havudsigt skriver:
Jeg har lige læst på tv2 at en kvinde der ammer hendes barn på 2,10 mrd flere gange har fået meget negative og grimme kommentarer om det.
Jeg ammer min datter på 11 mrd og har ikke tænkt mig at stoppe foreløbig. Jeg har faktisk også fået nogle lidt kritiske kommentarer på det. Ej, men jeg fatter ikke hvorfor pokker vi alle render og blander is i hinandens meget private forhold på den måde. Jeg forstår slet ikke at man kan få sig selv til at sige højt til en ammende mor, at hun burde stoppe. Hvorfor pokker blander vi os sådan i andres moderskab?
Har tænkt en del over det her med at blande sig, og i det hele taget kommentere på andre og deres valg - det uafhængigt af om det er amning, tøjvalg, piercinger eller musiksmag
Udfordringen for mig i debatten er SoMe medier, for de er som udgangspunkt netop til at vise sig selv frem og dermed også i et eller andet omfang bede om kommentarer.
Hvis der var tale om en kvinde som i sin venskabskreds konstant blev udskammet for sin langtidsamning over parmiddage og legeaftaler osv. Så ville min holdning være klar: blandt jer uden om og tal pænt.
Nu er det så en kvinde som vælger at vise sit liv frem for gud og hver mand - og så er min holdning knapt så klar. Den er klar omkring tone og sprog nemlig tal pænt, men den er ikke klar omkring at blande sig uden om, for hun har jo ønsket folk skal blande sig.
Jeg er vokset op i en tid uden SoMe medier, og hst i den sidste tid tænkt over, at SoMe jo er det samme som, at jeg printede et billede ud og satte op et velbesøgt offentlig sted, lagde papir og blyant ved siden af og skrev: kommenter. Det betyder ikke man må skrive alt der falder en ind, men det betyder jeg bad om andres meninger, og så skal jeg vel ikke bagefter sige: de meninger bad jeg ikke om, for de er forkerte?
Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor længe man ammer, jeg er ligeglad med om man dækker sig til eller ej. Men jeg er dybt nysgerrig på mekanismerne og hvad SoMe gør i forhold til at give indblik i ens eget liv offentligt.
Jeg er lærer og vi talte om det i en 5. Klasse. De var enige i, at man skulle tale pænt, men de mente også at man selv havde et ansvar i forhold til hvad man lagde op og man skulle vide, at når det var offentligt så kunne man få kommentarer som kunne være dårlige. Deres holdning var klar: begge parter har et ansvar både dem der viser deres liv frem og de som svarer. Og jeg bliver egentlig mere og mere enig med dem, selvom jeg i starten var: hvad nej det er kun dem der svarer, der har ansvar.