Jeg er mor til fire børn. Jeg er gift med deres far. Vi har hus, bil og råd til det vi synes man som familie skal have råd til. Vi har uddannelser, min mand har et godt job. Jeg har det primære ansvar for hjemmet.
Det var det materielle.
Vi har det godt. Vi har glade, trygge, velfungerende børn. De har krudt i numsen, som mange andre børn, især den næstmindste. Men hun er 4 år. Vi ved at det er en krævende alder.
Men! Folk har det med at italesætte, både overfor min mand og jeg og også overfor børnene, at det da må være virkelig hårdt, alt for travlt, ingen tid til børnene hver især - osv. osv.
Det er bare ikke sådan vi har det - og jeg tror heller ikke at børnene har det sådan.
Men det gør mig faktisk ked af det og jeg føler at folk fortæller os at det vi har valgt er forkert. At det er synd for børnene. Jeg bliver især ked af det, når det bliver italesat foran børnene. Ofte ved jeg ikke hvad jeg skal svare.
Jeg er fortaler for at alle mennesker indretter sig som de vil, hvis det er nogenlunde velovervejet. Vi havde ikke fået fire børn, hvis vi arbejdsmæssigt begge var karrieremennesker.
Er der andre der oplever noget lignende?
Vi har tre børn, og det er der klart nogle som mener er “vildt”. For os er det meget normalt - vi kommer begge fra en søskendeflok på 4. Og synes da at mange har tre børn nu om dage?
Især min mand har fået mange kommentarer fra kolleger om, at tre børn er mange.
Folk opfatter jo livet ud fra deres egen navle, og jeg tror, at folk ofte har behov for at ytre sig om andres valg fordi de måske også bliver lidt usikre på deres egne valg, eller oprigtigt bliver bekræftet i, at det for DEM ville være for meget. Tror ikke der er noget ondt i det, men forstår sagtens, den følelse du beskriver.
Så ja, vi oplever noget lignende trods vi kun har tre børn.
Næste gang folk taler om den slags overfor børnene, ville jeg sige noget i stil med, at “vi får så dejlige børn, at vi var nødt til at få fire”, eller at “børnene er så skønne og nemme, så det går faktisk rigtig godt”. Så hører børnene, at I voksne ikke ser et problem, og folk får måske også lidt svært ved at fortsætte i det negative spor.