Håber du stadig læser med
Jeg får lyst til at dele min historie med dig
.
Jeg gift med en mand, hvis familie ikke kommer fra dk. De er ikke muslimer, men heller ikke kristne, og kulturen er meget anerledes. Familien kom hertil, da min mand var baby, så han har aldrig kendt andet, men familien dyrker stadig deres egen kultur og er en del af det minoritetssamfund, der er i landet.
Vi har været sammen i 15 år - siden vi var 21 og 22 år.
Jeg kan virkelig genkende dine tanker, for jeg blev heller ikke introduceret for min mands familie, før vi havde besluttet os for at blive gift - efter 5 års hemmeligt kæresteri heraf 3 år som langdistancekærester.
Det er meget svært at forstå her i vores vestlige kultur, at man ikke møder familien, før man nærmest er forlovet, men det er MEGET almindeligt i indvandrekredse - også selvom det er to fra samme kultur/religion. Traditionelt set har det været forældrene som valgte, men i dag vil mange unge (forståeligt nok) gerne selv vælge og kende den, de skal giftes med først. Så er de kærester i hemmelighed, indtil de er sikre på hinanden. Dette er der dog stadig lidt tabu omkring.
Det var rigtig svært for mig som dansker at være i. Jeg vidste ikke, om der var en fremtid i forholdet. Skulle jeg knytte mig tættere til ham eller holde en vis distance for ikke at blive såret. Af samme grund følte jeg mig ofte usikker og led også lidt af jalousi, fordi jeg simpelthen var i tvivl om, hvad han følte for mig, og hvor seriøs han var i forholdet. Vi kunne ikke holde i hånd på gaden. Vi kunne ikke tage ud og rejse sammen. Kysse offentligt. Poste på de sociale medier. Flytte sammen osv. Alt det, der var normalt for et par på vores alder, og som jeg så mine veninder gøre med deres kærester.
Jeg tænkte ligesom dig, om jeg bare var bænkevarmer, inden han fandt sig en kone fra den samme kultur som ham selv.
På et tidspunkt blev det for meget. Her var der gået 5 år. Jeg pressede på, og vi endte faktisk med at gå fra hinanden kortvarigt. Efter en måned kunne vi dog ikke undvære hinanden mere og fandt sammen igen. Han besluttede sig i den forbindelse for at fortælle sin mor om mig, og kort efter friede han til mig. Det var et kæmpe sats for ham. Hans mor tog dog godt imod nyheden. Det gjorde hans far dog ikke! Der var kæmpe ballade, og han nægtede at acceptere mig.
Vi holdt fast og begyndte at planlægge bryllup uden deres hjælp. Fem dage inden brylluppet ombestemte faderen sig. Han ville ikke gå glip af sin søns bryllup. Det var super surrealistisk for mig. At gå fra at være afskyet (af faren) til at være fuldt accepteret på en dag. De deltog i bryllupsceremonien, hvor jeg mødte hans familie for første gang. Kæmpe pres, men selvfølgelig også en lettelse - ikke mindst for min mand, som faktisk havde valgt mig over sin familie. Jeg var lettet over ikke at skulle have rollen som hende, han havde valgt alt fra for. Sikke et pres at skulle leve op til!
Siden da har jeg været fuld ud accepteret i familien. Vi har fået fire dejlige børn, som de elsker helt vildt og hele tiden vil være sammen med
.
Her kunne man så sige “og de levede lykkeligt til deres dages ende.” Men sådan er ægteskab og familieliv ikke - særligt ikke i en tværkulturel familie. At få en hverdag med fire børn, arbejde osv. til at gå op er en kæmpe udfordring hertil skal så tillægges vores kulturelle forskelligheder, som vi pga. vores lidt atypiske start ikke fandt ud af, før vi stod i det.
Hvis jeg skal give dig et godt råd, så er det simpelthen at få gang i dialogen med din kæreste. Få stillet de der forbudte spørgsmål. Har vi overhovedet en fremtid? Vil din familie overhovedet acceptere en dansker? Skal jeg så konvertere? Hvordan er dit syn på børneopdragelse? Omskæring af drengebørn (dette ville være en dealbreaker for mig)? Hvor skal I bo? Skal hans forældre flytte ind ved jer, når de bliver ældre? Hvilken rolle skal de spille? Hvor tit skal de besøge jer? Skal børnene være tosprogede? osv.
Selve det at han holder dig hemmeligt er ikke så underligt i mine øjne, men sørg for at få snakket om det løbende. Og pas på dig selv. Kan du være i den rolle? Kan du leve med at gå glip af de oplevelser dine jævnaldrende får med deres kærester? Er du klar til at det hele bliver meget seriøst meget hurtigt, hvis I skal være rigtig sammen?
Åh, der er så meget, jeg gerne ville skrive, men så bliver det vist for langt
.
Skriv endeligt privat, hvis du har brug for det