Hvordan håndterer vi overvægt hos barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.140 visninger
17 svar
13 synes godt om
28. februar 2023

Anonym trådstarter

Mit ene barn er overvægtigt og har altid været rund. Ikke meget - men overvægtigt ifølge bmi. Barnet er i indskolingsalderen og det er så småt begyndt at fylde for det. 

Jeg vil meget gerne høre om I har gode råd til, hvordan vi hjælper barnet med at vokse fra kiloene uden at 

a) gøre det til et problem for barnet at det er overvægtigt (ideelt set opdager det det ikke engang) 

b) uden at sætte unødig fokus på hvad der er sundt/usundt. Jeg ønsker ikke noget er forbudt…

Et lille benspænd er at vi har et andet barn der er til den undervægtige side og småtspisende. De får præsenteret det samme mad, der er bare kæmpe forskel på appetit.

vi forældre er normalvægtige og jeg synes, vi serverer normal mad - både sundt og usundt.
jeg ønsker egentlig at give mine børn et naturligt og afslappet forhold til mad, men jeg er ked af at se at mit barn ikke kan løbe lige så langt/hurtigt som sine klassekammerater og også at jeg kan se at det er begyndt ar lægge mærke til sin mave.

så hvordan griber vi det an uden at skabe tabuer, forbud eller at “sulte” det andet barn?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Mit ene barn er overvægtigt og har altid været rund. Ikke meget - men overvægtigt ifølge bmi. Barnet er i indskolingsalderen og det er så småt begyndt at fylde for det. 

Jeg vil meget gerne høre om I har gode råd til, hvordan vi hjælper barnet med at vokse fra kiloene uden at 

a) gøre det til et problem for barnet at det er overvægtigt (ideelt set opdager det det ikke engang) 

b) uden at sætte unødig fokus på hvad der er sundt/usundt. Jeg ønsker ikke noget er forbudt…

Et lille benspænd er at vi har et andet barn der er til den undervægtige side og småtspisende. De får præsenteret det samme mad, der er bare kæmpe forskel på appetit.

vi forældre er normalvægtige og jeg synes, vi serverer normal mad - både sundt og usundt.
jeg ønsker egentlig at give mine børn et naturligt og afslappet forhold til mad, men jeg er ked af at se at mit barn ikke kan løbe lige så langt/hurtigt som sine klassekammerater og også at jeg kan se at det er begyndt ar lægge mærke til sin mave.

så hvordan griber vi det an uden at skabe tabuer, forbud eller at “sulte” det andet barn?  

Kan barnet li at cykle?

Hoppe på trampolin?

Eller noget helt tredje. 

Fik en aktivitet I kan lave sammen, så det ikke virker som noget barnet gør for at tabe sig, men noget fælles, noget hygge.

Hvad med fritidsaktivtet?

Anmeld Citér

28. februar 2023

Linlin2022

Det vigtigste ifht vægttab/vægtstagnering er jo at indtage færre kalorier end man forbrænder 

Jeg har altid stået i det samme med mine drenge; den ældste har meget nemt ved at tabe på, den yngste har altid spist mest men er en meget tynd dreng. Ikke fair!

Den ældste var som 12-årig på julemærkehjem - ikke primært for at tabe sig, men det var også et issue. Her fik han rigtigt gode vaner både med kost og motion.

Her lærte han fx at man får een portion. Tallerknen skal bestå af “en knytnæve” kød, een kartofler/pasta/ris/brød og to knytnæver grønt. Altså svarende til barnets knytnæve. 

Udskift det der kan til fuldkorn, tjek sukker indhold (fx måtte de kun få een spsk ketchup - det har jeg i hvert fald aldrig tænkt over var “farligt&rdquo og om fredagen (ler hvornår,man nu får slik; 100 g. Slut. Ingen chips og chokolade. 

Og så er det jo også vigtigt med en times aktiv bevægelse om dagen - og hvis det er svært for barnet selv at være det så må I finde på noget at lave sammen med det. Cykle, op og ned ad bakker i skoven, svømmehal, trampolin(hal)

Anmeld Citér

1. marts 2023

My1234

Det lyder som en svær situation at stå i. Jeg har desværre ikke andre input end at bevægelse må være vejen fremad. Bevæg jer mest muligt sammen med jeres børn. 

Jeg synes det er problematisk at gøre overvægt til et problem for barnet. Det kan være svært ikke at få ham eller hende til at føle sig forkert. Det tror jeg på ingen måde er godt for hverken trivsel, selvværd eller selvtillid. 

Vi er del af en aktiv legegruppe onsdag eftermiddag, hvor vi tumler med børn i alle aldre. Der er en pige på omkring 6-7 med sin far. Hun er overvægtig og det er tydeligt at se, at hendes bevægefrihed er begrænset. Jeg får lidt ondt i maven hver gang. Ikke over overvægten men over måden hendes far italesætter den og bruger den til at motivere hende til at bevæge sig. 

Jeg tror bevægeglæden skal komme et helt andet sted fra, og jeg tror, at vi voksne skal være rollemodellerne for den glæde

Anmeld Citér

1. marts 2023

årgang84

Profilbillede for årgang84

Hvilke sport går dit barn til.

Hvis ikke det går til. Noget så meld til noget. 

Hvad gør i som familie for at være aktive i weekenderne. 

Præsenter mad hvor "fyld" ikke er så tung mad. Men at begge børn får det nødvendige ogsp det han spiser ekstra ikke er så tungt. Ved ikke om det giver mening.

Vigtigt at børnene ikke får fornemmelse af hvad der er fokus på. Men at det bare Osv  en normalitet. At alle ska ud og røre sig. 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Min lillebror gik til noget vægt kontrol i kommunen.

I Hverdag fik han kun vand i weekenden måtte han få et glas enten saft,kakao, eller sodavand.

En håndfuld slik om lørdagen.

Når han fik en potion mad om aften skulle der gå 20 minutter før han måtte tage en potion ekstra fordi maven lige skal have lov til at føle efter om den var mere sulten, en god ting er ikke at have maden på spisebordet men ude på køkkenbordet så man skal rejse sig efter den.

Jeg ved at i min kommune kan man kontakte sundhedsplejersken de en som man har når baby er lille fordi de netop hjælper med overvægtige børn også 

Så prøv at ringe til kommunen og spørg om det er en mulighed så har i også en fagperson på .

Anmeld Citér

1. marts 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Timf skriver:

Min lillebror gik til noget vægt kontrol i kommunen.

I Hverdag fik han kun vand i weekenden måtte han få et glas enten saft,kakao, eller sodavand.

En håndfuld slik om lørdagen.

Når han fik en potion mad om aften skulle der gå 20 minutter før han måtte tage en potion ekstra fordi maven lige skal have lov til at føle efter om den var mere sulten, en god ting er ikke at have maden på spisebordet men ude på køkkenbordet så man skal rejse sig efter den.

Jeg ved at i min kommune kan man kontakte sundhedsplejersken de en som man har når baby er lille fordi de netop hjælper med overvægtige børn også 

Så prøv at ringe til kommunen og spørg om det er en mulighed så har i også en fagperson på .

Jeg forstår godt metoden, men synes bestemt ikke, at den er hensigtsmæssig til et barn, da det så får et forkvaklet forhold til mad i og med, at visse ting bliver "forbudt".. 

Det er meget bedre, at hele familien generelt bliver sundere med mindre og sundere mad og mere motion (som flere også er inde på).. På den måde bliver det en helt naturlig ting at gøre, og man tænker ikke over de forbudte madvarer/drikkevarer i sin barndom eller voksne liv

Anmeld Citér

1. marts 2023

HilliHallo

I bliver nød til at ændre kostvaner og jeres holdning til mad. Det vil sige, I skal ALLE spise sundere, mindre og så skal ALLE ud og bevæge sig. Hver dag. Ved at det bliver hele familien, flytter fokus helt væk fra det enkelte barn og i stedet på hele familien. 

Tag en snak med din mand en aften hvor ungerne sover. Hvordan begynder i? Skal det være en kold tyrker og skal i begynde i det små og ændre langsomt hen ad vejen? 

Jeg kan ikke se problemet med det andet barn som er normal/slank. Et slankt barn har absolut også brug for sunde vaner og motion/bevægelse. Der er ok at være slank som barn og vedkomne behøver ikke at skulle fedes op. 

Så tag hele familien med ud på en ny rejse  

Anmeld Citér

1. marts 2023

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
HilliHallo skriver:

I bliver nød til at ændre kostvaner og jeres holdning til mad. Det vil sige, I skal ALLE spise sundere, mindre og så skal ALLE ud og bevæge sig. Hver dag. Ved at det bliver hele familien, flytter fokus helt væk fra det enkelte barn og i stedet på hele familien. 

Tag en snak med din mand en aften hvor ungerne sover. Hvordan begynder i? Skal det være en kold tyrker og skal i begynde i det små og ændre langsomt hen ad vejen? 

Jeg kan ikke se problemet med det andet barn som er normal/slank. Et slankt barn har absolut også brug for sunde vaner og motion/bevægelse. Der er ok at være slank som barn og vedkomne behøver ikke at skulle fedes op. 

Så tag hele familien med ud på en ny rejse  

Helt enig.. Også i det sidste.. Man kan sagtens være usund som slank, så derfor gør det bestemt ikke skade, at det slanke barn også lever sundere 

Anmeld Citér

1. marts 2023

Ranunkel

Profilbillede for Ranunkel

Vi står i samme situation, med et barn med god appetit og en sød tand og tendens til overvægt, og en slank søskende, hvis mave ikke kan tåle alt for meget grønt. Og hvis der stilles fade med grønt på bordet, ribbes det af det barn hvis mave ikke kan kapere det. 

Derudover kæmper vi med de tendenser der er i samfundet, hvor der ved alle lejligheder bliver serveret usunde ting, og klassekammerater har (mange) penge med i skole, som de går over og køber slik for efter skole. Det er mega svært!

Jeg har læst lidt i bogen Madro, der taler om at undgå diætkulturen. Den er ret interessant. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.