskab/forældreskab generelt. Jeg behøver ikke forstå hvorfor andre gør noget andet end jeg/vi gør. Jeg gør bare, hvad der passer til min situation. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.