Hvem tager over?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.256 visninger
13 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. april 2023

Anonym trådstarter

Far arbejder, mor er på barsel med baby. Når far kommer hjem - lur eller hjælper han til med baby? 

Hvordan er/var det hos jer? 

Mvh

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2023

Anonym

Kommer an på dagen for begge parter. Dog er den pausetid man kan få ca 30 minutter. For vi har altså flere børn at tage hensyn til. Så ingen (hverken mor eller far) kan bare tage en god eftermiddagslur, selvom man kan have brug for det.

Efter pausetid hjælpes vi begge med alt. Dog laver jeg primært aftensmad, så vi kan spise tidligt. Det giver nemlig mest ro på alle og så kan børnene lege bagefter. Til gengæld får min mand lov at ordne opvasken

Anmeld Citér

19. april 2023

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Vi har forsøgt med at far skulle tage over. Dog er det sjældent lykkes da baby er meget mor syg i ulvetimen. I praksis har det derfor primært været far der har lavet mad og ordnet andre praktiske opgaver. Her har jeg (mor) natten alene med baby og derfor har det aldrig været sådan at far har fået 'pause' efter arbejde. Tilgengæld får han lov til at gå tidligt i seng og sove uforstyrret

Anmeld Citér

19. april 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Det lyder umiddelbart som om i kun har et barn - så det går jeg ud fra i mit svar. 

Jeg tænker, når far er kommet hjem, så er forældreopgaven 50/50. Dvs har far haft en mega svær dag på job er det måske ham der skal lukke øjnene i 30 min ( i min optik taler vi en lille lur ikke flere timer), har du haft en mega hård dag med baby er det så dig der skal lukke øjnene når far kommer hjem. I må deles om tjansen og luren, for I har begge været på arbejde og nu er ingen på arbejde mere - nu er i bare forældre der skal deles. 

Anmeld Citér

19. april 2023

Anonym

Min kæreste qbewjdwr 9-10 timer om dagen han tager over et par timer når han kommer hjem så jeg kan få ro. Han tager også nogle morgener i hverdagen og i weekenden

Anmeld Citér

19. april 2023

Anonym

Anonym skriver:

Min kæreste qbewjdwr 9-10 timer om dagen han tager over et par timer når han kommer hjem så jeg kan få ro. Han tager også nogle morgener i hverdagen og i weekenden

Han putter også til nat hver aften

Anmeld Citér

19. april 2023

Anonym

Det er svært at sige generelt, da det afhænger af mange ting, inkl hvilken baby man har. Dog lyder det på dit indlæg som du du har brug for noget aflastning, når far kommer hjem. Så må I finde ud af hvad der skal til for at du får det. 

Med vores første barn var jeg parat til at give far babyen i samme sekund han trådte ind ad døren. Hun sov dårligt og jeg var så mør. Med nr 2 er det helt anderledes. Jeg handler, henter den store og begynder madlavning . Jeg har et helt andet overskud denne gang. Far hjælper selvfølgelig en masse, overtager madlavningen og er også på den store. Men generelt er du på barsel, mens far er på arbejde. Når begge er hjemme er man fælles om opgaverne - både hjem og baby. 

Anmeld Citér

19. april 2023

Anonym

Anonym skriver:

Far arbejder, mor er på barsel med baby. Når far kommer hjem - lur eller hjælper han til med baby? 

Hvordan er/var det hos jer? 

Mvh

Kom helt an på overskuddet. Hvis jeg var helt udkørt når han kom hjem, så tog han over. Hvis jeg havde masser af energi og han var træt. Så tog han en lur eller koblede af som han havde lyst til mens jeg fortsat tog mig af baby. 

Anmeld Citér

19. april 2023

HilliHallo

Barsel er fra 8-16 og far arbejder 8-16. Derudover er tiden 100% fælles. Nogen gange har den ene brug for 30min i fred andre gange den anden. Men ingen trækker sig i længere tid. 

Barsel = arbejde på lige fod med andre jobs. 

Anmeld Citér

19. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Fordelingen af alle opgaver herhjemme er som udgangspunkt alt efter hvem der har mest overskud - og der er ike faste regler eller nogen som tæller. Når den som ikke er på barsel kommer hjem fra arbejde, finder jeg det naturligt at have savnet baby og sin partner og derfor ligger det ofte op til at man tager over, tænker jeg. Den anden part har måske mere brug for lidt tid alene i køkkenet, er bad eller en gåtur. Vi deler morgener og nætter nogenlunde 50/50, igen alt efter hvem der har mest/mindst overskud … og middagslur efter en dag på job har ingen af os vist nogensinde praktiseret - vi har været adskilt en hel dag og vil hellere være sammen med hinanden og ungerne …

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.