Konfirmation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2023

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Mon ikke det for mange ligeså meget handler om traditioner og det er det hele klassen gør end det decideret handler om tro. At de fleste er kulturkristne og at blive konfirmeret er en del af den kultur. 

Vores datter går kun i 1. klasse, så vi er ikke begyndt at snakke om det endnu. Men det bliver hendes valg til den tid, selvom jeg da håber, hun vil konfirmeres. 
Jeg er så også af den holdning, at vil hun ikke konfirmeres, så er der heller ingen fest. Vælger man det fra, så vælger man det hele fra. Det der nonfirmation er noget fis i mine øjne. At man fejrer en ikke-konfirmation. Som at fejre et ikke-bryllup, hvis man vælger ikke at blive gift, men blot bo sammen - sat på spidsen. 
Så hellere bruge pengene på en fed rejse eller andet. 

God pointe i det med at det nok er en tradition. Sådan havde jeg faktisk ikke tænkt det. 
Jeg har samme mening som dig i forhold til nonfirmation.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvad så hvis min datter vil konfirmeres, men ikke vores søn? Så får hun penge, fest og gaver og ham intet? Hvad tænker du om det??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2023

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Jeg tror også at det kan handle meget om traditioner. Jeg holder heller ikke jul på grund af Jesus, men fordi det er en tradition. Mine døtre er også døbt fordi det er en tradition og Jeg drømmer også om et rigtigt kirkebryllup. 
Hvis mine døtre ikke ønsker at blive konfirmeret vil jeg inderst inde blive lidt ked af det, men de vil ikke kunne mærke det, for det er deres valg. 

Vi holder også jul herhjemme ene og alene pga. hyggen og at det er en tradition. 
Og vores børn er også døbt pga. tradition.

Men egentlig er det jo lidt forkert syntes jeg. Man siger jo tak til at man tror på Jesus osv. Så groft sagt, så lyver man jo hvis man inderst inde ikke tror på Gud osv. Og igen! Det er ikke skrevet for at provokere nogen!

Anmeld Citér

8. maj 2023

HilliHallo

Mit ønske for mine børn til den tid, er at de tør mærke efter og gå deres egen vej. Uanset om udfaldet bliver det ene eller det andet, så vil jeg være stolt over at de forhåbentlig at taget en beslutning hvor de har sig selv med. Det er svært, men det er en værdi vi lærer dem herhjemme fra allerede tidligt i barndommen. 

Jeg er selv "skabs-troende". Jeg tror på Gud på min egen måde. Det samme gør min mand. Vores børn er derfor døbt. Jeg valgte også at blive konfirmeret fordi jeg følte en tro og tilknytning til kirken. 

Anmeld Citér

10. maj 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Anonym skriver:

God pointe i det med at det nok er en tradition. Sådan havde jeg faktisk ikke tænkt det. 
Jeg har samme mening som dig i forhold til nonfirmation.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at hvad så hvis min datter vil konfirmeres, men ikke vores søn? Så får hun penge, fest og gaver og ham intet? Hvad tænker du om det??

Ja, hvad tænker jeg om det - det er et godt spørgsmål og et svært dilemma. 

Jeg ville i hvert fald ikke give ham kontanter i stedet, hvis han ikke vil konfirmeres. Jeg ville måske foreslå ham, at I som familie tog på en fed rejse et sted, han gerne vil hen el. Til den tid er han også så gammel, at han selv kan være med at til snakke om det. 

Anmeld Citér

10. maj 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg er lige nysgerrig.

Jeg har efterhånden set mange dejlige konfirmationsbilleder på Facebook og Instagram

Det fik mig til at tænke på til jer hvis børn er blevet konfirmeret eller skal konfirmeres om hvad grunden er til, at de gerne vil konfirmeres? 
Er det pga. festen, pengene, opmærksomheden osv? 
Eller er det fordi de tror på Gud og gerne vil leve i den kristne tro?

Jeg er godt klar over, at jeg nok ommer til at provokere nogle, men det er slet ikke min hensigt overhovedet! Jeg er bare nysgerrig.

Jeg selv er ateist. Jeg tror dog på, at der er mere mellem himmel og jord, men ikke på selve Gud, Jesus og Biblen.
Jeg selv er konfirmeret og når jeg tænker tilbage så var det nok pga. at man kom i flot kjole, fik gaver og penge. Alle andre fra min klasse blev konfirmeret, så det skulle jeg da også. Men troen på Gud var der ikke.

Jeg har 2 børn. Min datter vil gerne konfirmeres, og det skal hun om 2 år. Vores søn går kun i 1 klasse, så der er god tid endnu.
Vi har på ingen måder presset eller forsøgt overbevise vores datter om hverken for eller imod konfirmation. Det er hendes valg og ønske og selv hvis hun ikke ønskede det havde vi selvfølge respekteret det.

Så hvad er jeres tanker og holdninger??  

Jeg blev også konfirmeret af ren og skær tradition. Der er ikke et gram kristent i mig. 

jeg taler med mine børn om at de ikke blivet “snydt” ved at vælge konfirmation fra, så det er et helt frit valg. Min søn går i 5. Klasse og flere skal konfirmeres på forskellige måder - som er ikke-kristne, eller slet ikke. Så der er ikke rigtig nogen norm i hans klasse. 
Han ønsker dog at blive konformeret og tror på Gud. Så det er helt fint. 

Han ved godt at jeg er ateist og kun blev konfirmeret af tradition fordi der ikke rigtig var alternativer dengang.  

Anmeld Citér

10. maj 2023

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Jeg er lige nysgerrig.

Jeg har efterhånden set mange dejlige konfirmationsbilleder på Facebook og Instagram

Det fik mig til at tænke på til jer hvis børn er blevet konfirmeret eller skal konfirmeres om hvad grunden er til, at de gerne vil konfirmeres? 
Er det pga. festen, pengene, opmærksomheden osv? 
Eller er det fordi de tror på Gud og gerne vil leve i den kristne tro?

Jeg er godt klar over, at jeg nok ommer til at provokere nogle, men det er slet ikke min hensigt overhovedet! Jeg er bare nysgerrig.

Jeg selv er ateist. Jeg tror dog på, at der er mere mellem himmel og jord, men ikke på selve Gud, Jesus og Biblen.
Jeg selv er konfirmeret og når jeg tænker tilbage så var det nok pga. at man kom i flot kjole, fik gaver og penge. Alle andre fra min klasse blev konfirmeret, så det skulle jeg da også. Men troen på Gud var der ikke.

Jeg har 2 børn. Min datter vil gerne konfirmeres, og det skal hun om 2 år. Vores søn går kun i 1 klasse, så der er god tid endnu.
Vi har på ingen måder presset eller forsøgt overbevise vores datter om hverken for eller imod konfirmation. Det er hendes valg og ønske og selv hvis hun ikke ønskede det havde vi selvfølge respekteret det.

Så hvad er jeres tanker og holdninger??  

Nok af samme grund som vi holder jul osv.

fordi det er en tradition. 

julen er jo efterhånden ikke andet end en forbrugsfest. 

Anmeld Citér

10. maj 2023

Anonym

Jeg blev konfirmeret og det var en blanding af tro og tradition.

Jeg går meget op i traditioner og har altid gjort det, det er også derfor jeg blandt andet holde jul, ukek fordi heg tror på at Jesus blev født præcis den da for over 2000 år siden.

Da jeg gik til præst snakkede vi meget om hvad tro er og at man ikke behøver tro på alt i biblen for at være kristen. Jeg ser mig selv som kristen, jeg lever efter de kristne værdier, men det betyder ikke at jeg går i kirke hver søndag eller beder aftenbøn hver aften. Men jeg tror på at der er mere mellem himmel og jord.

Derfor er jeg blevet konfirmeret og jeg håber også mine børn vil konfirmeres, men der vil ikke være nogen tvang. Dog kommer vi heller ikke til at holde en nonfirmation, da jeg ikke ser grunden til at fejre ingenting. For mig er det ikke en fejring af at tage et valg, men en fejring af at vælge troen til.

Jeg ved det er kontroversielt i dag, men det er min ærlige holdning og heldigvis er min mand og jeg enige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.