Skolevalg - forkert beslutning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2023

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Min søn har autisme og adhd, og starede i skole sidste år. 

Han fulgtes godt nok over på skolen med 7 fra børnehaven. Men der gik stadig længere tid for ham at finde sammen med nogen, selvom han kendte en del. Men autisme delen gør han har meget svært ved de sociale spilleregler.Men i dag leger han med de andre, og hans bedste ven er fra en anden børnehave.

Sørg for at få lavet legeaftaler relativ hurtigt. Foreslå legegrupper på det første forældremøde, der burde komme hurtigt efter skolestart. 

Klasselæren bør også være opmærksom på relationsdannelse i klassen, de ved jo godt børnene kommer forskellige steder fra.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2023

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Kære medmødre 

Jeg er så bekymret og her til aften ramte det mig hårdere end lige forventet. 

Mit barn skal starte i skole den 1. maj. 
Vi havde første besøgsdag på skolen i dag, og det gik egentlig fint. Min dreng har nogle udfordringer, og vi er i gang med at få indstillet ham til psykiatrien gennem PPR for udredning af ADHD. Vi har haft et ekstra møde med skolen med vores krav/forventninger for, at han kan få en god skolestart og de virkede til at kunne imødekomme dette.

Mine tanker går her til aften på, at han skal starte alene. Ingen andre fra børnehaven skal starte i samme skole, og det skær mig lige i hjertet at han er “alene”. Han har svært ved selv at skabe relationer til børn og voksne, og vi har informeret skolen om, at han skal have hjælp til dette. Alligevel bekymre det mig, om der mon virkelig er nogen der for ham, når jeg ikke kan være der. 

I dag på besøgsdagen fik de en lille opgave med at klippe noget ud, og bagefter fik de selv lov til at udforske. Men det var jo sammen med mig, ingen pædagoger/lærere henvendte sig til os. Jeg prøvede at snakke med de andre børn når de var samme sted som os, men de fleste børn var i flokke og havde ligesom den tryghed i hinanden.

Jeg bliver usikker her til aften, om det er det rigtige valg, burde han hellere starte på den skole hvor mange af dem fra børnehaven også skal gå. Eller bliver det mon godt med tiden, får han mon nye venner og vil han blive ligeså glad for dem, som han har nu ��

Jeg håber måske på at hører fra andre, som har været i samme situation, og som kan genkende denne bekymring.

Jeg har tre børn, hvor den mindste netop startede i skole her 1. April - på en skole hvor hans søskende ikke går, og ej heller mange fra børnehaven. Beslutningen herom, er taget af praktiske årsager. 
min erfaring (fra de to andre) er at man hurtigt finder nye venner og faktisk er mine store slet ikle venner med dem fra børnehaven mere. Eller jo - men ikke bedste-bedste venner. 
min mindste søn er ekstrem glad alleeede og har allerede fundet nye bekendtskaber. Så jeg vil 100% give det en chance hvis jeg var dig. 

Anmeld Citér

16. april 2023

Anonym trådstarter

Tak til alle jer som har taget jer tid til at dele jeres egne erfaringer med jeres børn og deres skolestart

Det har givet mig lidt ro, jeg var helt sikkert gået i panik den anden aften og kunne ikke lige se nogen fordele ved at starte på den skole. Grunden til valget af skole er, at det er vores distriktskole, den ligger tæt på og de bliver kun 17-18 børn i klassen. 

Som flere af jer skriver, så må jeg helt sikkert prioritere legeaftaler og evt. også foreslå legegrupper som en anden skriver, det giver god mening. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.