Anonym skriver:
Jeg har virkelig brug for luft. Jeg må nok erkende, at jeg er forelsket i min gifte kollega. Er også selv i et forhold, og vi har begge børn. Jeg VED godt rationelt, at jeg bare skal lade ham være - ikke opsøge, ikke skrive, mm. men noget i mig har så svært ved det.
Vi ses ikke meget på kontoret, så jeg savner ham tit. Men det giver jo ingen mening. Jeg elsker min mand og det der med, at så må man kigge på, hvorfor man har følelser for en anden... jeg har det skønt med min mand og i vores liv. Kollegaen er bare så sød og charmerende.
Der skal ikke ske noget mellem os. Det tænker jeg heller ikke, at han vil.
Har I et godt råd? Hjælp! For jeg ved det jo godt!
Jeg er helt enig med dig i, at der ikke behøver mangle noget eller være noget galt med ens partner og parforhold, fordi man tiltrækkes af en anden. Vi er biologisk programmeret til at tiltrækkes af og forelske os i nogen, og den mekanisme stopper jo ikke endegyldigt, når man er i et forhold, hvor dejlig ens partner end er. Det, du værdsætter og elsker ved din mand udelukker jo ikke, at du også kan tiltrækkes af noget helt andet, måske endda det stik “modsatte”. Ligesom jeg elsker at bo i Danmark, årstidernes skiften, naturen - og samtidig er draget af min brors liv i Californien, varmen, den storslåede natur dér.
Det er først og fremmest en viljeshandling at være tro ved sin partner og beslutte sig for, at det er ham, man lever sit liv med - men den beslutning kan jo ikke kontrollere hormoner, fysisk tiltrækning, drømme og impulser. Så det, du oplever, er helt normalt og naturligt - og ja, møgbesværligt og på én gang dejligt og smertefuldt.
Heldigvis damper forelskelser af igen over tid. Især, når man ikke “fodrer” dem ved at handle på dem. Så det bedste råd er egentlig at lade tiden arbejde for dig. Din kollega holder nok ikke op med at være sød og charmerende, men på et tidspunkt vil det ikke påvirke dig på samme måde.
Og så nyd din mand - bestem dig for at se intenst på ham hver dag og registrere/tænke højt, hvad der gør ham så dejlig. Dyrk en masse sex med ham. Rør ved ham, hold ham i hånden, kryb tæt ind til ham. Mæt dig selv med ham i det omfang, du kan.