Kan det forenes? Pony, søskende og baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.369 visninger
15 svar
19 synes godt om
27. februar 2023

Tiller

Hej

Min mand og jeg har 3 dejlige børn og et aktivt familieliv og vi elsker det. Vi fik de 2 største børn da vi var ret unge. Vores mindste barn er 8 år. Vi, mest jeg, drømmer om at opleve alt det her med baby, tumlinge og børn igen.
Vi bruger rigtig meget tid med vores 3 børn til deres interesser og vi elsker det men man kan virkelig godt mærke hvor store og selvstændige de er blevet. Og jeg savner det og “frygter” det, at de 2 største børn, allerede er voksne om 4 og 5 år. 

Vi er 36 år, har været gift i 12 år, sammen i 21 år og har det dejligt og jeg føler, at vi om 1,5-2 år kan nå at opleve et barn mere og forlænge livet med børn +18 år ❤️

MEN, nu den største tvivl - som nævnt bruger vi enorm meget tid på vores børns fritidsinteresser. Derfor har vores datter på knap 13 år, også fået en pony. Den står på et stort ridecenter, vi er der hver dag og det tager jo godt 3 timer om dagen at klare det hele incl ridning/motion. Min mand eller jeg er med og hjælper og er der selvfølgelig altid når hun rider. En part er ikke først for - men da hun fik ponyen var tanken, at hun selv skulle tage derop og ordne stald-pligter og at min mand eller jeg så kom når hun skulle ride så det 1-1,5 time om dagen. Det er vist ikke helt blevet sådan da vi nærmest altid er med og jo nyder det dog tager det lidt for meget tid på alle fronter.
Har i med hestepiger på plus minus 14 år (vil hun være til den tid) piger som selv kan klare det meste stald-opgaver? Hvor længe vil man skulle bruge 3 timer om dagen, hvornår er de store nok til selv at klare nogle af opgaverne? Hvordan er det hos jer? Da jeg var 12 år var mine forældre aldrig med vi var altid på gården uden og klarede alt. Måske jeg er for curling.

Nogle dage er vi alle 5 deroppe nogle dage er min søn på 8 med det er mega hyggeligt men jeg tænker ikke at en baby som udgangspunkt kan forventes at komme med - både aht gården og aht baby. 
jeg har tænkt at løsningen hvis vi får et nyt lille familiemedlem kan være, at min mand og jeg kan skiftes til at tage derop i 1,5 time for a hjælpe når hun skal ride og hun selv klarer pligterne når hun er blevet stor nok til det, at vi nogle dage venter med at tage derop til kl 19, at vi en dag måske får en part, at vi giver pony 1-2 fridage om ugen, at vi en dag om ugen kan gøre det sammen osv. Mennn jeg er i tvivl om det vil fungere. Et nyt familiemedlem må aldrig være på bekostning af vores datter, samtidig behøver vi måske ikke for evigt, hjælpe hende med hele pony-besøget.

Som nævnt er vi en meget aktiv familie - med pony og motocross og tilføjer vi familien et nyt barn, så vil det barn blive formentlig hurtig blive vant til at komme med til det meste træning og fritidsaktiviteter og campingvogn på crosslejr og -løb, osv. 

Søger erfaringer og oplevelser nærmere end holdninger til hvorvidt vi skal have flere børn ❤️Om det kan hænge sammen eller vi i teorien skal vente til vores pony-pige er ældre (måske 16 år).

jeg er fuldt ud klar over hvad et lille barn kræver ��

På forhånd tak. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2023

Lpdy

Hej! Jeg har ordnet alt selv ved hest/pony fra jeg var 11-12 år. Jeg cyklede selv frem og tilbage. 
Jeg var et sted med nogle fantastiske voksne og i det hele taget mennesker der brændte for sporten og som det mest naturlige tog en hesteglad pige som mig under deres vinger. 
Så hvis jeg var jer ville jeg kigge mindst lige så meget på det netværk jeres datter har omkring ponyen. Rider hun sammen med veninder…? Er der nogle voksne, der yder et stabilt netværk..? Det lyder jo som om man kræver meget af andre mennesker, men hestesporten består jo af ildsjæle der gerne går lidt ekstra for en lille pige med et hjerte der banker for heste :-)

Anmeld Citér

27. februar 2023

Pb18

Jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål, men jeg har selv haft hest siden jeg var teenager og part før det og jeg vil mene at en 14 årig skal kunne langt det meste selv. I den stald jeg stod havde nogle af de 13-14 årige forældre til at hjælpe med det praktiske, mest for hyggens skyld og fordi muligheden er der, mens andre af de 14 årige tog fodervagter og klarede alt selv. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad de praktiske opgaver hos jer går ud på, men opgaver som udmugning, foderblanding og afvejning af stråfoder kan en 14 årig sagtens. 

Kan ponyen eventuelt flyttes til et sted hvor din datter selv kan cykle frem og tilbage? Eller til et sted hvor der er fuldpas så I kun skal bruge kræfter på jeres egen pony? 

Når baby er lille vil baby måske også kunne sove i barnevognen mens I er i stalden. 

Anmeld Citér

27. februar 2023

Tiller

Tak for jeres svar. Hun kan godt cykle derop selv - 4,5 km. 
Og det er blot mugning og stråfoder samt strigle og nusse

Der er rigtig mange heste deroppe så der er altid nogen men folk har ligesom deres eget og er der henover hele dagen på meget forskellige tidspunkter. Men der vil altid være nogen at spørge om hjælp plus vi er tæt på når vi ikke er med deroppe

Anmeld Citér

27. februar 2023

Babycrew

Jeg vil mene hun godt allerede kan klare det hele i stalden selv nu.

Jeg fik hest som 13 årig og havde aldrig mine forældre med. Heller ikke når jeg red.

Jeg passede også ofte stalden for dem der ejede gården. Så stod for ind og udlukning, udmugning, fodring, hø på marken mv.
Så længe hun vil kunne ringe om hjælp hvis der sker noget, så ville jeg lade hende prøve kræfter alene. Hun kommer til at vokse med opgaven og ansvaret.

Anmeld Citér

27. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har ikke personligt erfaring med børn/pony-kombinationen … men mere generelt med børn, fritid, osv… og jeg kender faktisk ikke rigtig nogen familier hvor et enkelt barns fritidsinteresser kræver så meget tid og deltagelse af alle andre… Så jeg ville sige umiddelbart nej, hvis I vælger at jeres datters pony fylder så meget for jer forældre, så lyder endnu en baby urealistisk.

Men … hvorfor synes du at I skal være der hele tiden og “selvfølgelig” når hun rider? Jeg spørger ikke dømmende, men fordi det lyder som om du tager det for givet… men så store børn klarer da langt det meste selv ?… i hvert fald hos de familier jeg kender med heste, og når jeg tænker på, hvad vi selv gjorde i den alder?

Hvis der er tale om flere timer dagligt, er det vel også vanskeligt at få plads til ret mange andre fornøjelser - også for jer voksne? Sport, aftaler med venner, familie fx?

Så jeg ville lade det skrue meget ned… og selvom du siger at et nyt barn ikke må være på bekostning af den ældste … så synes jeg egentlig at pilen peger modsat: Et kæledyr/hobby for en pige på 12-13 år må ikke stå i vejen for resten af familiens liv og ønsker om forøgelse? Det er jo langt fra en “ret” eller reel nødvendighed  at have mor og far “med til pony” stort set hver dag… så hvis I ønsker flere børn, må hun nok en del mere ud på egne ben … og det er måske godt nok i det hele taget?

Anmeld Citér

27. februar 2023

Tiller

StortOgSmåt skriver:

Jeg har ikke personligt erfaring med børn/pony-kombinationen … men mere generelt med børn, fritid, osv… og jeg kender faktisk ikke rigtig nogen familier hvor et enkelt barns fritidsinteresser kræver så meget tid og deltagelse af alle andre… Så jeg ville sige umiddelbart nej, hvis I vælger at jeres datters pony fylder så meget for jer forældre, så lyder endnu en baby urealistisk.

Men … hvorfor synes du at I skal være der hele tiden og “selvfølgelig” når hun rider? Jeg spørger ikke dømmende, men fordi det lyder som om du tager det for givet… men så store børn klarer da langt det meste selv ?… i hvert fald hos de familier jeg kender med heste, og når jeg tænker på, hvad vi selv gjorde i den alder?

Hvis der er tale om flere timer dagligt, er det vel også vanskeligt at få plads til ret mange andre fornøjelser - også for jer voksne? Sport, aftaler med venner, familie fx?

Så jeg ville lade det skrue meget ned… og selvom du siger at et nyt barn ikke må være på bekostning af den ældste … så synes jeg egentlig at pilen peger modsat: Et kæledyr/hobby for en pige på 12-13 år må ikke stå i vejen for resten af familiens liv og ønsker om forøgelse? Det er jo langt fra en “ret” eller reel nødvendighed  at have mor og far “med til pony” stort set hver dag… så hvis I ønsker flere børn, må hun nok en del mere ud på egne ben … og det er måske godt nok i det hele taget?

Ja. Gode pointer. Jeg ved ikke hvorfor - måske som jeg selv skriver, at jeg er for meget curling/control. For ja ærligt det fylder for meget. Men er i bund og grund måske min egen skyld. 
Jeg har nok bare en forestilling om at det er for meget for hende og for farligt at ride uden vi er der og sådan noget som vel nok er mere i mit hoved for som i andre skriver - så var vi også 100% alene dengang jeg var hestepige. Mine forældre var aldrig med. Så ved sku ikke helt hvor jeg har det fra og da vi købte ponyen var det også med den tanke at det var for hendes hygge. 
Vi sys det er hyggeligt og får dejlig tid sammen. Men det skal bare ikke være i den skala

Anmeld Citér

27. februar 2023

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg havde forskellige parter, fra jeg var ca. 13½ år, og mine forældre har aldrig været med mig i stalden, heller ikke når jeg red. De kom og så mig til stævner, men alt andet klarede jeg selv, og det gik helt fint. Jeg tog som regel på rideskolen efter skole, og så hyggede jeg mig med mine rideveninder. Jeg tror faktisk, det havde været pænt irriterende, hvis mine forældre altid var der

Så ja, jeg tænker sagtens, at hun kan være der alene, når hun lige får styr på alt med fodring, dækkener osv., men selvfølgelig skal hun ikke ride, hvis der ikke er andre hos hende - det ville jeg i hvert fald ikke selv bryde mig om, men der er jo nok også altid nogen, hvis det er et stort sted

Anmeld Citér

27. februar 2023

Lpdy

Tiller skriver:

Tak for jeres svar. Hun kan godt cykle derop selv - 4,5 km. 
Og det er blot mugning og stråfoder samt strigle og nusse

Der er rigtig mange heste deroppe så der er altid nogen men folk har ligesom deres eget og er der henover hele dagen på meget forskellige tidspunkter. Men der vil altid være nogen at spørge om hjælp plus vi er tæt på når vi ikke er med deroppe

I kan jo sagtens prøve at give hende mere ansvar uden at der er en baby med i ligningen - så kan I nok hurtigt mærke om det føles rigtigt! :-)

Anmeld Citér

27. februar 2023

Cvbn

Mine yngste børn er 8 og 13 og de har også hver deres pony. 
Den ældste tager selv i stalden når hun har lyst og fodrer, ordner boks og pony. Ham hun har er kun ved at blive tilredet, så hun må ikke ride selv pt, men så snart han er mere stabil, må hun også det. 
Hun har altid telefon med og hvis hun skal ride selv, skriver hun en besked inden hun hopper op og en når hun er færdig. 
Den lille må tage derop med storesøster, men endnu ikke helt alene, da hun kan blive ked af det, hvis hesten ikke lige vil, som hun vil. Hun må gerne ride på sin pony, hvis storesøster er med og holder øje. 
Som regel er jeg med dem - det er jo en livsstil og vi nyder tiden sammen (er selv rytter), men den store er der selv et par gange om ugen og hun nyder det virkelig. 
Vær opmærksom på, at nogen opstaldningssteder ikke tillader, at børn under 18 er i stalden alene. Vi flyttede fra vores lokale ridecenter til en lille privat stald netop af denne årsag, så pigerne kan nyde deres hobby uden der altid skal stå en mor ved siden af  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.