I vores ældste datters gamle klasse, var vold en helt "normal" del af hverdagen, flere år.
Det startede allerede i 0 klasse, hvor deres klasselærer brækkede armen, skulderen og håndledet. Herefter fik de en ny lære, hvis man desværre blev terminal syg, også stod den ellers på massevis af vikar, som mistede kontrollen med klassen.
Klasse pædagogen bad mig om hjælp, de dage jeg havde fri, fra mit eget arbejde som pædagog.
Det betød at når jeg 1-2 dage om ugen deltog i undervisningen, så var der ro på klassen. Mega uholdbar løsning, men sådan blev det.
I første klasse fik de ny klasselærer, som efter 14 dage fik konstateret kraft, og derfor blev sygemeldt i ca 6 mdr. Igen fik de en ny lære tilknyttet, og i hendes timer, var der styr på klassen, men alle de andre ku ik styre dem. Frikvarterne gik med at drengene slåsede, smadret ting, og klasselokaler. Her valgte vi i forældregruppen at indkalde til møde. Der blev ik lagt finger imellem noget som helst, og der blev lavet nogen klare aftaler omkring hvad vi forventede af skolen, af hinanden og af ungerne. Det virkede ok i ca 1 mdr, hvorefter deres klasselærer endelig kom tilbage på deltid, hvorefter det igen gik galt.
Jeg kom om på skolen, fordi min datter havde glemt sin idrætstaske. Da jeg kom blev jeg mødt af hendes lære, der meget undrende spurte hvordan jeg allerede vidste hva der var sket? Jeg ku fortælle at jeg ik anede hva hun snakkede om, hvorefter hun skyndte sig at forsikre mig at det nu heller ik var noget alvorligt. Mens vi snakker kommer min datter ud fra klassen, bryder fuldstændig sammen da hun ser mig, og kommer hen og fortæller at Oskar havde sparket hende i hovedet, fordi hun havde sagt, at han ik sku tage hende hue. Hun havde et kæmpe rødt mærke/hudafskrabning lige under øjet, som også var begyndt at blive blåt.
Jeg blev så stjerne tosset, at jeg herefter sagde til hende, at hvis de idioter gjorde sådan noget igen, måtte hun give dem et KÆMPE LOS I LØGRNE. Det mente hendes lære, var lige lidt for meget....
Der var flere tilfælde af kvælertag, med blå mærker på halsen og blodsprængte øjnene, som han også havde udsat nogen af de andre piger for. Jeg tænker ik jeg overreagere. De var en gruppe på 4-5 drenge som styrede klassen, med ren vold.
Vi indkaldte igen til klassemøde, og denne gang bad jeg om at de fik PPR og deres AKT lære indover klassen. Vi blev enige om, at de børn der lavede ballade blev sendt på kontoret, så de ku lave deres opgaver dernede, istedet for at forstyrre undervisningen. Og hvis de gik helt amok, måtte deres forældre jo hente dem.
Helt indtil omkring 3 klasse var det i perioder, så stort et problem, at der blev lavet en aftale om, at de altid havde uddannet lære/pædagoger I klassen. At de ALDRIG havde løse vikar, og at alt hva der feks blev ødelagt af skoletasker, jakker, penalhuse og hva de nu ellers ku finde på, det blev der sendt en regning til deres forældre på, også måtte de jo betale og erstatte.
Jeg har flere gange når jeg har været med omme og aflevere, fysisk måtte stoppe slåskampe, hvor der er en som er gået amok. Der har været snak om politianmelde, underretninger osv.
En af de eneste grunde de ik ture gøre noget, ved min datter, kom efter at jeg havde sagt, at hun bare skulle slå/give dem et los i løgene, og at hun startede til karate, så hun kunne forsvare sig selv.
Vi valgte at tage alle problemer med klassen, med lærene, inspektøren, og forældrene. På den måde blev der skabt en åben, og fælles forståelse af problemerne.
Vi overvejede kraftigt, at hun sku flytte skole, men hun var tilpas, fordi de ik ture gøre noget ved hende, og hele skolen skulle lukke, ved udgangen af 5 klasse, hvor den skole hun sku være flytte over på, alligevel blev slået sammen, med hendes gamle skole, til en stor ny skole.
På den nye skole er der 4 klasser, på hver overgang, og de drenge som skabte problemer i den gamle klasse, er blevet fordelt ud i hver deres klasser, hvilket har fungeret rigtig godt.
Det ska måske lige tilføjes, at hun fra 0 til 7 klasse, har haft omkring 15 forskellige KLASSELÆRE. Det har været en blanding af længerevarende sygdomsforløb, opsigelser og alt muligt andet. Det har været galt sindsygt.
Fra midten af 5 klasse, hvor skolerne blev lagt sammen, har klassen fungeret fantastisk. Men når man kigger tilbage, er der så mange ting, der sku og ku have været gjort bedre. Vh Stine