Skolevalg - forkert beslutning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.122 visninger
12 svar
3 synes godt om
13. april 2023

Anonym trådstarter

Kære medmødre 

Jeg er så bekymret og her til aften ramte det mig hårdere end lige forventet. 

Mit barn skal starte i skole den 1. maj. 
Vi havde første besøgsdag på skolen i dag, og det gik egentlig fint. Min dreng har nogle udfordringer, og vi er i gang med at få indstillet ham til psykiatrien gennem PPR for udredning af ADHD. Vi har haft et ekstra møde med skolen med vores krav/forventninger for, at han kan få en god skolestart og de virkede til at kunne imødekomme dette.

Mine tanker går her til aften på, at han skal starte alene. Ingen andre fra børnehaven skal starte i samme skole, og det skær mig lige i hjertet at han er “alene”. Han har svært ved selv at skabe relationer til børn og voksne, og vi har informeret skolen om, at han skal have hjælp til dette. Alligevel bekymre det mig, om der mon virkelig er nogen der for ham, når jeg ikke kan være der. 

I dag på besøgsdagen fik de en lille opgave med at klippe noget ud, og bagefter fik de selv lov til at udforske. Men det var jo sammen med mig, ingen pædagoger/lærere henvendte sig til os. Jeg prøvede at snakke med de andre børn når de var samme sted som os, men de fleste børn var i flokke og havde ligesom den tryghed i hinanden.

Jeg bliver usikker her til aften, om det er det rigtige valg, burde han hellere starte på den skole hvor mange af dem fra børnehaven også skal gå. Eller bliver det mon godt med tiden, får han mon nye venner og vil han blive ligeså glad for dem, som han har nu ��

Jeg håber måske på at hører fra andre, som har været i samme situation, og som kan genkende denne bekymring.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2023

Mor20182021

Profilbillede for Mor20182021

Står selv med nogle af de samme tanker på min datters vegne, som dog først skal starte skole næste år. Vi har siden september haft opmærksomhed på det med muligvis at være den eneste fra børnehaven, der skal starte på den ene af byens skoler. Og det børnehaven hæfter bl.a. har sagt er at så længe hun oplever trivsel og udvikling, så ser de ikke grund til st rykke hende sk for tidligt. Men at det måske giver god mening at rykke hende til foråret, så hun har tid til at finde ind i gruppen inden skolen rigtig starter til august.

vores datter har ikke adhd, men som forælder tror jeg det er helt almindeligt at have bekymringer på sine børns vegne for hvordan de vil tage de ændringer der nu en gang opstår undervejs

Anmeld Citér

14. april 2023

AnoMor

Min søn startede med 2 andre fra hans børnehave. Det var dog ikke to som han legede med ds de gik der. Dem han legede allermest med i børnehaven skulle først enten starte året efter eller skulle over på en anden skole. 
han faldt alligevel hurtigt til og fik nye venner næsten med det samme. 

lærerne på vores skole var gode til at hjælpe børnene med at fører dem sammen på kryds og tværs så børnehavegrupperne blev delt. 

der var 1 dreng i klassen som også kom fra en anden børnehave som den eneste. Han faldt også til med det samme. 

så jeg vil sige, at selvom jeg forstår din bekymring. Så ville jeg prøve at slå den væk. For tror på at han nok skal få nye venner og have det godt.

Anmeld Citér

14. april 2023

Mor til Z & X

Profilbillede for Mor til Z & X

Jeg forstår 100% din bekymring!

Min datter var den eneste fra hendes børnehave der skulle starte i skolen (Hun går i 1. Klasse nu) der gik et par uger, så havde hun fundet en bedste veninde, som hun er fuldstændig uadskillelig fra Min datter er dog meget udadvendt og "vader ind i folk med træsko på"

Min søn startede i skole sidste forår. De var 4 fra børnehaven der skulle starte sammen, men ikke nogen min søn havde leget med i børnehaven. Han fandt også hurtigt 2 rigtig gode venner og leger nærmest aldrig med dem fra børnehaven. Han er lidt genert og tilbagetrukket af natur, så ham var jeg faktisk lidt mere bekymret for end min datter, men det er gået så fint og de elsker begge to skolen og vennerne.

De har stadig kontakt til deres bedste børnehave-venner, som kommer til legeaftaler/fødselsdag osv.

Anmeld Citér

14. april 2023

Anonym trådstarter

Tak til jer for at dele jeres erfaringer. Det er rart at hører fra andre som har haft samme bekymringer.

Jeg er helt sikkert mere bekymret end min søn er, han glæder sig til at starte i skole, men har også udvist lidt bekymringer. 

Da vi var på besøg, fik jeg bare lidt ondt i maven over, hvordan han mon skal klare sig på egen hånd og finde nye venner, fordi han ikke selv opsøger det, og fordi de andre børn jo allerede er i “grupper” i og med de kommer fra samme børnehave. 
Jeg håber på han klare sig lige så fint som jeres har gjort.

Anmeld Citér

14. april 2023

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vores den ældste startede med at gå i specialklassen på skolen da han havde svært ved de sociale spilleregler.. ingen diagnoser men tog lidt længere tid at udvikle det område...

han var den eneste fra sin børnehave i den skole..

han elsker sin skole og har flere venner i klassen...

hans klasse er fantastisk og alle der er kommet som nye indtil nu er blevet taget imod som om de altid har været en del af fællesskabet...

Anmeld Citér

14. april 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Forstår dine bekymringer. Tror alle forældre har dem i større eller mindre grad ved skolestart. Det selvfølgelig nok lidt ekstra, nu din dreng har de udfordringer. 

Fra min datters BH skulle de starte 16 på skolen, de 4 i min datters klasse. Jeg tror, det var rart for dem alle, at der var nogle de kendte, da de startede, at de skulle forlade BH sammen og starte på noget nyt. Men der gik ikke mange dage, før det var nogle helt andre, min datter fandt sammen med. Faktisk leger hun nu kun med den ene fra BH og det primært, forbi vi bor på samme vej, tænker jeg. 

I skolen er de altså også gode til at sætte børnene sammen i legegrupper. I det første halve år eller deromkring blev de inddelt i legegrupper til frikvartererne, så de alle vidste hvem og hvad de skulle lege med, inden de gik ud fra timen. De bytter pladser i klassen en gang om måneden osv. 

Det skal nok gå. Du kan selv hjælpe til ved at tage legeaftaler med hjem, når de har gået der lidt og set, hvem han finder sammen med. Så får han gode relationer udenfor skolen også. 

Anmeld Citér

14. april 2023

Soonmom

Min dreng er lige startet (her efter påske) og de var tre som skulle starte på samme skole/klasse og indtil videre nævner han overhovedet ikke de to andre, men særlig en anden dreng som han ikke kendte før. Vi har også fået at vide at der ikke går mange dage, så kan de ikke mærke hvem som kommer fra samme institution og er helt blandet 

Anmeld Citér

14. april 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg tænker også lidt - hvad er alternativet? Hvor skal de andre børn fra børnehaven gå i skole? Og hvorfor har I valgt en anden skole til jeres dreng? Det må der jo være en grund til - så find tilbage til de tanker og valg, I gjorde dengang og se, om det kan give lidt ro. 

Anmeld Citér

14. april 2023

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Kære medmødre 

Jeg er så bekymret og her til aften ramte det mig hårdere end lige forventet. 

Mit barn skal starte i skole den 1. maj. 
Vi havde første besøgsdag på skolen i dag, og det gik egentlig fint. Min dreng har nogle udfordringer, og vi er i gang med at få indstillet ham til psykiatrien gennem PPR for udredning af ADHD. Vi har haft et ekstra møde med skolen med vores krav/forventninger for, at han kan få en god skolestart og de virkede til at kunne imødekomme dette.

Mine tanker går her til aften på, at han skal starte alene. Ingen andre fra børnehaven skal starte i samme skole, og det skær mig lige i hjertet at han er “alene”. Han har svært ved selv at skabe relationer til børn og voksne, og vi har informeret skolen om, at han skal have hjælp til dette. Alligevel bekymre det mig, om der mon virkelig er nogen der for ham, når jeg ikke kan være der. 

I dag på besøgsdagen fik de en lille opgave med at klippe noget ud, og bagefter fik de selv lov til at udforske. Men det var jo sammen med mig, ingen pædagoger/lærere henvendte sig til os. Jeg prøvede at snakke med de andre børn når de var samme sted som os, men de fleste børn var i flokke og havde ligesom den tryghed i hinanden.

Jeg bliver usikker her til aften, om det er det rigtige valg, burde han hellere starte på den skole hvor mange af dem fra børnehaven også skal gå. Eller bliver det mon godt med tiden, får han mon nye venner og vil han blive ligeså glad for dem, som han har nu ��

Jeg håber måske på at hører fra andre, som har været i samme situation, og som kan genkende denne bekymring.

Det er ikke nødvendigvis en fordel at kende nogen på forhånd. 

Mine 2 drenge kendte ingen og har rigtig gode venner i dag. 

Den yngste havde sin bedste ven fra børnehaven med i førskole, (dengang legede de privat Ca 3 gange om ugen)

i dag går de i hver sin klasse og leger sjældent sammen privat. De har fået nye gode venner.

Så jeg vil ikke være bekymret, dit barn skal nok få nye venner, når de starter til maj.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.