Hvordan håndterer vi overvægt hos barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Unicorn1 skriver:

Jeg forstår godt metoden, men synes bestemt ikke, at den er hensigtsmæssig til et barn, da det så får et forkvaklet forhold til mad i og med, at visse ting bliver "forbudt".. 

Det er meget bedre, at hele familien generelt bliver sundere med mindre og sundere mad og mere motion (som flere også er inde på).. På den måde bliver det en helt naturlig ting at gøre, og man tænker ikke over de forbudte madvarer/drikkevarer i sin barndom eller voksne liv

Enig. Hele min mands familie er ekstremt overvægtige og den yngste dreng skulle også vejes hyppigt hos sundhedsplejersken. Det har intet hjulpet . Det er så synd for ham. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2023

Anonym trådstarter

Mange tak for alle svarerne. Jeg har læst dem alle sammen og kan sagtens bruge det i skriver. Jeg er glad for, at ingen dømmer mig/mit barn. Jeg er anonym, fordi det på en måde er lidt følsomt/tabubelagt for mig.

I har helt ret i, at det er hele familien der skal gøre en indsats, så der ikke er fokus på det enkelte barn. Og I har også helt ret I at vi skal gøre meget mere for at være aktive og spise mindre. 
barnet går til svømning, men det er jo kun 30 min. en gang om ugen. Vi er selvfølgelig også aktive på anden vis og tit på tur ud i det fri, men det giver jo ikke en moderat anstrengelse. Det er mest hygge. 
Jeg tror nu barnets største udfordring er appetitten. Det spiser simpelthen voksenportioner til alle måltider. Det går ikke, og det skal vi have vænnet det af med. Kunsten er bare hvordan vi gør det uden at barnet lægger mærke til det. 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Konjac

Profilbillede for Konjac
Anonym skriver:

Mange tak for alle svarerne. Jeg har læst dem alle sammen og kan sagtens bruge det i skriver. Jeg er glad for, at ingen dømmer mig/mit barn. Jeg er anonym, fordi det på en måde er lidt følsomt/tabubelagt for mig.

I har helt ret i, at det er hele familien der skal gøre en indsats, så der ikke er fokus på det enkelte barn. Og I har også helt ret I at vi skal gøre meget mere for at være aktive og spise mindre. 
barnet går til svømning, men det er jo kun 30 min. en gang om ugen. Vi er selvfølgelig også aktive på anden vis og tit på tur ud i det fri, men det giver jo ikke en moderat anstrengelse. Det er mest hygge. 
Jeg tror nu barnets største udfordring er appetitten. Det spiser simpelthen voksenportioner til alle måltider. Det går ikke, og det skal vi have vænnet det af med. Kunsten er bare hvordan vi gør det uden at barnet lægger mærke til det. 

Jeg har før portionsanrettet ved komfuret, serveret ved bordet og sagt, at det er den mad der er. Hvis de er mere sultne er der ekstra grøntsager. 
det gælder selvfølgelig hele familien. ofte spiser man mere, når man kan se der er mere i gryderne. 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Konjac skriver:

Jeg har før portionsanrettet ved komfuret, serveret ved bordet og sagt, at det er den mad der er. Hvis de er mere sultne er der ekstra grøntsager. 
det gælder selvfølgelig hele familien. ofte spiser man mere, når man kan se der er mere i gryderne. 

God idé 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Carina:-)

Du kan evt læse om Holbæk lægen .

Han forsker i overvægt ved børn.

Og der er videnskabelige undersøgelser der viser at fx børn i samme familie kan spise det samme - og den ene tager meget på . Og resten af familien er normalt vægtige.

Og at nogen spiser alt det rigtige- og alligevel bliver overvægtig. 

Jeg har været til foredrag med ham om forskning i fedme gen.

Det åbnede mine øjne mhs til min søns overvægt . Og fjernede en masse frustration over hvorfor i alverden han bare tog på og tog på. 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvor gammel er barnet og hvor længe har det været overvægtigt?

Børn kan jo godt have perioder af kortere eller længere varighed hvor de vejer mere end ellers, uden det er problematisk. Men kan skyldes hormoner, mere appetit, at de voksnes mm.

Min anbefaling vil være at læse med hos Anne Elsøe på Instagram - hvis du har en profil der.

Anmeld Citér

1. marts 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Mit ene barn er overvægtigt og har altid været rund. Ikke meget - men overvægtigt ifølge bmi. Barnet er i indskolingsalderen og det er så småt begyndt at fylde for det. 

Jeg vil meget gerne høre om I har gode råd til, hvordan vi hjælper barnet med at vokse fra kiloene uden at 

a) gøre det til et problem for barnet at det er overvægtigt (ideelt set opdager det det ikke engang) 

b) uden at sætte unødig fokus på hvad der er sundt/usundt. Jeg ønsker ikke noget er forbudt…

Et lille benspænd er at vi har et andet barn der er til den undervægtige side og småtspisende. De får præsenteret det samme mad, der er bare kæmpe forskel på appetit.

vi forældre er normalvægtige og jeg synes, vi serverer normal mad - både sundt og usundt.
jeg ønsker egentlig at give mine børn et naturligt og afslappet forhold til mad, men jeg er ked af at se at mit barn ikke kan løbe lige så langt/hurtigt som sine klassekammerater og også at jeg kan se at det er begyndt ar lægge mærke til sin mave.

så hvordan griber vi det an uden at skabe tabuer, forbud eller at “sulte” det andet barn?  

Kan i evt. skrue op for bevægelse i stedet for fokus på mad?

Anmeld Citér

2. marts 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Ingen fordømmelse overhovedet. Du er jo selv opmærksom på det og vil gerne hjælpe dit barn uden at udskamme det.

Min nevø på nu 11 spiser også voksen portioner - ja endda det dobbelte af en voksen portion. Husker engang hvor han kun var 8 år ville vi bestille mad udefra og ville vælge en børne menu til ham. Hans forældre der også er ekstremt overvægtige så helt bestyrtede ud. At det kunne han da ikke blive mæt af. Og nødder ham nærmest til at spise mere. 

Kan ikke huske du har skrevet, hvor gammelt barnet er. Men hvis det endnu ikke er stort nok til selv at gå i køkkenet så kunne man som forældre bestemme mængden. Med ældre børn der selv tømmer køleskabet er det sværere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.