Jeg får periodevis angst/katastrofetanker. Det har været sådan altid og gennem mange år og mange terapiforløb er jeg blevet god til at håndtere det
Lige nu er jeg bare i en periode hvor jeg nogle gange om dagen (2-10) bliver ramt af dødsangst på mine børns vegne. Det er bittesmå ting som hvis jeg serverer tomat for den yngste (skåret alderspassende ud i både) så får jeg et splitsekund billede i mit hoved af at det sidder fast i halsen og h*n bliver kvalt. Til trods for at jeg ved jeg serverer mad som barnet godt kan spise og jeg er uddannet i førstehjælp til børn (en del af mit arbejde)
Eller nu til aften når jeg putter den store, som er syg, bliver jeg ramt af "hvad nu hvis feberen tager livet af barnet i nat mens jeg sover og ikke kan gøre noget"
Det er bare små sekunder. Jeg genkender mine tanker som irrationel angst, jeg anerkender deres tilstedeværelse og vælger ikke at fodre angsten mere ved at tænke mere over det og ved at undlade at handle på dem (fjerne maden/mose den, sidde og våge hele natten over den syge) jeg trækker vejret dybt, mærker jordforbindelsen og fortsætter mit liv. Men hvor er det hårdt at gøre aktivt. Og hvor ville jeg ønske nogle gange at de tanker bare ikke kom, men jeg kan jo ikke bestemme om de kommer, det sker bare. Og når jeg så lykkedes med ikke at agere på tankerne -og det gør jeg 99% af tiden, er jeg både glad og stolt, men bliver også ramt af "men tænk nu hvis det er bare lige denne gang du ikke handler.. og det lige er denne gang dine børn dør. Så vil du hade dig selv for evigt"
Og dét nager mig, og jeg prøver at slippe den. Men det er svært lige nu. Og jeg har da overvejet om jeg skulle handle bare en lille smule. F.eks. genopfriskede jeg mit genoplivningkursus da vi startede på fast føde. Men det har jo stadig ikke stoppet tankerne. Og det ved jeg godt det ikke gør. Så jeg føler jeg navigerer i et gætvæk af "hvordan vil normale mennesker tackle det her"
Det er ikke til at se på mig hvad jeg tænker, og jeg agerer ikke anderledes over for børnene end jeg plejer. Jeg synes bare det er hårdt. Jeg ved ikke hvad jeg vil med det her. Måske høre om andre med angst kan genkende at det er en evig process at arbejde med? At det er normalt der er gode og dårlige perioder? Det ved jeg det er, og baseret på hvor længe det har stået på, må det snart vende igen. Men lige nu synes jeg godt nok det er træls
Anmeld
Citér